کد خبر: سیارک-1998-or2-این-هفته-بر-فراز-زمین-پرواز-خوا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۳
سیارک 1998 OR2 این هفته بر فراز زمین پرواز خواهد کرد
به گزارش گروه بین‌الملل طبتا(خبرگزاری سلامت) به نقل از NASA، یک سیارک بزرگ نزدیک به زمین صبح چهارشنبه از کنار سیاره ما عبور خواهد کرد و فرصتی استثنایی را برای اخترشناسان فراهم می کند تا با جزئیات بسیار خوب شیء 1.5 مایل به طول (2 کیلومتر پهنا) را مورد مطالعه قرار دهند. سیارک موسوم به OR2 1998، در ساعت 5:55 بامداد به EDT نزدیکتر می شود (2:55 ب.ظ PDT). در حالی که این سیارک به عنوان یک شیء نزدیک شناخته می شود، هنوز  هم بسیار دور است: این سیارک نزدیک به 3.9 میلیون مایل (6.3 میلیون کیلومتر) نزدیک نخواهد شد و بیش از 16 بار دورتر از ماه می گذرد.
سیارک 1998 OR2 توسط برنامه ردیابی سیارک در نزدیکی زمین در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در ژوئیه 1998 کشف شد و برای دو دهه گذشته اخترشناسان آن را ردیابی کرده اند. در نتیجه، ما مسیر مداری آن را دقیقاً درک می کنیم و می توانیم با اطمینان بگوییم که این سیارک حداقل تا 200 سال آینده امکان تأثیرگذاری را ندارد. نزدیکترین نزدیکیِ بعدی آن با کره زمین در سال 2079 اتفاق می افتد، هنگامی که تنها حدود چهار برابر فاصله ماه نزدیک تر می شود.

این سیارک خطرناک نیست، البته فعلا...

سیارک 1998 OR2 این هفته بر فراز زمین پرواز خواهد کرد
با وجود این، OR2 1998 هنوز هم به عنوان یک سیارک احتمالیِ خطرناک و بزرگ طبقه بندی می شود، زیرا با گذشت زمان، تغییرات بسیار ناچیز در مدار سیارک ممکن است باعث شود که بیشتر از آنچه اکنون انجام می دهد، خطری برای کره زمین ایجاد کند. این یکی از دلایلی است که چرا ردیابی این سیارک در حین نزدیک بودن آن - استفاده از تلسکوپ ها و به خصوص رادارهای زمینی - از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مشاهداتی از جمله اینها، امکان ارزیابی طولانی مدت حتی بهتر از خطر ارائه شده توسط این سیارک را فراهم می کند.
برخورد نزدیک توسط سیارک‌های بزرگ مانند 1998 OR2 بسیار نادر است. نزدیکی قبلی توسط  سیارکی بزرگ به نام سیارک فلورانس در سپتامبر سال 2017 انجام شده است. به طور متوسط، ما انتظار داریم که سیارک‌هایی با این اندازه تقریباً هر 5 سال یک بار از بالای سیاره ما عبور کنند.
از آنجا این سیارک‌ها که بزرگتر هستند، نور بسیار بیشتری نسبت به سیارک های کوچکتر منعکس می کنند و بنابراین تشخیص آن‌ها با تلسکوپ ها آسان تر هستند. تقریباً تمام سیارک‌های نزدیک به زمین (حدود 98٪) از اندازه 1998 OR2 یا بزرگتر قبلاً کشف، ردیابی و فهرست شده اند. بسیار بعید است که یکی از این سیارک های بزرگ تأثیری داشته باشد، اما تلاش برای کشف تمام سیارک هایی که می توانند خطری برای زمین ایجاد کنند، وجود ندارد.
مترجم : حبیبی