سیاست‌گذاران سلامت در خصوص واکسن کرونا دغدغه دارند/  هیچ واکسنی بدون احراز ایمنی نباید استفاده شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، جعفر نیکزاد مشاور حوزه داروی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: دانشمندان کشورمان بر روی پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا کار کرده‌اند. واکسن توسط ویروسی کشته شده، یکی از پلتفرم‌ها هست که در ایران به نتیجه رسیده است. این واکسن در 15 روز قبل به کار بالینی رسید و در صورتی که همه مسائل خوب پیش برود، پیش از آغاز سال نو تائید نهایی می‌شود. تزریق این واکسن باید در دو مرحله انجام شود که خوشبختانه روز گذشته مرحله دوم این تزریق بر روی داوطلبان انجام شد. واکسن‌ها بر اساس ماهیت و بیماری دفعات مختلف تزریق دارند. برای کرونا 2 بار تزریق را پیشنهاد کردند که واکسن در این دو مرحله بالاترین میزان تأثیر را خواهد داشت.

نیکزاد اظهار داشت: در مسیر بررسی واکسن‌ها سه مرحله باید انجام شود. در فاز یک عوارض واکسن برسی می‌شود که خوشبختانه واکسن ایرانی در فاز یک موفق بود. واکسن عمدتاً به صورت تزریقی است و اولین عارضه در محل تزریق خواهد بود. عوارضی مثل تب و یا قرمزی رد ناحیه تزریقی جز عوارض قابل قبول واکسن‌ها هستند.

وی افزود: تعدادی از واکسن‌ها با پلتفرم‌های جدید ساخته شده‌اند. در خصوص این پلتفرم‌ها تجربه جهانی نداریم و نگرانی پیرامون عوارض بلندمدت این واکسن‌ها وجود دارد. این واکسن‌ها تاییده اورژانسی دارند و عوارض بلندمدت آن‌ها بررسی نشده است. در نتیجه سیاست‌گذاران سلامت در این خصوص دغدغه دارند. این واکسن ایمنی ایجاد می‌کند اما در آینده ممکن مشکل‌ساز شود. خیلی از واکسن‌ها در بلندمدت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سیاست‌گذاران سلامت در خصوص آن‌ها دغدغه ندارند. کرونا حدود یک سال به زندگی ما ورود کرده است، واکسن که هنوز جای کار دارد.

مشاور حوزه داروی معاونت علمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: واکسن در سه پلتفرم اصلی تهیه می‌شود. یک پلتفرم واکسن کشته شده است که در ایران از این پلتفرم استفاده می‌شود. پلتفرم دوم واکسن mrna است که شرکت‌های فایزر و مدرنا از این پلتفرم استفاده می‌کنند. پلتفرم سوم هم ویروس تغییریافته است که در واکسن شرکت آسترازنکا از آن استفاده می‌شود. این واکسن از ویروس سرماخوردگی اصلاح شده استفاده می کند. در نتیجه بدن نسبت به سرماخوردگی و کرونا بدن ایمن می‌شود. مشکل این واکسن نوع سرماخوردگی است که اگر افراد به آن نوع سرماخوردگی ایمن باشند، بر روی آن‌ها نسبت به کرونا تأثیر ندارند. وظیفه نهادهای نظارتی کشور، اطمینان در خصوص واکسن است. هیچ واکسنی بدون احراز ایمنی و اثربخشی نباید استفاده شود. آمریکایی‌ها قصد جا انداختن پلتفرم جدید mrna در دنیا را دارند. در نتیجه بیشتر به دنبال بحث تجاری هستند.

نیکزاد تأکید کرد: اثرات بلند واکسن آمریکایی بر روی مردم این کشور هم تست نشده است و تنها می‌دانیم که در کوتاه‌مدت نسبت به کرونا ویروس ایمنی دارد. نکته مهم عوارض بلندمدت است که هنوز تائید نشده است. این تاییده در فاز 4 است که هنوز هیچ واکسنی به این فاز نرسیده است. در مراحل تست اخلاقاً بر روی خانم‌های باردار و کودکان تست انجام نمی‌شود. تنها به صلاحدید پزشک متخصص واکسن برای این دو گروه تجویز می‌شود. در فاز 4 عوارض نهایی واکسن‌ها مشخص می‌شود.

مشاور حوزه داروی معاونت علمی ریاست جمهوری در پایان گفت: با توجه به جهش کرونا ویروس هنوز نمی‌توان گفت که کدام واکسن اثربخش است. پلتفرم mrna سریع‌تر خودش را با جهش‌های کرونا هماهنگ می‌کند. احتمالاً همانند واکسن آنفولانزا باید سالانه واکسن کرونا را تجدید کرد. در واکسن‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و احتمالاً شاهد عوارض آلرژیک در واکسن‌ها باشیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha