کد خبر: سمن-های-محیط-زیستی-در-اقدامات-مدیریتی-و
۳ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۰۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز( چهارشنبه) در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی که با حضور مدیرکل حفاظت و احیای تالاب سازمان حفاظت محیط زیست کشور، برخی مدیران و نیز ارتباط تصویری شماری از فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد ، اظهار داشت: تالاب بین المللی انزلی علاوه بر آنکه یک موهبت برای گیلان و ایران است؛ بعنوان میراث گرانسنگ طبیعی جهانی شناخته می‌شود و مبتنی بر این دیدگاه؛ وظیفه ای مهم برای حفاظت و احیاء این تالاب که یکی از زیست بوم های (اکوسیستم‌) ارزشمند استان است، بر دوش داریم.

 وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تالاب انزلی با مشکلات و بی مهری هایی مواجه بوده؛ تصریح کرد: آلاینده های مختلف از جمله فاضلاب ها، پساب ها و پسماندها، به خشکی گراییدن تالاب بر اثر عوامل پرکننده تالاب همچون رسوبات و کاهش سطح آب دریای خزر که منجر به بر هم خوردن تعادل آب میان تالاب و دریا شده ، فرسایش خاک در حوزه آبریز تالاب انزلی، ورود گسترده رسوب به تالاب، انتقال فاضلاب های بهداشتی، شهری، روستایی و کشاورزی به تالاب، عدم تعیین و اختصاص حق‌آبه زیست محیطی تالاب و ورود پسماندهای شناور رها شده به تالاب، از مهمترین مشکلاتی هستند که حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کند.

زارع با تاکید بر ضرورت ساماندهی وضع کنونی تالاب انزلی و اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت چالش ها در بخش‌های مختلف تاکنون افزود: طی یک سال اخیر نامه‌نگاری های متعددی به مسئولان ملی از جمله معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و دکتر جهانگیری هم دستوراتی مبنی بر ضرورت شتاب در فرآیند نجات تالاب انزلی صادر کرده و موضوع در دستور کار کارگروه ملی مدیریت احیای تالاب های کشور قرار گرفت.

استاندار گیلان از اختصاص مبلغ یکصد و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان به‌تازگی و پس از پیگیری های صورت گرفته؛ خبر داد و افزود: این میزان اعتبار با توجه به تاثیر و تهدیدات ناشی از افزایش، گسترش و پوشش توده گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب ها و آب بندان های استان، به سازمان محیط زیست اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی مدون و بر پایه مطالعات علمی برای بهره گیری درست و اصولی از این اعتبار صورت گیرد ولی مهم اینست که همه مسئولان در استان و کشور، نسبت به حفاظت از تالاب انزلی حساس هستند.

زارع اضافه کرد: مشارکت و توجه همگانی برای حفظ و احیای تالاب انزلی طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و همه لایه های اجتماعی از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا ضمن حل مشکلات حوزه تالابی ، عملیات احیاء آن نیز تسریع شود.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی دولت تبدیل شده و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف در حوزه احیای تالاب انزلی همکاری می‌کنند ، خاطرنشان کرد: این ، یک "فرصت ممتاز ملی" برای نجات و احیاء تالاب است که باید قدر دانسته و از آن به‌درستی و شایستگی استفاده شود.

 وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مشاوران و ذینفعان و نیز مشارکت همه نهادها و جوامع محلی برای حل مشکلات حوزه تالابی استان تاکید و خاطرنشان کرد: مشکلات تالاب انزلی مربوط به یک دستگاه دولتی نیست بلکه همه نهادها و از آن‌ مهمتر جامعه، باید نسبت به موضوع حساس باشند ، از این‌رو مقوله آگاهی بخشی و آموزش یک ضرورت مهم محسوب می شود.

وی افزود: همواره تاکید داشته و دارم که برای احیای تالاب انزلی، باید پیوند بیشتری بین مردم و این مهم برقرار شود زیرا معیشت جوامع محلی و روستانشینان حاشیه تالاب را تامین می‌کند و در کنار سه شهر بزرگ گیلان قرار دارد.

وی جلب مشارکت جوامع محلی را از عوامل موفقیت در فرآیند احیاء تالاب ذکر کرد و گفت: همواره بر فراهم سازی زمینه استفاده از ظرفیت گروه های مدنی و تشکل های مردم نهاد تاکید کرده ام که این مساله تنها به معنای دعوت از نماینده تشکل های مردم نهاد در جلسات نیست ، بلکه باید ذینفعان مدیریت تالاب و سمن های محیط زیستی نیز در اقدامات مدیریتی و پایش تالاب اثرگذار باشند.

 استاندار گیلان با اشاره به این مهم که همگان باید بدانند که احیای تالاب انزلی تا چه میزانی در زندگی آنها تاثیر گذار است ، گفت: در جلسه بعدی گزارش فعالیت تشکل های مردم نهاد در خصوص پیشگیری و حفظ تالاب انزلی ارائه شود .

وی به اجرای عملیات تصویربرداری هوایی تالاب‌ انزلی اشاره و بیان کرد:  این اقدام نقش موثری در جهت پایش مستمر و روزانه تالاب داشته و با استفاده از تصاویر گذشته و تصاویر میدانی توانسته خروجی خوبی ارائه دهد.

زارع به موضوع جمع آوری سنبل آبی و نیز گیاهان مزاحم تالاب های استان اشاره و از اقدامات صورت گرفته در این بخش تقدیر کرد.

 وی از صنایع دفاعی شهید تمجیدی به سبب طراحی و ساخت تجهیزات جمع آوری سنبل آبی از بستر تالاب انزلی تقدیر و بیان کرد: این اقدام نه تنها موجب صرفه جویی بلحاظ اعتباری شد، بلکه منجر گردید در شرایط تحریمی امروز کشور ، با دانش فنی داخلی نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

 در این جلسه باقرزاده کریمی مدیرکل حفاظت و احیای تالاب سازمان حفاظت محیط زیست کشور، کازرونی رییس نظام مهندسی کشاورزی استان، رییس صنایع دفاعی شهید تمجیدی، خرمی مدیرعامل آب منطقه ای استان، الماسی رییس جهادکشاورزی استان، دادستان انزلی، مدیرکل ثبت احوال استان و فرماندار انزلی مطالبی در توضیح اقدامات صورت گرفته درباره احیاء تالاب بین المللی انزلی بیان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha