سوخت دیزل نقش بیشتری را در آلودگی دارد/40 درصد دوربین‌های شهر تهران توان تشخیص تخلف را ندارند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سرهنگ محمدباقر سلیمی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور گفت: حمل‌ونقل و ترافیک در آلودگی هوا کلان‌شهرها نقش دارند و این بحث غیرقابل انکار است. تحقیقات مسئولان متولی در محیط‌زیست و سازمان کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد که دو منبع آلوده‌کننده داریم. این منابع ثابت و متحرک نام دارند. سهم منابع متحرک مثل حمل‌ونقل زمینی در آلودگی هوا بیشتر است و 60 درصد ذرات معلق در هوا مربوط به حمل‌ونقل عمومی و ترافیک در سطح شهر است.

سلیمی اظهار داشت: وسایل نقلیه عمومی اکثراً وسایل نقلیه سنگین هستند و 50 درصد از ذرات معلق مربوط به وسایل نقلیه سنگین هستند. سوخت این وسایل گازوئیل است و میزان گوگرد در سوخت گازوئیل ذرات معلق را بیشتر می کند. تکنولوژی مصرف سوخت و مصرف سوخت موضوع مهمی است. سازمان محیط‌زیست و موسسه استاندارد کیفیت زیست‌محیطی را تائید می‌کنند. سوخت دیزل نقش بیشتری را در آلودگی دارد و باید یورو 5 باشد.

وی افزود: بر اساس آمارها در شهر تهران 100 درصد سوخت خودروها یورو 5 است اما بخشی از وسایل نقلیه از سایر استان‌ها به تهران می‌آیند.  بحث آلودگی هوا تابع تقسیمات کشوری نیست و کیفیت هوا از سایر کشورها نیز متأثر خواهد بود. وسایل نقلیه‌ای از سایر شهرها و سایر کشورها تردد می‌کنند که سوخت با کیفیت پایین دارند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور خاطرنشان کرد: در شهر تهران به لحاظ تسهیلات برای ورود به محدوده طرح ترافیک خودروهایی که معاینه فنی سطح A را اخذ کنند، تخفیف و تسهیلات در تردد ارائه می‌شود. بعضی از خودروها معاینه فنی ویژه را دریافت نمی‌کنند و استاندارهای ضعیف‌تری دارند. استاندارها به این واسطه متفاوت است. سازمان محیط‌زیست بر اساس ماده یک قانون هوای پاک حدود آلایندگی را برای کل کشور مشخص کرده است. سطح گازهای خروجی و آلاینده‌های معلق در سطح کشور بررسی خواهد شد.

سلیمی تأکید کرد: قانون هوای پاک که به قانون نفس نیز مشهور است، تکالیف بسیار خوبی برای سازمان‌های مختلف و دولت پیش‌بینی کرده است. مطالبه ما هم به عنوان پلیس و به عنوان شهروند این است که سازمان‌هایی که در این قانون وظایف مشخص و تأثیرگذار دارند، به وظایفشان توجه کنند. پلیس یکی از این دستگاه‌ها است و در دو موضوع تکلیف دارد. موضوع اول شماره‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی است که این شماره‌گذاری به شرطی خواهد بود که استاندارهای زیست‌محیطی و آلایندگی را گذرانده باشند. هیچ خودرویی بدون گذراندن استاندارهای زیست‌محیطی، فنی و ایمنی شماره‌گذاری نخواهد شد.

وی افزود: تعداد محدود خودروی داخلی سال 1398 در سال جاری با استاندارد یورو 4 شماره‌گذاری شدند. این موضوع هم ناشی از بحث تحریم است. این موضوع تحت هیچ شرایطی تکرار نمی‌شود و در سال 1400 خودرو یورو 4 شماره‌گذاری نخواهد شد. معاینه فنی هم به صورت سنتی و همچنین با سامانه‌های هوشمند کنترل خواهد شد. در 10 ماهی که از سال 1399 گذشته است، 3 میلیون تخلف معاینه فنی را در سطح معابر اعمال قانون کرده‌ایم. حدود 220 هزار خودرو که نقص فنی داشته‌اند را نیز اعمال قانون کردیم و با پلاک تعمیرگاه به مراکز تعمیری فرستاده شدند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور تأکید کرد: درصورتی‌که سازمانی وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، در کار ما نیز اختلال ایجاد می‌شود. برابر قانون اخذ جرائم یا رسیدگی به تخلفات رانندگی فرآیندهایی که برای شناسایی و اعمال قانون تخلفات پیش‌بینی شده است و بر عهده پلیس هست. اگر ابزار هوشمند برای کنترل توسط شهرداری‌ها نصب می‌شود، باید پلیس به سرورها به صورت خام دسترسی داشته باشد. دوربین‌های نصب شده برای اعمال قانون باید استاندارهای پلیس را داشته باشند.

سلیمی در پایان گفت: حدود 40 درصد دوربین‌هایی که در شهر تهران نصب شده‌اند، توان تشخیص تخلف را نداشتند. این ابزار استاندارد به‌خوبی در اختیار ما نیست و انتظار داریم که شهرداری داده ها را به صورت خام در اختیار پلیس قرار دهد. دولت نیز باید ردیف بودجه مشخص تعیین می‌کرد.  باید تسهیلات 4 درصد با اقساط 10 ساله برای نوسازی ناوگان ارائه می‌داد. بیش از 70 درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند. شهرداری‌ها در توسعه حمل‌ونقل عمومی باید همراه پلیس باشند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha