کد خبر: شورای-پنجم-و-تخلفاتی-که-شهر-را-به-بن-بست
۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ آلودگی هوا، ترافیک، پروژ های بر زمین مانده و... از جمله مشکلات کلیدی شهر تهران است که اعضای شورای ششم شهر تهران وعده دادند که مشکلات را براساس اولویت‌ها برطرف می‌کنند. تهران در محاصره گسل‌هاست و گفته می‌شود که تعدادی از این گسل‌ها فعال هستند و هر لحظه زلزله در کمین پایتخت‌نشینان است وباید برای این بحران آماده بود. کلان‌شهر تهران با معضل بدیهی 70 هزار میلیاردی روبه‌روست و قطعا این بدهی‌ها باعث بروز مشکلات می‌شود که باید مدیران جدیدفکری برای آن بکنند. در خصوص آخرین وضعیت شهر تهران، میزان بدهی‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی، خرید واگن، مدیریت بحران و... با احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. با توجه به اینکه کلان‌شهر تهران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از پروژه‌ها متوقف و عقب‌ماندگی‌هایی در چهار سال گذشته داشته‌ایم، برنامه شورای جدید برای رفع مشکلات پایتخت چیست؟ قبل از ورود به شورای اسلامی شهر تهران مطالعاتی بر روی مشکلات انجام و مسائل شهر را احصاء کردیم. اولویت‌ها را با نظرسنجی‌هایی که از شهروندان انجام شده درنظر می‌گیریم. طی نظرسنجی از شهروندان، بخشی از مشکلات را احصاء کردیم و حال باید شورای شهر تهران به موضوعات با بحث اولویت بپردازد. عمده مشکل مطرح شده شهروندان ترافیک، آلودگی هوا، پسماند و... بوده است البته یک پیمایش مردمی صورت گرفته و قاعدتاً شورای شهر تهران باید با احترام به نظرات مردم و موضوعاتی که مطرح کرده اند مشکلات آنها را برطرف کند. عمده مشکل شهروندان که مطرح کرده‌اند، ترافیک، آلودگی هوا، پسماند و... بوده است و باید این موضوعات در اولویت قرار گیرد. قطعاً بحث حمل و نقل عمومی در اولویت شورای ششم است. متأسفانه سیستم حمل و نقل عمومی در چهار سال گذشته به درستی توسعه پیدا نکرده و دولت هم به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است. البته معلوم نیست که چه علل دیگری هم وجود داشته که نتوانستند سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهند و ما در حال حاضر با یک سیستم فرسوده در ناوگان ریلی و اتوبوسرانی روبه‌رو هستیم و بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها از رده خارج شده‌اند. با توجه به وضعیت واگن‌های مترو و همچنین اتوبوس‌های از رده خارج، چه برنامه‌ای برای اورهال آنها دارید؟ لطفا توضیح دهید که بودجه‌های لازم را چگونه تأمین خواهید کرد؟ اورهال و بازسازی تعدادی از واگن ها و اتوبوس ها/اتوبوس‌هایی که در پارکینگ خوابیده شده باید نوسازی و دوباره به سیستم بازگردد تعدادی از واگن‌ها و اتوبوس‌ها نیاز به اورهال و بازسازی دارند. در کلان‌شهر تهران حداقل 6 هزار دستگاه اتوبوس باید مشغول به خدمت‌رسانی باشند که در حال حاضر کمتر از 2 هزار اتوبوس است و ما باید شروع به جایگزینی کنیم و اتوبوس‌هایی که در پارکینگ خوابیده شده باید نوسازی و دوباره به سیستم بازگردد و همچنین کمبودها را برطرف کنیم. بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها از رده خارج شده‌اند و باید برای آنها فکری کرد. در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، میزان مسافران در مترو و اتوبوس کم شده است، اما ان‌شاءالله بعد از، از بین رفتن کرونا، قطعا مردم دوباره به سمت حمل و نقل عمومی می‌آیند و ما باید برای توسعه و روان بودن حمل و نقل عمومی فکری کنیم. در خصوص بودجه سال جاری توضیح دهید. چه مشکل و موانعی بر سر راه وجود دارد؟ به نکته خوبی اشاره کردید. قاعدتاً با توجه به اینکه مدیریت قبلی بودجه را بسته و چند ماه هم از آن گذشته است، مشکلاتی ایجاد شده و تعهداتی هم به وجود آمده و ما باید سریعاً به بحث متمم و اصلاح بودجه بپردازیم و همچنین در پایان برنامه پنج‌ساله سوم شورا هستیم و شورا باید وارد سیاستگذاری و ریل‌گذاری برای برنامه پنج‌ساله چهارم شود. دریافت طلب ها از دولت/باید هر چه سریع‌تر ریل‌گذاری صورت گیرد عمدتاً باید به سمت پرداخت بدهی‌ها رفته و همچنین طلب‌های خود را از دولت و سازمانها دریافت و شهرداری به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کند و باید هر چه سریع‌تر ریل‌گذاری صورت گیرد. کلان‌شهر تهران در حال حاضر حدود 70 هزار میلیارد بدهی دارد. برای رفع این مشکل کلیدی چه برنامه‌ای دارید؟ اگر بدهی‌ها و طلب‌ها را سربه‌سر کنیم، شهر نباید زیاد بدهی داشته باشد/در همه ادوار شهرداری‌ها بدهی داشته‌اند موضوع بدهی‌های شهرداری، جدید نیست و در همه ادوار شهرداری‌ها بدهی داشته‌اند و در قبال آن هم طلب‌هایی داشتند. اگر بدهی‌ها و طلب‌ها را سربه‌سر کنیم، شهر نباید زیاد بدهی داشته باشد. با توجه به اینکه دولت‌ها در سنوات گذشته طلب‌های شهرداری را پرداخت نکرده‌اند، شهرداری تهران برای پرداخت بدهی‌هایش مجبور شد از بانک‌ها قرض بگیرد و نتوانست قرض‌ها را پس دهد و همینطور لحظه به لحظه بر روی آنها سود می‌آید. ما باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی کنیم. البته زمانی که کاندیداها برای شهرداری برنامه می‌دادند به این موضوعات پرداخته و جزو اولویت‌شان بود و زاکانی برنامه خوبی داشت. قطعا زمانی که زاکانی مستقر شوند، برنامه‌ها را اجرا و ما هم در جاهایی که نیازمند تدوین و تصویب مصوبات است کمک می‌کنیم تا برنامه‌های زاکانی در تهران اجرایی شود. مدیریت پنجم شهری در چهار سال حضور مدام وعده خرید 630 واگن مترو را می‌دادند و معتقد بودند با ورود این واگن‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات در مترو حل می‌شود. اما شنیده شده که فقط مراحل اداری انجام شده و چون دولت در بودجه امسال هم برای این کار تسهیلات درنظر نگرفته، خرید این واگن‌ها در یک قدمی منتفی شدن است. چه برنامه‌ای برای خرید واگن در مترو دارید؟ چرا که اگر میزان واگن‌ها افزایش پیدا کند، با توجه به شرایط کرونایی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد. در حال حاضر به دلیل کمبود واگن این امر رخ نمی‌دهد. در این باره توضیح می‌دهید؟ گزارشی حناچی شهردار سابق تهران و همچنین معاون حمل و نقل ترافیک در زمینه حمل و نقل ارائه کردند. البته مثل اینکه دولت از طرقی تأمین بودجه کرده است، اما ناهماهنگی‌هایی هم ایجاد شده است. البته گزارشی هم به بنده رسیده که در دستورکار گذاشته‌ام تا آن را بررسی کنم و صحت و سقم این موضوع را درآورم. ادعا این است که دولت تا حدی به تعهدات عمل کرده، اما کارشکنی‌های شورای پنجم باعث بروز مشکل شده است که البته باید این امر را بررسی کنیم، اگر تعهدات دولت محقق شده، باید دید که مشکل کجا بوده است و ما قطعاً در مدیریت جدید شهری، توسعه حمل و نقل عمومی را در دستورکار قرار می‌دهیم. البته بگذارید همین جا بگویم که در حوزه ریلی مشکلات عدیده‌ای داریم که البته با توجه به وضعیت کرونا مشکلات بیشتر شده است، اما قطعاً کرونا به اتمام می‌رسد و باز تعداد سفرها زیاد می‌شود و ما باید از همین حالا به فکر توسعه و افزایش ناوگان باشیم. شما گفتید که گزارشی از کارشکنی‌های شورای پنجم به دست رسیده است، در خصوص این گزارش توضیح بیشتری می‌دهید؟ بله یک گزارش از سوی مدیرعامل قبلی شرکت سرمایه‌گذاری شهر تهران به دست من رسیده است که در حال بررسی هستم. بعد از اینکه بررسی‌ها تمام شد درباره‌اش توضیح می‌دهم. از سوی کارشناسان اعلام شده که در چهار سال گذشته در کلان‌شهر تهران پروژه جدی کلید نخورده، این در حالی است که شهرداری بدهی زیادی هم بر جای گذاشته است. البته برخی از اعضا اعلام کردند که قرار است حسابرسی گرفته شود تا موضوع بدهی‌ها را شفاف ا علام کند. شما به عنوان نماینده شورا آیا پیگیر هستید ببینید پولها به کجا رفته است؟ گزارشی آقای حناچی به اعضای شورای شهر ارائه داده‌اند و البته ما در صحن علنی شورا یک دوفوریتی داشتیم برای الزام شهرداری به بررسی سند تغییر و تحول ، در این سند شهرداری ملزم است تمام گزارشات از مدیریت قبلی را بیاورد. قطعاً باید مستند به آمار و اطلاعات باشد و بعد ما صحت و سقم آن را درآورده و راستی‌آزمایی می‌کنیم و بعد د رصحن شورا قرائت می‌شود. ما قطعاً علت محقق نشدن برنامه پنج‌ساله سوم را هم بررسی می‌کنیم. یکی از تخصص‌های شما موضوع مدیریت بحران است. کارشناسان معتقدند که در صورت بروز بحران‌، تهران دچار مشکلات خاصی می‌شود، در این باره توضیح می‌دهید؟ موضوع زلزله تهران سالهاست که مطرح است و مطالعاتی هم در این زمینه صورت گرفته است و برنامه‌هایی هم اجرا شده است. البته باید کارها ادامه پیدا کند. در این بخش نیازمند اعتبارات هستیم که باید فراهم شود. در شورای ششم شهر تهران حتماً باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود. تکلیف فرماندهی میدان در حوادث مشخص شود. قانون این اختیار را به وزیر کشور داده است، اما وزیر کشور قطعاً برنامه‌های دیگری هم دارد و به این موضوعات نمی‌تواند خیلی برسد، در نتیجه نامه‌ای زده و جانشین فرماندهی را به شهردار وقت محول کرده، البته ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. جدای از این موارد، باید به موضوع لرزه‌خیزی توجه جدی‌تری کرد و در حوزه زیرساختی، فرهنگ و آگاهی‌بخشی به شهروندان هم اقدام کنیم و البته باید در زمینه بحران، با دولت صحبت کرده و با یک مدل واحد به مدیریت بحران شهر تهران بپردازیم. در چهار ساله مدیریت پنجم شهری، مدتی شهردار به جلسات هیأت دولت دعوت می‌شد، اما در یک‌سال گذشته دیگر شهردار به جلسات دعوت نشد. آیا در این دوره شهردار را به جلسات دعوت می‌کنند؟ با توجه به اینکه حضور شهردار در جلسات کمک زیادی به مدیریت شهری می‌کند. البته من در خبرها شنیدم که آقای رئیسی از حناچی شهردار قبلی تهران برای حضور در جلسات دعوت کرده است. البته رئیسی در جلسه‌ای که با زاکانی داشته، قول همکاری داده است و شهردار به جلسات هیأت دولت دعوت می‌شود. شهردار تهران از چه زمان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند؟ ما یک شهردار خوب، قوی و باسابقه انتخاب کرده‌ایم. قطعا ظرف یکی دو هفته آینده طی هماهنگی‌های صورت گرفته، شهردار تهران رسماً کار خود را آغاز می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha