کد خبر: شاعران-بخشی-از-روایت‌گران-تاریخ-ملت‌
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۶
شاعران بخشی از روایت‌گران تاریخ ملت‌ها هستند

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز چهارشنبه (۱۷دی ماه) در مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در امامزاده صالح (ع) برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره نقش شاعران درباره رشادت‌ها و قهرمانی اسطوره‌ها اظهار کرد: ملت‌ها به طور عام و ملت‌هایی که سابقه تمدنی و تاریخی کهن دارند در مقطع‌های مختلفی از حیات ملی با اتفاقاتی روبرو می‌شوند که آن اتفاقات نیازمند روایت است. روایتی که بتواند برای دیگران به یادگار بماند که این ملت‌ها چگونه گذران زندگی، مقاومت و پایداری کرده‌اند و چگونه توانسته‌اند عزت خود را به یادگار بگذارند.

وی ادامه داد: شعر و شعرا بخشی از روایت‌گران عمده این ملت‌ها هستند. شاعران می‌توانند با بیان و کلماتی که کنار یکدیگر قرار داده و عرضه می‌کنند تاریخ تصویری را به زبان کلمه ارائه کنند. بخش قابل توجهی از آنچه ما امروز از رشادت‌های انسان‌های بزرگ در طول تاریخ داشته‌ایم به طور خاص رشادت امام حسین (ع) و اصحاب‌شان و اهل بیت(ع) در عاشورا توسط شاعران روایت‌گری شده و تبدیل به یک جامعه محب اهل بیت(ع) و کل جامعه انسانی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در تاریخ ملت ایران هم ما شاهد مقاطع قابل توجهی بوده‌ایم، در طول چند هزار سال و به طور خاص در صد سال اخیر و به طور اخص در ایام انقلاب اسلامی و پس از آن.

صالحی یادآور شد: به نظر می‌رسد که شاعران در فضای اجتماعی ما بخش مهمی از راویان حقایق تاریخ بوده‌اند، با این نگاه جشنوارهای شعر فجر کنار یکدیگر در سال‌های مختلف قرار گرفته‌اند و امسال هم در شرایط متفاوتی جشنواره شعر فجر را داریم که نقطه شروع آن را امروز برگزار کرده‌ایم که هم عطر سردار شهید سلیمانی و هم شهید فخری‌زاده و همچنین چهلمین سالگرد دفاع مقدس را دارد.

وی در پایان گفت: ترکیب این اتفاقات به نحوی با بحث شعر نسبت برقرار می‌کند که شعر و شاعران می‌توانند این اسطوره‌ها و تاریخ را در قالب کلمات به تصویر بکشند و در نهاد جامعه ما جایگزین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha