کد خبر: شرط-ناامیدانه-ترامپ-برای-ماندن-در-دفتر
۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۵
شرط ناامیدانه ترامپ برای ماندن در دفتر، زنگ هشداری برای اروپاییان!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، ماه گذشته، هنگامی که TV4 سوئد، بزرگترین شبکه پخش در اسکاندیناوی خبرنگار سیاسی تایبرگ را برای پوشش اخبار انتخابات در ایالات متحده میان بایدن و ترامپ فرستاد، تولیدکنندگان وی از ترس  خطرات احتمالی در انتظار او بسیار ترسیدند و اصرار کردند که او یک جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی و ماسک گاز به همراه داشته باشد. این موضوع قابل درک است: ایالات متحده اغلب در ماه‌های گذشته خارج از کنترل ظاهر شده بود و این فقط به دلیل COVID-19 نبود. رئیس جمهور از پیروان خود خواسته بود که دو بار رأی دهند و با رمز و راز به گروه شبه نظامی پسران مغرور گفت کنار بایستند. تظاهرات مسالمت آمیز گاهی خطرناک شده و به محلی برای غارت و گاه به گاه تیراندازی مهلک تبدیل می‎‌شد. رقابت‌های بین گروه‌های مسلح به طور گسترده‌ای برای روز انتخابات پیش بینی شد. خوشبختانه تایبرگ نیازی به تجهیزات جنگی نداشت. تایبرگ گفت: هیچ خشونت و تقلب زیادی صورت نگرفت و سیستم درست کار کرد و مردم در مقادیر زیادی در این صحنه‌ها ظاهر شدند که قبلاً هرگز دیده نشده بودند. فکر می‌کردم خیلی چشمگیر است. این همان چیزی است که من به بینندگانم برگرداندم: ایالات متحده توانست موقعیت را کنترل کند.

شهروندان اروپایی از انتخاب نشدن ترامپ خوش‌حال شدند!

شهروندان در آن سوی اقیانوس اطلس نتایج انتخابات را تشویق کردند. جون هنلی، گزارشگر سیاسی روزنامه گاردین مستقر در لندن، می‌گوید: اروپایی‌ها از اینکه ترامپ باخت و بایدن پیروز شد، بسیار خوش‌حال بودند. اما اکنون آن‌ها با شوک، وحشت و ناباوری به دنبال این جابه‌جایی هستند و می‌گویند این شرایط در آمریکا درست نیست و خطرناک است. ترامپ و دموکراسی آمریکا پس از بی‌اهمیت جلوه دادن انتخابات توسط ترامپ با دلایل بی‌ربط و مشاهده رفتارهای این دولت در طی چهار سال گذشته و همچنین در طی همه گیری، بحران اقتصادی، حملات تروریستی و تظاهرات خشونت آمیز علیه خشونت پلیس در فرانسه، از جمله بحران‌های دیگر، اروپایی‌ها در ابتدا با هرج و مرج ایجاد شده توسط تلاش‌های ناامیدانه ترامپ برای ماندن در قدرت متحیر شدند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به طور طبیعی همیشه اخبار مهم در همه جای دنیا است، اما پوشش رسانه‌ای در اروپا اکنون با داستان‌هایی در مورد فریاد شعارهایی همانند آرای دزدیده شده و غیرقانونی ترامپ و همچنین دادخواست سیاسی دیوانه‌وار وی برای لغو انتخابات، رقابت با اخبار، درگیر است. نامزدی‌های کابینه جو بایدن و برنامه‌های او برای بازگشت به توافق نامه آب و هوایی پاریس و تعهد خود برای احیای پیوند بین اقیانوس اطلس توجه اروپا را جلب کرده است.

دموکراسی آمریکا در اروپا زنده شد...

برخی از رسانه‌های اروپایی و همچنین آمریکایی، حتی نیرنگ‌های ترامپ را یک تلاش کودتایی خوانده‌اند، اگرچه اروپایی‌هایی که کودتاهای واقعی را تجربه کرده‌اند تمایل زیادی به استفاده از این کلمه ندارند.   دموکراسی آمریکا هنلی خاطرنشان کرد: ما معمولاً کودتاها را مسلحانه، سریع و قاطع می‌دانیم. این وضعیت در حال حاضر، مسلح نیست و مطمئناً سریع و تعیین کننده نیست. اما اگر به هدف آن نگاه کنید و اینکه ممکن است به کجا منجر شود، ما احتمالاً باید این وضعیت را یک تلاش کودتا مانند در نظر بگیریم. رولان فرودنشتاین، دانشمند سیاسی مستقر در بروکسل، مدیر مرکز مطالعات اروپا ویلفرید مارتنز، لیوان دموکراسی را نیمه پر و همچنین نیمه خالی می‌بیند. از یک طرف، دموکراسی ایالات متحده خود را در نزد اروپا بازخرید کرد زیرا ترامپ دیوانه دوباره انتخاب نشد. از طرف دیگر، بی‌اعتبار کردن دموکراسی ایالات متحده توسط فعلی که اساساً روند دموکراتیک را از داخل خنثی می‌کند، وجود دارد. فرویدنشتاین می‌گوید: امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات نه تنها تضعیف دموکراسی آمریکایی است، بلکه همچنین دولت‌های دموکراتیک در سراسر جهان است. ما همیشه انتظار داشتیم كه او مشكل و شیطنت ایجاد كند، اما حتی جمهوری خواهان میانه رو نیز تصور می‌كردند كه این مسئله پس از 10 روز یا دو هفته متوقف می‌شود، اما همچنان می‌بینیم که این موضوع متوقف نمی‌شود.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha