کد خبر: شهرداری-تهران-کمبود-منابع-مالی-مواجه-ش
۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
شهرداری در گرداب کمبود منابع مالی/ نوسانات اقتصادی مانع توسعه شهری است

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: بی تردید کمبود منابع مالی و نوسانات اقتصادی مهمترین دلایل کندی روند توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت است.

وی افزود: تامین منابع توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به خصوص مدهای انبوه بر و باکیفیت مانند مترو و BRT، به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا از عهده شهرداری‌ها خارج اند.

هزینه ساخت مترو

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه هزینه احداث هر کیلومتر مترو هم اکنون بالغ بر 800 میلیارد تومان است، گفت: درحالی‌که بودجه سالیانه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹، ۳۰ هزار میلیارد تومان است و این بدان معناست که اگر سایر هزینه‌های توسعه و اداره شهر را کنار بگذاریم و به کارمندان شهرداری هم حقوق ندهیم، باز هم قادر به ساخت یک خط مترو در شهر تهران نیستیم.

کسری بودجه شهرداری تهران

امانی با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی دلیل روشنی بر ضرورت کمک دولت در پروژه‌های حمل و نقل عمومی وجود دارد، تصریح کرد: افزون بر این موضوع به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد، در برش 4 ماهه نخست امسال شهرداری تهران با کسری بودجه بیش از ۵۰ درصدی مواجه شد و نگهداشت شهر را با سختی همراه کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز با مشکلات اقتصادی مواجه است، بیان داشت: این موضوع باعث شده تا توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها در اولویت قرار نگیرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی هزینه‌های سنگین بهره‌برداری و پشتیبانی از ناوگان حمل و نقل عمومی است، اظهار کرد: به عنوان مثال قیمت تمام شده هر سفر با مترو بسیار بیشتر از مبالغی است که از مردم دریافت می‌شود.

عدم پرداخت سوبسید بلیت مترو از سوی دولت

امانی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود برای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، یک سوم از قیمت بلیت مترو به عنوان سوبسید از سوی دولت، یک سوم از سوی شهرداری و یک سوم باقیمانده توسط مردم پرداخت شود؛ اما دولت این مبلغ را پرداخت نکرد و به تدریج به دلیل تورم‌های سالیانه، مبلغ پرداختی توسط مردم نیز بسیار کمتر از یک سوم هزینه تمام شده هر بلیت شد.

وی بیان کرد: امروز نه تنها در توسعه حمل و نقل عمومی بلکه در پشتیبانی و بهره‌برداری نیز با کمبود منابع مواجه هستیم.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه راهکار برون رفت از مسائل و مشکلات موجود در مدیریت شهری، خصوصی‌سازی و رجوع به درآمدهای پایدار است،گفت: قطعاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ثبات اقتصادی بر کشور حاکم شود.

وابستگی مترو به قطعات با تکنولوژی‌های نوین

امانی ادامه داد: بسیاری از تجهیزات حمل‌ونقل عمومی به خصوص در حوزه مترو، وابسته به قطعات با تکنولوژی‌های نوین است که باید از اقصی نقاط جهان تهیه شود، البته این بدان معنا نیست که در تکنولوژی عقب هستیم چراکه تولید بسیاری از قطعات برای کشور صرفه اقتصادی ندارد؛ معتقدم نه تنها در این مورد خاص بلکه برای تمام عرصه‌های مختلف کشور در وهله اول باید ثبات اقتصادی داشته باشیم.

وی افزود: با وجود تمام این مشکلات همکارانم حداکثر تلاش خود را برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌دهند.

بهره‌برداری از ایستگاه‌های خط 6 و 7

عضو شورای شهر تهران با اشاره به آغاز احداث خط ۱۰ متروی تهران که شمال غربی شهر را به شمال‌شرقی شهر متصل می‌کند، گفت: خط ۶ و تعدادی از ایستگاه‌های باقیمانده خط ۷ نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha