کد خبر: سوء-مدیریت،-خوزستان-را-به-بحران-کشاند
۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶
سوء مدیریت، خوزستان را به بحران کشاند!
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ روز ۹ آذر استان خوزستان شاهد بارش شدید باران و به دنبال آن آب‌گرفتگی شدید در سطح تعدادی از شهر‌های این استان بود. شرایط آنقدر وخیم بود که آب به داخل منازل مردم این شهر‌ها نفوذ و زندگی و اموال آنان را تخریب کرد. در برخی مناطق مردم تا زانو در آب بودند. برخی آنقدر عصبانی بودند که مسئولان شهری و استانی را بی‌غیرت خطاب کردند؛ یکی از فیلم‌هایی که در فضای مجازی دست به دست شد و مورد توجه قرار گرفت حاوی همین مطلب بود. اگرچه بیشترین بارندگی روز ۹ آذر در ماهشهر رخ داده است، اما شهر‌های اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و ایذه نیز شاهد آبگرفتگی شدید بودند. شرایط به‌گونه‌ای بود که به دنبال این بارش‌ها راه ۵۰ روستای اندیکا تخریب و سقف ۱۰ خانه در بخش سوسن ایذه فروریخت. استانداری خوزستان از قبل در جریان مشکلات زیرساختی این شهر‌ها بوده است و بروز این مشکلات برای این نهاد متولی استان غیرقابل پیشگیری و ناگهانی نبوده است؛ با این حال مشکلات مردم ناشی از بارندگی طی روز‌های اخیر نشان داد که استاندار تلاشی برای رفع این مشکلات و واداشتن مدیران نهاد‌های مختلف برای عمل به وظایف خود نداشته است. شریعتی استاندار خوزستان با حضور در برنامه خبری شبکه یک و دفاع از اقدامات خود می‌گوید با اقدامات انجام شده از سوی آبفا و شهرداری البته تنها در شهر اهواز امسال تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این شهر زیر آب رفته است. البته شریعتی مشابه همین حرف ها را هم سال گذشته مطرح کرده و گفته بود در حال ترمیم زیرساخت‌ها هستیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم! استان خوزستان برای تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های خود در سال گذشته بالاترین بودجه را در میان سایر استان‌ها دریافت کرد، اما ظاهرا این بودجه‌ها جایی به جز نیازهای مردم هزینه شده است. نکته مهمتر آنکه سال گذشته با دستور رهبری، ۱۰۰ میلیون یورو برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز تخصیص داده شده و با وعده شریعتی قرار بود با این پول مشکل حل شود. در این شرایط ناگوار، شریعتی همچنان از مشکلات می‌گوید و خود به عنوان «مخاطب بایدها» استوار روی صندلی مدیریتی‌اش نشسته است، بی آنکه کسی او را بازخواست کند که کارنامه او به عنوان مدیر ارشد استان به جز تبدیل اعتراضات مدنی به اعتراضات امنیتی چه بوده است! گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از نقاط شهرهای اهواز، آبادان، و خرمشهر زیر آب هستند. فعالان محیط زیست با اشاره به نگرانی ساکنان بافت‌های فرسوده این مناطق از فرو ریختن خانه‌های‌شان، می‌گویند که لایروبی نشدن رودخانه‌ها پس از سیل‌های گذشته از یکسو و فقدان هرگونه مدیریت در حفاظت از مسیر رودخانه از سوی دیگر باعث شده است که رودخانه‌ها از ظرفیت لازم برای بیرون بردن آب‌های ناشی از بارندگی‌ها برخوردار نباشند.

سوء مدیریت مسئولان

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره وضعیت خوزستان اظهارکرد: واقعاً موضوعاتی نظیر سیل زیبنده شأن و شخصیت مردمی که این همه سختی در ایام مختلف تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی کشیده اند و همیشه هم دل در گرو نظام داشته و به عنوان کسانی که مرزنشین و حافظ منافع عمومی کشور بودند شاهد بحران‌هایی باشیم که دیگر مردم به سختی بیفتند. وی ادامه داد: همه اینها به دو بخش برمی‌گردد یکی از آنها حوزه زیرساخت‌ها است که متاسفانه در ادوار گذشته به دلیل عدم تخصیص اعتبارات متداول، الان می بینیم که بحث فاضلاب و موضوعات مرتبط با زیرساخت ها در تمام شهرها دچار مشکل است و یک بخش دیگر سوء مدیریتی است که می بینیم. چراکه مدیریت آب سطحی با شهرداری‌ها است و بنا بود که در ادوار گذشته این مشکل برطرف شود. یوسفی توضیح داد: یک بار در سال ۹۶ یا ۹۷ هم چنین اتفاقی افتاد، آن زمان می‌گویم که تازه تغییر اقلیم داشتیم و از خشکسالی به ترسالی رسیده بودیم و کسی پیش بینی نمی‌کرد که باید آب های سطحی را که در حیطه اختیارات شهرداری است یا بحث بحران های فاضلابی که به دلیل فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب داشتیم یا نداشتن شبکه آب شرب در ۷۰۲ روستا آن هم با ۵ رودخانه بزرگ، مردم دچار مشکل شوند.

اصلاح 57 نقطه بحرانی

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ولی موضوع ما این است که سال قبل و دو سال قبل از آن هم همین اتفاق افتاد و دولت تعهداتی را داشت، دیشب در نشستی با نجار، رئیس بحران کشور گفتم که شاید ممکن است چه شما چه شهرداری اهواز چه دستگاه‌های دولتی که موظف بودند، برای اصلاح ۵۷ نقطه چند میلیارد تومان هزینه کنید ولی این کار را انجام نمی دهید و باعث ضرر و زیان مردم در این وضعیت بد اقتصادی می شوید و اموال و آسایش مردم از بین می‌رود و از آن طرف هم چندین برابر هزینه می‌کنید تا آن را به عقب برگرداند و این یعنی سوء مدیریت. وی ادامه داد: سال ۸۴ ۸۵ بانک جهانی 149 میلیون دلار پول برای فاضلاب اهواز اختصاص داد و مسئولان وقت فرق نمی‌کند چه نمایندگان و چه کسان دیگری، این پول الان کجاست؟ چرا نظارت نکردند که این اتفاق افتاد؟ و عملا اتفاقی در شهر نیافتاد و این بحث نظارتی که وظیفه بود انجام نشد و الان هم به همین شکل است. یوسفی اظهار کرد: من یک بار گفتم که چطور برای ساخت ساختمان های دولت، برای خرید ماشین های شاسی بلند، برای ساخت رستوران در رودخانه یا برای کارهای غیرضروری که الان توسط شهرداری ها در بحث نورپردازی یا موضوعاتی که بحث اصلی مردم نیست، انجام می شود؛ منابع اعتباری داریم ولی برای شبکه دفع آب های سطحی که زندگی مردم را به این شکل دچار مشکل کرده است اعتبار نداریم و این یعنی سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب که قطعاً تا روز آخر هم      این پیگیری ها را انجام می‌دهیم و حاضریم هزینه آن را پرداخت کنیم.

100 میلیون یورو کجا رفت؟!

وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر مبلغی که بانک جهانی اختصاص داد سال گذشته ۱۰۰ میلیون یورو هم با اجازه رهبری به این موضوع اختصاص پیدا کرد ولی خبری از این مبلغ نشد، این پول کجا رفته است؟ افزود: من در مورد پول قبلی خبری ندارم و مسئولان وقت باید جواب بدهند، ولی عنایتی که مقام معظم رهبری به مردم کوت عبدالله داشتند، از این جهت این ۱۰۰ میلیون یورویی که حضرت آقا پارسال اختصاص داده اند تا الان محقق نشده بود که با پیگیری عملیات اجرایی ۵۰ میلیون یوروی آن از ماه پیش شروع شده، اما این تازه بخشی از مشکلات را حل می‌کند. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: این هم هنوز عملیاتی نشده است به دلیل عدم تعهد دولت برای پرداخت آن تعهداتی که در سال گذشته انجام شده است. وی تصریح کرد: به طور خلاصه مردم ما بیشتر از این نمی توانند تاوان سوءمدیریت و عدم انجام تعهدات دولت و همچنین شهرداری‌ها را پرداخت کنند. البته نمی‌توان همه تقصیرها به گردن یک مسئول انداخت، انتخاب مدیران به عهده دولت و وزارت کشور است و درباره سوء مدیریت مسئولان باید از دولت سوال پرسید ولی باید بگویم برنامه‌هایی که دولت داشته است چه بوده که الان باید پاسخگوی عملکردش باشد.

وعده های پوچ!

یوسفی افزود: وعده هایی که آقای روحانی در سال ۹۲ برای کشور دادند بماند، در سال ۹۶ به خوزستان آمد و گفت که ۱۰ هزار میلیارد تومان به فاضلاب اهواز اختصاص پیدا می‌کند، اگر این پول را دادند بگویید کجا رفته است اگر نداده اند چرا وعده آن را داده اند، این عدم صداقت هایی که در تخصیص اعتبارات می بینیم و تا به استان خوزستان میر سیم می گوییم که خوزستان دین خود را به نظام و انقلاب ادا مرده است که واقعاً هم ادا کرده و عشایر غیور استان همه الان حافظ منافع ملی کل کشور هستند و افتخار هم می‌کنیم و منتی هم نیست ولی بیشتر از این زیبنده نیست که هر از چند گاهی برای یک موضوع که یکبار گردوغیار است، یکبار آب شرب است و یکبار سیستم بارندگی مردم دچار مشکل شوند. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: 9/9/99 برای همه خاطره شیرینی بود ولی برای مردم ما در اهواز، بندر ماهشهر و ... به دلیل سوء مدیریت ها و عدم توجه به اولویت ها و توجه به اولویت های غیرضرور این مشکلات برای مردم ایجاد شود و به راحتی از پاسخگویی آن امتناع می کنند.

بازی با آمار

وی درباره آخرین وضعیت شهر هم افزود: الان وضعیت شهر عادی شده ولی نگرانیم، اینها نباید با آمار بازی کنند، من شنیدم مجموعه شهرداری و مدیریت بحران به جای اینکه بگویند 57 نقطه بحرانی را که در بهمن ماه پارسال مشخص کرده بودند و اصلاح کردند در آمارها دست بردند که پارسال ۹۰ میلیمتر بازندگی در دو ساعت داشتیم و امسال در دو روز ما ۷۰ میلی‌متر بارندگی داشته ایم و این آمار رسمی هواشناسی است و حالا گفتند که این 70 میلیمتر نبوده و ۹۰ میلیمتر بوده است. یوسفی اضافه کرد: یا گفتند که الحمدالله مثلا اگر در محله ای پارسال هفت روز آب در خانه‌های مردم بوده امسال دو روز آب در خانه‌های مردم بوده است! این چه ادبیاتی است که استفاده می‌کنند؟ چه فرقی می کند غیر از اینکه یک ساعت آب در خانه مردم باشد یا یک هفته؟ این هنر است؟ اینها سوء مدیریت است و مردم آسیب می‌بینند آن هم به دلیل عدم اولویت‌بندی مناسب.

تذکر سه ماه قبل جدی گرفته نشد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع را سه ماه قبل هم گفتم، گفتم که به جای اینکه نورپردازی و آبنمای میلیاردی بسازیم که آن هم خوب است باید به فکر آبگرفتگی اهواز باشید و همه اینها هم ثبت شده است، اما گوش ندادند و شروع کردند به حاشیه‌سازی که بگذارید شهرداری کارش را انجام بدهد و نهایتاً زندگی مردم به رفته زیر فاضلاب و همه به یاد برجام می افتند. وی اظهارکرد: بعضی ها تذکر می دادند که دقت بکنید و آقایان گوش ندادند و وقتی که دچار مشکل شدند گفتند که چیزی نگویید نمک به زخم مردم نپاشید! این چه صحبت‌هایی است که انجام می‌شود و حالا ما برای بارندگی بعدی هم نگران هستیم. کارهایی که باید انجام می‌شده نشده هم توسط دولت هم توسط شهرداری. در مورد خسارت ها هم مطالبه خواهیم کرد الان که سوءمدیریت و کم کار صورت گرفته باید خسارت مردم را پرداخت کنند. گزارش از محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha