کد خبر: سندروم-محرومیت-از-خواب-یکی-از-مشکلات
۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
«سندروم محرومیت از خواب»  یکی از مشکلات شایع در مردان

به  گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مهناز امینی با اشاره به اینکه اين باور به خصوص در مردان جوان و فعال از نظر اقتصادي بيشتر ديده مي شود، عنوان کرد:  برخی از مردان نیز خواب را مانعي براي ارتقاي شغلي و پيشرفت خود دانسته و «خوابیدن» را معادل «تنبلی» می دانند.

انسان تنها موجود زنده ای است که عمدا خود را از نعمت خواب بی بهره می کند

فلوشیپ اختلالات خواب  بابیان اینکه جادوی خواب در بازسازی ذهن و بدن سالهاست که  شناخته شده و این جادوی‌ِ هر روزه، ما را در برابر بروز دیابت، سکته، افسردگی و اضطراب، سرطان، ضعف ایمنی، تصادف و فراموشی محافظت میکند، بیان کرد: انسان تنها موجود زنده ای است که عمداً خود را از این نعمت محروم میکند. این موضوع بويژه در مردان به سبب برنامه کاری فشرده و اشتغال ذهنی شایعتر است.

وی با اشاره به اینکه برخی از علایم سندروم خواب تمایل به خوابیدنِ بیشتر در روز تعطیل ، عطش خواب،  توانایی سریع به خواب رفتن،  عدم تمرکز روزانه ، فراموشی و کاهش حافظه است، اظهار کرد: چرت زدن در جلسات ، حوادث رانندگی، افت شغلی،  تحریک پذیری از دیگر علایم سندروم خواب است.

رییس جشنواره روز جهانی خواب با بیان اینکه اگر فردی از این علایم رنج می برد باید به طور اگاهانه تر درباره «خواب» خود فکر کند گفت: اگر در سالها یا ماههای اخیر به طور متوسط روزانه کمتر از ۸ ساعت خوابیده اید، هم شاید در معرض این سندروم و عواقب آن باشید.

دکتر امینی با بیان  اینکه از دیگر علایم اختلال خواب که در مردان شایع بوده ولی بسیاری از مردان درباره آن با پزشک خود مشورت نكرده و گاهی آن را طبیعی تلقی میکنند، میتوان به خروپف کردن ، اپنه خواب اشاره کرد و  گفت: پرش پا در خواب، جت لگ (بهم خوردن ساعت دروني بدن بعلت سفر)،  بیدار شدن مکرر با احساس خفگی یا خشکی دهان، نیاز مکرر به دستشویی ، کابوس، حرف زدن در خواب ، دردهای عضلانی اسکلتی از دیگر علایم اختلال خواب در مردان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اگر متوجه این علایم در خود شده اید، حتما درباره آن با پزشکتان صحبت کنید، عنوان کرد: به خاطر داشته باشید اگر از آن دسته مردانی هستید که به محض گذاشتن سر بر روی بالش خوابشان می برد، نه تنها خواب شما طبیعی نیست، بلکه به اختلال خواب مبتلا هستید اما در این میان خبر خوب آن  است که تقریبا تمام اختلالات خواب قابل درمان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha