کد خبر: شاخص-آلودگی-هوا-به-حد-خطرناک-نرسیده-است
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین‌رضا شهیدزاده در برنامه "یه روز تازه" گفت: وضعیت خوب آب و هوا در روز گذشته، شاخص آلودگی هوا را از 150 به 67 رساند. طبیعت تهران به صورتی است که ما در زمستان‌ها با توجه به وارونگی هوا با آلودگی مواجه هستیم که در این وضعیت آلودگی در تهران حبس می‌شود. با حبس این آلودگی و کاهش ارتفاع لایه اختلاط غلظت افزایش می‌یابد و این وضعیت طبیعت تهران است و کاری نمی‌توان کرد؛ اما باید آلودگی کمتری تولید کنیم تا تجمع این آلودگی منجر به ناسالم شدن شاخص‌های سنجش آلودگی هوا نشود.

وی اظهار داشت: شاخص آلودگی هوای ما به حد خطرناک نرسیده است و براساس استانداردهای بهداشتی صفر تا 50 را پاک می‌دانیم و شاخص 50 تا 100 سالم یا قبال قبول است. همچنین شاخص 100 تا 150 برای گروه‌های حساس ناسالم است. 150 تا 200 هم برای همه ناسالم است که ما در سال‌جاری هنوز به این عدد نرسیده‌ایم. در مرحله بعد هم به وضعیت هشدار و خطر می‌رسیم. در تهران حداکثر به وضعیت ناسالم برای همه رسیده‌ایم.

شهیدزاده افزود: آلاینده‌های مختلفی را براساس استاندارهای موجود بررسی می‌کنیم و مهم‌ترین آلودگی در شهر تهران ذرات معلق زیر 2.5 میکرون حاصل از ذرات انسان‌ساخت و احتراق هستند. از شاخص 100 که عبور می‌کنیم، هوا برای گروه‌های حساس مثل کودکان و خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی ناسالم می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تأکید کرد: در تهران از سوخت‌های غیر گازی استفاده نمی‌کنیم و سوختن گاز معمولاً ذرات معلق تولید نمی‌کند. قسمتی از آلاینده‌های تولید شده به صورت آلاینده ثانویه به ذرات معلق می‌پیوندد. منشأ اصلی ذرات معلق خودروهای دیزلی و کارخانجاتی هستند که مازوت و دیزل می‌سوزانند. متأسفانه در فصل سرما به علت کمبود گاز، دیزل و مازوت استفاده می‌شود همچنین سهم موتورسیکلت‌ها بیشتر از خودروهای سواری است. لاستیک و ترمز خودروها منجر به تولید ذرات معلق می‌شوند. حدود 14 درصد سهم سواری‌ها در آلودگی هواست و از این میزان تنها 2 درصد از اگزوز بیرون می‌آید و بقیه سایشی است.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: بارش باران در فصل‌های مختلف متفاوت است و اگر باران مشابه زمستان در بهار داشته باشیم، حتماً هوا پاک خواهد شد و دیرتر آلودگی خواهیم داشت اما در زمستان تنها وزش باد مؤثر کمک خواهد کرد. البته باد باید با جهش و سرعت مناسب باشد. راهکارهای دیگر جز وزش باد که خانم ابتکار بیان کردند، وجود دارد. مهم‌ترین کار کاهش تولید میزان آلایندگی است. آلودگی هوا تک‌عاملی نیست و باید چند عامل را در کنار هم بررسی کنیم.

وی افزود: برای بهبود وضعیت هوا باید خودروهای فرسوده گازوئیلی را کاهش دهیم. در خیابان‌های تهران شاهد حضور کامیون‌هایی برای زمان جنگ جهانی دوم هستیم. باید ناوگان نوسازی شود و با برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل وضعیت را بهبود خواهیم داد. خیلی از کارخانه‌ها آلودگی‌هایی تولید می‌کنند که نظارتی بر آن‌ها نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان گفت: وضعیت سال گذشته هوا از امسال بدتر بود و شاهد آلودگی هوای بیشتری در تهران بودیم. وی درباره افزایش فضای‌سبز و کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: فضای سبز بیشتر برای تلطیف هوا خوب است و اکسیژن خیلی مناسبی ایجاد نمی‌کند که در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. همچنین کیفیت سوخت ما در تهران بهبود داشته است. اگرچه در سال 1392 بنزین شهر تهران سرشار از سولفور بود اما اکنون اوضاع بهتری داریم و کیفیت خودروهای داخل نیز خوب و با استاندارد است البته اگر کاتالیست خودرو بعد از دو سال عوض نشود این کیفیت مناسب باقی نمی‌ماند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha