شایع‌ترین علائم کبد چرب، بی‌علامتی است/ ورم اندام‌ها و خواب آلودگی از علائم نارسایی کبدی هستند!

دکتر ستار جعفری متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شایع ترین بیماری های گوارشی اظهار داشت: شایع ترین بیماری هایی که مراجعه زیادی به مطب دارند عمدتا ریفلاکس معده، دردهای معده،دردهای شکم، یبوست های مزمن و کبد چرب است.

وی افزود: بسیاری از بیماران با توجه به افزایش آنزیم‌های کبدی به ما مراجعه دارند که بعد از بررسی مشخص می شود بیمار مبتلا به کبد چرب شده است.

خطرناک ترین بیماری های دستگاه گوارش

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه اسهال های مزمن، کاهش وزن، کاهش اشتها هم می تواند جزو بیماری های شایع گوارشی باشد، گفت: همچنین خونریزی در مدفوع، استفراغ های مکرر نیز می‌تواند جزو بیماری های خطرناک دستگاه گوارش باشند.

علائم بیماری کبد چرب

دکتر جعفری با اشاره به علائم کبد چرب بیان کرد: بیماری کبد چرب طیفی از علائم را دارد اما شایع ترین علائم کبد چرب، بی علامتی است؛ یعنی بسیاری از بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند اما بعد از بررسی مشخص شود که مریض به کبد چرب مبتلا شده است.

وی ادامه داد: احتمال اینکه بسیاری از بیماران به صورت اتفاقی متوجه کبد چرب شوند، وجود دارد. کبد چرب با سونوگرافی و یا با آزمایش های روتین نیز قابل تشخیص است.

متخصص داخلی اضافه کرد: وجود دردهایی در قسمت راست و بالای شکم و در محلی که کبد قرار دارد می تواند از علائم کبد چرب باشد؛ این دردها اگرچه شدید نیستند اما با توجه به گنگ بودن این دردها، بیمار احساس ناراحتی دارد.

دکتر جعفری بیان داشت: کبد چرب می تواند باعث شود که بیمار احساس سنگینی، نفخ شکم بعد از غذا، کسلی، بدخوابی، کمبود انرژی در طول روز، عدم تامین انرژی بدن، خستگی، ضعف، بی حالی و دردهای غیر اختصاصی شکم داشته باشد. باید تاکید کنم که این علائم را نمی توان فقط مختص بیماری کبد چرب دانست چراکه بسیاری از بیماری های دیگر نیز چنین علائمی دارند.

علائم کبد چرب پیشرفته

وی اشاره کرد: زمانی که علائم کبد چرب پیشرفته تر می شود مریض ممکن است دچار علائم تهوع، بی اشتهایی و علائم بیماری های کبدی در وی ظاهر شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان تاکید کرد: اگر بیمار دچار نارسایی های کبدی شود مریض ممکن است دچار زردی چشم، خارش بدن، بالا رفتن آنزیم های کبدی، آب شکم، ورم اندام ها، خواب آلودگی، اختلالات انعقادی و خونریزی دستگاه گوارش شود.

جعفری یادآور شد: بیشتر بیماران دچار همان علائم اولیه و یا بی علامتی می شوند، عده ای نیز ممکن است با علائم دردهای شکم، کاهش انرژی، نفخ و بی حالی به ما مراجعه داشته باشند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha