کد خبر: سند-راهبردی-ایران-و-چین-کار-ارزشمندی-اس
۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۶
سند راهبردی ایران و چین کار ارزشمندی است

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بهره برداری از مرکز جهادی پیشرفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایجاد مرکز جهادی پیشرفت دراین دوره یک ضرورت مهم برای همه دستگاه‌ها به شمار می رود که نیازمند استفاده حداکثری از منابع انسانی، تشکل‌های گوناگون و شرکت‌های دانش بنیان است. باید با احصا این دارایی‌ها و نگاه به آینده یک نقشه راه مطمئن را تصویر سازی کنیم و با استفاده از این نقشه راه حرکت رو به جلو را آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مرکز با تکیه بر۲۴ مساله اساسی در زمینه زیر ساخت‌ها، سامانه‌ها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها و فناوری‌هایی که به کار گرفته می‌شود، می‌تواند در بستر زمان یک پیشرفت چشمگیر را برای راه آهن جمهوری اسلامی رقم بزند و از این طریق هم انگیزه خدمت کارکنان و هم جایگاه راه آهن را ترقی می‌دهد و هم رضایتمندی مردم را در قالب سفرها و یا جا به جایی بار فراهم می کند.

اسلامی ادامه داد: با مساعدت معاونت ریاست جمهوری و تعاملی که بین وزارت راه و شهرسازی و این معاونت وجود دارد در باقی سرفصل‌های حمل‌و‌نقل نیز با همین نگاه توسعه‌ای، تعامل یکپارچه و دو سویه را به صورت مستمر برقرار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی بعد از امضای تفاهمنامه با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مسایل حایز اهمیت برای پیشرفت باور توانستن و اعتماد به سرمایه‌های ملی به ویژه جوانان چه در داخل ساختار دولت و چه در مراکز علمی، پژوهشی  و مراکز صنعتی و تولیدی است.

او با اشاره به این که امروز شاهد افتتاح مرکز جهادی پیشرفت راه آهن بودیم، تصریح کرد: هدف از راه اندازی این مرکز این است که  شیوه‌های سنتی و رویه‌هایی که فاصله زیادی با به بهره وری دارد  را کنار گذاشته و وارد دوره جدیدی شویم. دراین شرایط جدید هم سرمایه‌های انسانی هم سرمایه‌های دراختیار و هم فناوری های نوین و نوظهور موجود در عصر حاضر هر سه مورد توجه قرار می گیرد. در این مرکز نحوه بکارگیری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را در قالب یک برنامه دنبال می‌کنیم .همچنین چگونگی تغییر رویکردها، زیرساخت‌ها و جهت‌گیری‌های توسعه‌ای بر این اساس تعریف می شود تا بتوانیم سهم راه‌آهن را در حمل‌ونقل افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نکته مهم دیگر سهم راه آهن در سفرها و جا‌به‌جایی بار و تاثیر آن در کاهش مخاطرات سفر در جاده  است، ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی از جمله اهدافی است که برای ما در برنامه تعریف شده است.

او با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزارت نفت و نیز فرصتی که در ماده ۱۲ وجود دارد گفت:مخاطرات سفرهای جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی حمل و نقل و نوسازی ناوگان ریلی از نتایج این تفاهم نامه هاست که در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ از محل صرفه جویی مصرف سوخت به نتیجه می‌رسد و دستیابی به نوسازی دو هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی از محل صرفه جویی سوخت از دیگر برنامه‌های راه آهن است.

اسلامی گفت:‌ روزهای گذشته تفاهم‌نامه 8 هزار میلیارد تومانی با ایمیدرو برای ساخت راه آهن سنگان به بافق را منعقد کردیم که با اجرای این راه‌آهن سرعت جابجایی بار در این مسیر به دو برابر می‌رسد. همچنین از دیگر اقدامات ما احیای ایده بندر خشک آپرین و تبدیل این منطقه به مرکز ملی لجستیک است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی و احداث سیلوی ۳۵۰ هزار تنی گفت: با اجرای این قرارداد، توزیع کالای اساسی از مبادی ورودی شامل بنادر و مزارع تا محل مصرف شامل کارخانه‌های آرد و دامپروری ها برای حمل خوراک دام و طیور به صورت مکانیزه انجام شده بدون دخالت دست است.

او همچنین به برگزاری نشست وزارت راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و افزود: این جلسه سازنده بود و هماهنگی خوبی بین وزارت راه و مجلس برقرار است. امیدواریم این جلسات برای رفع دغدغه‌های اصلی مردم مؤثر باشد.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره حذف دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی یادآور شد: امیدواریم مردم کمک کنند تا ما طرح‌های خود را برای دریافت الکترونیکی عوارض اجرا کنیم اما اگر استقبال نشود به دلیل آنکه باید هزینه سرمایه گذار ساخت آزادراه را به او برگردانیم مجبوریم مجدداً اخذ دستی عوارض دستی را به آزادراه‌ها برگردانیم.

او در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از شرکت‌های چینی در پروژه های عمرانی با توجه به تدوین سند راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور ایران و چین گفت: این یک سند راهبردی ارزشمند است، وقتی دو کشور می‌پذیرند نقشه راه بلندمدت داشته باشند به مفهوم آن است که به یافتن راه‌های همکاری طولانی فکر می‌کنند. این سند در حال مذاکره است و وقتی مذاکره درباره اسناد آن به پایان رسید، دستگاه‌های مرتبط می‌توانند هر بخش مربوط به خود را به قرارداد تبدیل کنند.

وزیر راه در خصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: ۵ خرداد امسال ثبت‌نام سامانه واردات کامیون شروع و تا ۱۰ تیر ثبت‌نام‌ها انجام شد. سازمان راهداری با خودروسازان داخلی برای تولید کامیون با مشخصات مورد نظر راهداری صورت گرفته است. با بانک‌ها نیز مذاکره شده و موافقت کرده‌اند تا از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت، مابه التفاوت یارانه نرخ سود تسهیلات بانکی مربوطه را دریافت کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha