کد خبر: سیر-و-پیاز-بخورید،-کرونا-نگیرید
۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
سیر و پیاز بخورید، کرونا نگیرید!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، محمد آذرفر متخصص تغذیه کلینیکی و متابولیسم در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا گفت: سیستم ایمنی بدن شامل شبکه‌ای از سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌ها است که اگر ضعیف شوند ما در معرض بیماری‌های بسیاری قرار می‌گیریم. کسانی که بیشتر در معرض تضعیف سیستم ایمی قرار دارند شامل سالمندان، بیماران سرطانی، مبتلایان به بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به بیماری اتوایمنی که داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی نظیر کورتون‌های را مصرف می‌کنند، باید توجه بیشتری به تقویت سیستم ایمنی داشته باشند. یک سیستم ایمنی قوی کمک می‌کند تا ما در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی، یروسی و باکتریایی ایمن شویم.

او افزود: یکی از مواردی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، حذف قند و شکر از رژیم غذایی است. قند و شکر می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی کمک می‌کند. به همین ترتیب بهتر است، مواد خوراکی را که حاوی شکر زیادی در ترکیباتشان هستند مانند آب میوه‌های صنعتی، نوشابه‎‌ها را هم از رژیم غذایی خود حذف کنیم.

آذرفر توضیح داد: مصرف ویتامین‌ها را در این دوره جدی بگیرید. ویتامین‌ها و مواد معدنی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. ویتامین ث هم یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. ویتامین 6 B هم حتما باید در رژیم غذایی قرار گیرد و ویتامین دی نیز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. یک رژیم غذایی سالم و کامل شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌شود.

او ادامه داد: مرکبات منبع ویتامین ث هستند و باید سعی کنیم که مرکبات را در برنامه روزانه داشته باشیم. سعی کنیم بیشتر غذاهای ارگانیک مصرف کنیم و از مصرف غدذاهای فراوری شده و حاوی افزودنی‌های بسیار خودداری کنیم. به علاوه تقلات مضر را از رژیم غذایی خود کرده و به جای آن‌ها از سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌های خام استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: سیر و پیاز با توجه به اینکه حاوی ترکیبات گوگرد، سلنیم و آنتی اکسیدا‌ها هستند، می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند. سعی کنیم در این دوران خواب کافی و منظم داشته باشیم. بهترین حالت این است که خواب در اتاق تاریک و دور از امواج الکتریکی باشد و استفاده از موبایل را در اتاق خواب محدود وو حتی ممنوع کنیم زیرا بدن می‌تواند امواج الکتریکی را با ور اشتباه بگیرد و تنظیم خواب بدن بهم می‌ریزد. حتما به صورت روزانه ورزش منظم داشته باشیم و دو یا سه روز در هفته پیاده‌روی کنیم. در این شرایط که چندان نباید از خانه خارج شد می‌توان تکنیک‌های آرامش  و برخی از ورزش‌ها را در خانه انجام داد. ورزش به تقویت سیستم لنفاوی و دفع سموم کمک کند. در پایان سعی کنیم در خانه بمانیم و برای کارهای ضروری از خانه خارج شویم تا با کمک به کادر درمان تشکری از آن‌ها داشته باشیم.

خبرنگار: سید حمیدرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha