کد خبر: شناسایی-۱۰-گونه-قارچ-سمی-در-کردستان
۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۰۵
شناسایی ۱۰ گونه قارچ سمی در کردستان

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت،آزاد محبت مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: ۷۰ هزار گونه قارچ در دنیا شناخته شده که ۴۵ تا ۵۰ گونه سمی آن در ایران است.

او افزود:هر ساله بارش‌های مساعد بهاری در رویشگاه‌های مختلف استان کردستان، رویش انواع گیاهان خوراکی منجمله قارچ‌های متنوع را به دنبال دارد و در این شرایط عده‌ای از هم استانی‌ها فرصت را مغتنم شمرده و ضمن تفریح اقدام به جمع آوری قارچ‌های وحشی از پهنه‌های طبیعی می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: با توجه به شناسایی و طبقه بندی گونه‌های متعدد قارچ‌های سمی و ثبت آن‌ها در فلور گیاهی استان، مصرف ناآگانه این محصول منجر به صدمات جبران ناپذیر به شخص مصرف کننده و حتی مرگ فرد می‌شود.

محبت به تنوع گونه‌ای زیاد قارچ‌های خوراکی و سمی اشاره کرد و یادآور شد: در استان و منطقه غرب کشور، ۱۰ گونه سمی قارچ به مرحله تشخیص رسیده است.

او با اشاره به اینکه تشابه ظاهری بین قارچ‌های خوراکی و سمی بسیار زیاد است، اضافه کرد: پارسال، برداشت سنتی قارچ معضلاتی را به وجود آورد و موجب مسمومیت شمار زیادی از هموطنان و حتی مرگ برخی از آن‌ها شد.

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با تاکید بر اینکه تنها راه تشخیص قارچ خوراکی از سمی از طریق آزمایشگاه است، گفت: حتی افرادی که ادعای سال‌ها تجربه برداشت سنتی قارچ دارند هم نمی‌توانند گونه سمی و خوراکی را از هم تشخیص دهند.

او افزود: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از ۲ هزار گونه گیاه باشد که برخی از این گیاهان نظیر قارچ ها، می‌تواند سمی باشد و برای مصرف کنندگان مشکلات حادی بوجود آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha