کد خبر: شمار-مبتلایان-به-کرونای-انگلیسی-در-کشو
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۴۴

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سیما سادات لاری ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی در ۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در حاشیه سفر به استان خراسان شمالی و در بازدید از مرکز ۱۶ ساعته بیمارستان امام علی(ع) بجنورد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انواع مختلفی از بیماری‌های تنفسی در همه نقاط جهان وجود دارد و بیماری کووید ۱۹ نیز بیماری تنفسی است که ممکن است مدت‌ها با ما باشد، پس در هر صورت مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعید نیست موج چهارمی از همه گیری کرونا نیز در راه باشد، پس تا هنگامی که همه واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و وضعیت آن به طور کامل کنترل نشده است مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را مانند قبل و حتی جدی تر مد نظر داشته باشند.

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: این طرح که اجرای آن از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است، جایگاه خود را در استانها پیدا کرده و در برخی استان ها به خوبی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان ها و سپاه به اجرا درآمده است.

افزایش تست های کرونا و کاهش تعداد مبتلایان درپی اجرای طرح شهید سلیمانی

دکتر لاری افزود: با این طرح در پی شناسایی فعال افراد کرونا مثبت هستیم و پس از آن به کمک تیم های خود به ازای هر فرد مبتلا، ۱۰ نفر از افراد در تماس با آنان را نیز شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت نیروی بسیج، آنان را نسبت به اعمال قرنطینه مجاب می کنیم؛ در مدت متعارف مورد نیاز، بر رفتار آنان مبنی بر رعایت قرنطینه نظات خواهیم کرد و بر این اساس با اجرای این طرح ظرفیت نظارتی ما افزایش یافته است.

وی گفت: خروجی اجرای طرح شهید سلیمانی افزایش تست‌های کرونا و کاهش تعداد افراد کرونا مثبت بوده است و از طریق شناسایی بیماران و قرنطینه اطرافیان بیمار، اکنون تنها حدود ۱۰ درصد از تست های کرونای گرفته شده، مثبت می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای این طرح شناسایی افراد دارای بیماری کووید ۱۹ را افزایش داده است، اظهار کرد: این طرح، اوج پختگی شبکه مراقبتی بهداشت را نشان می دهد و وزارت بهداشت و درمان را به هدف «هر خانه یک پایگاه سلامت» می رساند؛ علاوه بر این در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت تعیین خواهد شد تا مطالبه گر بحث سلامت باشد.

محدودیت ها در مناطق قرمز و نارنجی همچنان اعمال می شود

دکتر لاری درباره احتمال عادی انگاری بیماری کووید ۱۹ در صورت بازگشایی ها هم گفت: محدودیتها در مناطق قرمز و نارنجی همچنان اعمال می شود و بازگشایی ها در مناطق زرد و آبی برای تسهیل زندگی مردم و کاهش مسائل اقتصادی است. وزارت بهداشت با هر تجمع سیاسی و اجتماعی در این مناطق مخالف است؛ از دیگر سو وضعیت مناطق آبی و زرد نیز ممکن است پایدار نباشد، پس در هر صورت مردم هر منطقه با هر رنگی از شیوع، باید پروتکل ها را با جدیت رعایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۴۶ طرح نیمه تمام خوابگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد که تا سال آینده باید تکمیل شود، یادآور شد: شمار کنونی خوابگاه‌های دانشگاههای علوم پزشکی اندک است و با این وجود ظرفیت پذیرش دانشجو در این بخش، بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها افزایش پیدا می‌کند و حال آنکه ردیف بودجه‌ای هم برای ساخت خوابگاه نداریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت افزود: با حمایت وزیر و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال گرفتن اعتباری برای تکمیل و اتمام این پروژه‌های نیمه تمام تا پایان دولت تدبیر و امید هستیم.

دکتر لاری با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۱۰ هزار دانشجو در این خوابگاه‌ها اسکان پیدا خواهند کرد، عنوان کرد: ۱۳ پروژه نیز دیده شده که جزو طرح‌های ملی قرار می‌گیرد و  بودجه آنها در سال آینده تامین می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۹۴ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات خوابگاهی دریافت می‌کنند.

ساخت خوابگاه با گستره ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع در خراسان شمالی

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با مساعدت وزیر بهداشت و با کمک صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی، اقداماتی برای تامین خوابگاه‌های دانشجویی انجام شده که اخذ وام برای ساخت و تکمیل خوابگاه‌ها و حتی فروش خوابگاه‌های مازاد توسط دانشگاه ها از آن جمله است.

دکتر لاری ادامه داد: امسال پنج دانشگاه علوم پزشکی در کشور با وام هایی که تنفسی ۲ ساله دارند و صندوق رفاه پرداخت سود آن را تقبل کرده است، اقدام به خرید خوابگاه کرده‌اند.

وی گفت: در خراسان شمالی هم ساخت یک خوابگاه با گستره ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع دیده شده که در ردیف طرح‌های ملی قرار دارد و صنعتی سازی غذاخوری و تکمیل خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و خرید یک خوابگاه با اخذ وام بانکی و مساعدت صندوق رفاه از جمله اقدامات مورد نظر برای رفاه دانشجویان این استان است. هم اکنون ۴۵۶ خوابگاه متشکل از خوابگاه‌های ملکی، وقفی، استیجاری، مشارکتی و خودگردان در کشور کار اسکان دانشجویان نیازمند به خوابگاه را در دانشگاههای علوم پزشکی برعهده دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha