کد خبر: شورا-شرایط-تحقق-ایده‌های-برتر-کلیماتو
۹ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۰۴
شورا شرایط تحقق ایده‌های برتر کلیماتون را با مصوبات فراهم می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران، حجت نظری در آئین افتتاح مجازی رویداد کلیماتون 2020تهران که به‌صورت مجازی در ساختمان اداره کل محیط‌زیست شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که اداره کل محیط‌زیست شهر تهران با مشارکت دیگر بخش‌هایی که در این حوزه مشارکت دارند تلاش کرده‌اند تا برای دومین بار رویداد کلیماتون در شهرداری تهران برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19 این رویداد به‌صورت مجازی آغاز به کارکرده است، ادامه داد: کلیماتون رویدادی بین‌المللی است که به دو دلیل حائز اهمیت است. نخست آنکه این گردهمایی در بستر ایده پردازی در خصوص مسائلی ایده سازی می‌کند که امروز در مدیریت شهری دغدغه مدیران است و تلاش می‌کند تا بهترین راهکار برای این چالش‌ها طراحی و مطرح شود.

نظری با اشاره به اینکه دومین دستاورد رویداد کلیماتون آن است که ایده‌ها در فرآیند اجرایی به شکلی همه‌گیر و پذیرفته‌شده به کمک مدیریت شهری خواهد آمد، متذکر شد: متأسفانه برای بسیاری از چالش‌ها راهکارهای عملی و اثرگذار در اختیار نداریم که کلیماتون کمکم کند این چالش‌ها و معضلات ابتدا جمع‌آوری‌شده و تبدیل به طرح‌هایی باقابلیت اجرا شوند.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران با اشاره به اینکه در سه سال گذشته تلاش کرده تا در ستاد سمن‌ها راهکارهایی برای حضور اثرگذارتران جی اوها برای طراحی ایده‌ها فراهم شود بیان کرد: یکی از تلاش‌های ما در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد پیگیری انتصاب جوانان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مدیریت شهری بوده تا با ورود این نیروهای تازه‌نفس و جوان نظرات و ایده‌های نوین به شهرداری تهران وارد شود.

نظری با تأکید بر اینکه در شورای شهر تهران تلاش شده است که ایده‌های نوین درزمینهٔ مصوبات مختلف به گوش مسئولان برسد و درجایی که لازم است منجر به اصلاحات اثرگذار شود، ادامه داد: ان جی اوها از طریق ستاد توان‌افزایی شهر تهران تلاش کرده‌اند ایده‌های خود را به‌صورت طرح‌ها و لوایح مطرح کنند. ما نیز در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر سعی کرده‌ایم این طرح آ را به گوش مسئولان مربوطه با اعضای شورا شهر برسانیم تا شاهد دستاوردهای اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه این فرآیند مشارکتان جی اوها در روند تصویب لوایح و طرح‌های شورای شهر هنوز به‌طور کامل اجرانشده است، خاطرنشان کرد: از یک‌سو به دلیل مشکلات فنی در اجرا و از سوی دیگر مشکلات ناشی از بیماری کووید 19 روند مشارکت شهروندان و افرادی که درزمینه های مختلف شهری دغدغه دارند با مصوبات شورای شهر با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم با حمایت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد این کاستی‌ها برطرف شود.

نظری با یادآوری اینکه سامانه طرح‌ها و لوایح شورای شهر تهران آماده به کار شده تا نقد و نظرات مردم درزمینهٔ مختلف به گوش مدیران شهری برسد، ادامه داد: کلیماتون امکان مطالعه تطبیقی را برای شهر تهران فراهم می‌کند. همان‌طور که در شهرهای مختلف دنیا و سایر کشورها نیز شاهد این موضوع هستیم هرچند در شهرهای ایران این امکان کمتر دیده‌شده است.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه در ایران باوجودآنکه در بسیاری از شهرها مشکلات مشترک هستند اما راهکارها تجمیع نمی‌شوند تا به‌صورت مشترک راهگشای بسیاری از خلل‌ها باشد، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کنونی شهر تهران مشکلاتی است که سایر شهرهای دنیا نیز با آن مواجه بوده‌اند. حال‌آنکه ما هنوز در جهت به‌کارگیری سایر تجربیات شهرها اقدام نمی‌کنیم و با روش آزمون‌وخطا تلاش می‌کنیم با بسیاری از معضلات مواجه شویم درحالی‌که در آستانه ورود به قرن 15 شمسی می‌توانیم با استفاده از تجربیات سایر شهرها و کشورها از بسیاری از چالش‌ها عبور کنیم.

نظری با یادآوری اینکه رویداد کلیماتون ضعف‌ها بزرگ را به ما یادآوری می‌کند و می‌تواند فرصت ای‌ای به ما بدهد تا با کمترین هزینه‌ها از مشکلات عبور کنیم، یادآور شد: این مهم را باید تأکید کنم که صرف برگزاری کلیماتون برای ما کافی نیست و خروجی این رویداد بسیار مهم‌تر است. باید بگذاریم که طرح‌ها و ایده‌ها منتج به اتفاقات ملموسی برای شهر ما شود.

وی با اشاره به اینکه کلیماتون سال گذشته درزمینهٔ پسماند برگزارشده است، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری کلیماتون سال گذشته اعضای شورا و سازمان‌های مردم‌نهاد تاکنون تلاش کرده‌اند با مشارکت سازمان مدیریت پسماند ایده‌های رویداد سال گذشته را پیگیری کنند.

نظری با یادآوری این مهم که چالش مهم کلیماتون سال گذشته پسماندهای الکترونیکی در شهر تهران بوده است، متذکر شد: دستاورد کلیماتون سال گذشته راهکارهایی برای حل این معضل بوده است. سازمان مدیریت پسماند در این زمینه تلاش کرد تا راهکارهای اثرگذاری را در پیش بگیرد اما متأسفانه سرعت این اقدامات در شهرداری تهران کمی با مشکلات مواجه بوده است.

وی ادامه داد: امسال کلیماتون در 5 حوزه برگزار می‌شود که امیدواریم اداره کل محیط‌زیست پس از برگزاری این رویداد ایده‌ها و طرح‌ها را پیگیری کند تا ایده‌های برتر به نتیجه نهایی دست یابند.

نظری با اعلام آمادگی اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برای کمک به اجرایی شدن ایده‌های کلیماتون 2020 آماده همکاری و حمایت‌های همه‌جانبه است، خاطرنشان کرد: اگر این ایده‌ها نیاز به مصوبه شورای شهر داشته باشند این قول را می‌دهم که پیگیری‌های لازم را انجام دهم تا مصوبات مربوطه از سوی شورای شهر اخذ شود.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران از بنیاد بین‌المللی کلیماتون نیز برای تلاش‌ها درزمینهٔ برگزاری این رویداد تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدوارم با کمک و مشارکت شهروندان و شرکت‌کنندگان این رویداد زیست‌محیطی هر چه زودتر تهران برای پایتخت‌نشینان و مهمان‌های شهر تهران زیست پذیر تر شود. ضمن آنکه وضعیت این کلان‌شهر نیز برای زحمت کشان شهرداری بهبود یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha