کد خبر: سودان-پس-از-تعهد-335-میلیون-دلار-از-لیست-سی
۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲
سودان پس از تعهد 335 میلیون دلار از لیست سیاه ترور آمریکا خارج خواهد شد!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد سودان از فهرست سیاه حامیان تروریسم در کشور خارج خواهد شد، در صورتی که ایالت آفریقای شمالی 335 میلیون دلار غرامت برای قربانیان آمریکایی را کنار بگذارد. آقای ترامپ دوشنبه شب در توییتی نوشت: خبر عالی! دولت جدید سودان، که پیشرفت زیادی دارد موافقت کرد 335 میلیون دلار به قربانیان ترور و خانواده‌های ایالات متحده پرداخت کند. وی افزود: پس از سپرده گذاری، سودان را از فهرست حامیان دولت تروریسم خارج می‌كنم. این عمل بالاخره عدالت برای مردم آمریكا و اقدامی بزرگ برای سودان خواهد بود! حذف سودان از لیست سیاه پیشرفت بزرگی برای کشور فلج اقتصاد آفریقای شمالی است که امیدوار است پس از یک قیام در سال 2019 به جامعه بین المللی بپیوندد. همچنین این یک کودتای دیپلماتیک دیگر برای رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات نوامبر است، زیرا وی سعی دارد خود را به عنوان یک صلح در خاورمیانه و فراتر از آن معرفی کند. اگرچه ترامپ به اسرائیل اشاره‌‍ای نکرد، اما گمانه زنی‌های شدیدی در مورد سودان به دنبال امضای توافق صلح با اسرائیل در روزهای آینده، به دنبال توافق نامه‌های مشابه بین اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین وجود دارد.

قدمی بزرگ برای سودان توسط آمریکا!

حذف از لیست سیاه منوط به پرداخت غرامت توسط سودان به قربانیان بمب گذاری در سال 1998 در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا است، حملاتی که شبکه القاعده اسامه بن لادن در زمان اقامت بن لادن در سودان انجام داده است. سودان و آمریکا این کشور پس از یک شورش مردمی در سال گذشته که ارتش منجر به سرنگونی رهبر دیکتاتور عمر البشیر در آوریل 2019 شد، به سمت دموکراسی سوق داده شده است. اکنون یک دولت نظامی و غیرنظامی بر کشور حاکم است، انتخابات در اواخر سال 2022 امکان پذیر است. وی گفت: اینکه بگوییم ما یک اقتصاد نسبتاً شکسته را به ارث برده‌ایم یک دست کم گرفتن ارزش است. ما یک اقتصاد فروپاشیده را به ارث برده‌ایم. اگر ایالات متحده سودان را از لیست سیاه در روزهای آینده حذف کند، این یک تأثیر تحول آفرین بر اوضاع اقتصادی خواهد داشت و نیروهای لیبرال دموکراسی را در کشوری تقویت می‌کند که یک بار با عربستان سعودی به عنوان رهبر فوق محافظه کار رقابت می‌کرد. ملت شمال شرقی آفریقا از دهه 1990 میلادی یک کشور بین المللی پاریا بوده است، زمانی که ایالات متحده آمریکا آن را به عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی کرد.

اوضاع نابسامان این کشور رد ده‌های اخیر!

وضعیت پاریا هنگامی رخ داد که آقای بشیر مسیحیان را تحت تعقیب قرار داد، از القاعده حمایت کرد، اسامه بن لادن را میزبانی کرد و قوانین اخلاقی اسلامی را اعمال کرد که ارتداد را مجازات اعدام می‌دانست و زنان را از پوشیدن شلوار منع می‌کرد. تحریم‌های ایالات متحده باعث شد سودان تقریباً به طور کامل از سیستم مالی بین المللی جدا شود و اقتصاد کشور را فلج کند. در حال حاضر، استفاده از هرگونه بدهی یا کارت اعتباری بین المللی در هر نقطه از کشور غیرممکن است. قیام سال 2019، ماه‌ها تظاهرات مسالمت آمیز که در آن مردم عادی با شعارهای آزادی و عدالت به خیابان‌ها راهپیمایی می‌کردند، رژیم اسلام گرای آقای بشیر را سرنگون کرد. اما دهه‌ها درگیری و فساد اقتصادی به معنای سقوط آزاد اقتصاد سودان است و لیبرال‌های سودانی در خارطوم پایتخت ناامیدانه تلاش می‌کنند برای رفع تحریم‌ها کاخ سفید را لابی کنند تا بتوانند از فروپاشی کامل اقتصادی جلوگیری کنند و از دستاوردهای سخت انقلاب محافظت کنند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha