به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سیدعلیرضا ناجی توضیحاتی درباره انواع تست های شناسایی کووید ۱۹ ارایه داد.

وی با اشاره به این که به طور کلی تست های اختصاصی شناسایی ویروس کووید ۱۹ به سه دسته تقسیم می شوند اظهار کرد: شناسایی مستقیم ویروس با روش های ملکولی برژنوم ویروس که اصطلاحا با نام آزمایش pcrشناخته می شود یکی از رایج ترین روش های تشخیص کروناست.

دکتر ناجی شناسایی آنتی ژن های مربوط به ویروس کرونا و تست آنتی بادی ها را برای بررسی واکنش بدن به ویرس را از  دیگر از روش های تشخیص کووید ۱۹ دانست.

 رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تاکید کرد:هر کدام از تست های شناسایی covid۱۹ کاربردهای خاص خود را دارد ولی در حال حاضر استاندارد اصلی تشخیص کرونا استفاده از روش ملکولی و تست  pcr است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در ادامه درباره تست های سریع تشخیصی کرونا نیز توضیح داد: تست های سریع یا تست های تشخیصی در نزد بالین به این شکل عمل می کنند که در بالین بیمار مشکوک به ویروس، نمونه  گرفته می شود و  امکان تشخیص در مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه مشخص می شود.

این استاد دانشگاه کارکرد راحت تست های سریع تشخیصی کرونا را یکی از مزیت های این آزمایش ذکر کرد و ادامه داد: در پاندمی گسترده کووید ۱۹ با توجه به این که برای انجام تست های ملکولی  ممکن است کشورها امکانات، تجربه، نیروهای انسانی مجرب و به طورکلی بستر لازم را برای فعالیت های تشخیصی ملکولی نداشته باشند، بنابراین استفاده از روش های  تشخیص سریع  راه حل مناسبی بنطر می رسد.

 دکتر ناجی با بیان این که یکی دیگر ازکارکردهای موثر تست های سریع تشخیصی در مقایسه با سایر روش های شناسایی کرونا  دسترسی آسان تر و پوشش بالای این تست ها دانست، گفت: با این روش غربالگری، شناسایی، درمان بیماران و همینطور ردیابی افرادی که با مبتلایان کرونایی در تماس بوده اند سریعتر و راحتر انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: استفاده از کیت‌های تشخیص سریع کرونا با امکان تشخیص در کمتر از  ۲۰ دقیقه، کمک قابل توجهی به کنترل پاندمی کرونا خواهد کرد.

 وی درباره دقت تست های سریع نیز توضیح داد: تجارب و یافته ها از دقت تست های سریع بیانگر این مهم است،که حساسیت این تست ها در مقایسه با تست های ملکولی حداکثر حدود ۶۰ درصد است ولی در عین حال استفاده از این روش در سطح وسیع و می تواند با هدف کنترل اپیدمی کمک کننده باشد.

دکتر ناجی با بیان این که ورود تست های سریع تشخیصی به چرخه بهداشتی و درمانی دو اصل مهم شناسایی و ایزوله کردن بیماران در زمینه کنترل اپیدمی را  محقق خواهد کرد تاکید کرد: تولید کیت های سریع آنتی ژن در دستور کار شرکت های دارویی و دانش بنیان قرار گرفته است چرا که کرونا ثابت کرد برای مصون نگه داشتن کشور از این بیماری باید فناوری و تولیدات داخلی تقویت شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  استفاده از ظرفیت ها و امکانات داخلی را با هدف ارتقا سلامت یادآور شد و بومی سازی تکنولوژی تولید انواع داروها و تست های تشخصی را راهکار مناسبی برای کنترل و قطع زنجیره اپیدمی ذکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha