کد خبر: سوخت-گازوئیل-غیر-استاندارد،-مهم-ترین-ع
۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، شهیدزاده در این برنامه با اشاره به اینکه جنس آلودگی در تابستان با آنچه که در زمستان داریم متفاوت است بیان کرد: درتابستان معمولا گاز اوزون هست که هوا را ناسالم می‌کند اما در زمستان بیشتر ذرات معلق درهوا هستند که آنها منشاء انسانی دارند.

وی گفت: ذرات معلق از منابع مختلف مثل حمل و نقل و منابع ثابت مثل نیروگاه ها و صنایع تولید می‌شوند که عمده بخش حمل و نقل به خودروهای دیزلی مربوط می‌شود و در صنعت نیز نیروگاه هایی که سوخت های پرگوگرد مصرف می‌کنند عامل آلودگی هستند، سهم منابع متحرک حدودا 61 درصد و منابع ثابت حدود 39 درصد است.

شهیدزاده افزود:اما در رابطه با  آلودگی که امسال اتفاق افتاد باید گفت: اولا یکی از دلایل آن وارونگی هوا بود، اقلیم ما به شکلی است که در زمستان به دلیل اینکه وارونگی هوا رخ می‌دهد هیچ تبادل هوایی نداریم و هرچه آلودگی هوا داریم در همین فضای بسته جمع می‌شود ولی درمورد عوامل غیرطبیعی لازم به ذکر است که کل سهم خودروهای شخصی ما 14 درصد از تولید ذرات معلق است و عامل اصلی آلودگی چیز دیگری است.

این مقام مسئول بیان کرد: ما از مهرماه دیدیم که در ضلع جنوبی تهران ایستگاه های ما درصد گوگرد زیادی را اندازه گیری می‌کنند و همان زمان احساس کردیم که امسال بیشتر از سال های گذشته سوخت پرگوگرد در اطراف تهران سوزانده می‌شود.

او گفت: گوگرد یا so2 دو منشاء دارد: یکی اینکه سوخت پرگوگرد را در داخل خودرو بسوزانند یا اینکه این سوخت داخل کارخانجات و صنایع و نیروگاه ها سوزانده شود، چون بیشتر خودروهای دیزلی ما درحال استفاده از سوخت یورو4 هستند پس تغییری در منابع متحرک نباید اتفاق افتاده باشد و مسلما این تغییر باید ناشی از منابع ثابت بوده باشد.

ما یک تحقیق دیگری انجام دادیم و از عکس های ماهواره ای استفاده کردیم و متوجه شدیم تراکم گوگرد در ضلع جنوبی تهران نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است، پس این فرضیه ثابت شد که منابع ثابت بیشتر درحال تولید آلایندگی هستند.

وی در رابطه با استفاده از مازوت در نیروگاه های تهران گفت: مسلما وقتی یک مرجع رسمی می‌گوید که در نیروگاه های اطراف تهران مازوت سوزانده نمی‌شود قطعا درست است اما از مقدار کل سوختی که به نیروگاه هایی که گازوئیل می‌سوزانند تحویل میدهند نمی‌توانند همه این سوخت را گازوئیل یرو4 تامین کنند و  بارها از طرف مسئولین هم گفته شده که مقداری از این سوخت را از یرو4 استفاده نمی‌کنند و وقتی یرو4 نباشد یعنی میزان گوگرد آن به جای 50 قسمت در میلیون از 3 هزار تا 7 هزار قسمت در میلیون می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: دو دستگاه در این موضوع مسئول هستند، وزارت نفت و وزارت نیرو.

اول وزارت نفت باید سوخت مناسب را تحویل نیروگاه ها دهد اما وزارت نفت نتوانسته به اندازه کافی سوخت یورو4 تامین کند و قسمتی هم به وزارت نیرو مربوط می‌شود زیرا باید در خروجی دودکش های نیروگاه ها فیلترهایی را نصب کند.

اینکه گفته می‌شد برخی از نیروگاه های اطراف تهران مثل فردیس کرج مازوت می‌سوزاندند درست بود؟

شهید زاده تصریح کرد: نیروگاه فردیس کرج گازوئیل استفاده می‌کند اما نیروگاه های پرند و جایی در نزدیکی فیروزکوه فکر می‌کنم مازوت میسوزانند که نزدیک تهران هم نیستند، البته خیلی از اوقات ممکن است آن دودی که از آبیک و نیروگاه شهید رجایی بیرون می‌آید قیمت هایی از آن به تهران برسد و وقتی انباشت شود روی تهران تاثیر می‌گذارد.

آیا باتوجه به قابل پیش بینی بودن آلودگی نباید قبل از آن فکر می‌کردند؟

شهید زاده ادامه داد: حتما پیش بینی ثبات هوا که می‌شود، پیش بینی آلودگی هم می‌توان کرد، دستورالعمل به این شکل است که استانداری جلساتی تشکیل می‌دهد و تصمیماتی می‌گیرد برای اینکه تبعات این وضعیت کاهش پیدا کند، این جلستان را با نام کمیته اضطراری آلودگی هوا با حضور تمام دستگاه ها برگزار کردند که الیته به نظر من خیلی از مصوبات آن اجرایی نشد.

آیا نباید از قبل سوخت استاندارد مورد نیاز نیروگاه ها را تامین می‌کردند؟

وی بیان داشت: الان گوگرد زدایی را نمی‌توانند انجام دهند، آن طور که من شنیدم گوگرد زدایی نیاز به گاز دارد و وقتی گاز نداریم به نیروگاه ها بدهیم حتما برای گوگرد زدایی هم هم گاز ندارند.

این مقام مسئول در رابطه به سهم خودروها در آلودگی گفت: در رابطه با خودروهای دیزلی، آلودگی خودرویی دو منشاء دارد، یکی سوخت آن و دیگری تکنولوژی و سلامت خودرو است.

وی گفت: سوخت را مدتی است که در تهران و اطراف آن درحال نمونه برداری هستیم و به غیراز یک مورد کیفیت بقیه آنها خوب است که آن یک مورد هم میزان گوگرد 8 برابر حالت استاندارد دارد که این اختلاف برای بحث آلودگی قابل قبول است اما یک مصوبه ای وجود دارد که روی اتوبوس ها حتما باید فیلتردوده گذاشته شود، اخلاف گوگرد حالت استاندارد با حالت فعلی حتی به مقدار کم به این فیلترها آسیب میزنند و یکی از دلایلی که اتوبوس رانی خیلی رقبت نمی‌کند روی همه اتوبوس ها فیلتر بگذارد همین موضوع است، زیرا کیفیت سوخت ممکن است کم یا زیاد شود و هزینه این فیلترها بدون کارایی روی دست شهرداری بماند، تا به حال حدود 300 اتوبوس از 3000 اتوبوس تهران مجهز به فیلتر دوده شده اند و از حالا به بعد هرگ.نه اتوبوسی که شهرداری خریداری کند دارای فیلتر دوده هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha