کد خبر: سلامت-چشمانتان-را-جدی-بگیرید-درصد-زیاد
۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  دکتر همایون نیک خواه در تعریف نابینایی اظهارکرد: نابینایی اغلب برای توصیف افت شدید بینایی در یک یا هر دو چشم با حفظ اندکی از قدرت بینایی باقی مانده استفاده می‌شود.

وی افزود: اختلال در بینایی یا کم بینایی، به این معنی است که بینایی فرد حتی با عینک، لنزهای تماسی، دارو یا جراحی بهبود نمی‌یابد.

 دکتر نیک خواه ادامه داد: اختلال در بینایی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

دانشیار گروه چشم  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که روز جهانی نابینایی با هدف جلب توجه عموم به اهمیت بینایی نامگذاری شده، افزود: بطور کلی در هر جامعه ای برخی افرد از بینایی کافی برخوردار نیستند بنابراین باید توسط برنامه ریزان سیاست گذاران بهداشتی تمهیدات ویژه ای برای بهبود وضعیت این افراد در نظر گرفته شود.

 دکتر نیک خواه اهمیت پیشگیری از نابینایی را مورد تاکید قرار دادو گفت: بسیاری از بیماریهایی که منجر به نابینایی می شود قابل پیشگیری و درمان هستند.

 وی شایع ترین علل نابینایی در کشور را بیماری های چشمی ناشی از دیابت ذکرکرد و ادامه داد: درگیری چشم و در ادامه آن نابینایی ناشی از بیماری قند بسیاری جدی و قابل پیشگیری است.

 دکتر نیک خواه در ادامه بیماری های چشمی همانند گلوکوم یا آب سیاه،کاتاراکت و یا آب مروارید را از دیگر بیماری هایی  دانست که در صورت بی توجهی و عدم درمان بموقع، می تواند فرد را تا پایان عمر نابینا کند. وی توصیه کرد: با مراجعه به موقع به پزشک و درمان این بیماریها می توان به راحتی از نابینایی و معلولیت پیشگیری کرد.

 این متخصص چشم از ارائه کلیه خدمات مربوط به بینایی و نابینایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و عمل به توصیه های متخصصان برای پیشگیری از نابینایی و یا کم بینایی خواستار شد.

انجام معاینات دوره ای چشم، کنترل بیماری دیابت و توجه به سلامت و چکاپ چشمان دوره ای نوزادان نارس از مهمترین عواملی بود که دکتر نیک خواه برای پیشگیری از نابینایی ضرورت توجه به آن را توصیه کرد.

 فلوشیپ شبکیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در ادامه ضرورت ایجاد زیرساخت های عمومی، شهری و رفاهی را برای نابینایان و کم بینایان خواستار شد و تاکید کرد: خیلی از این نابینایان در رفت و آمد های روزانه دچار مشکل هستند و یا درگیر پیدا کردن شغل شده اند، لازم است سازمان های دخیل  تمهیداتی را اتخاذ کنند تا این افراد همانند سایرین از زندگی عادی بهره مند شوند.

  وی  در خاتمه هشدار داد: حتما سلامت چشم های خود را جدی بگیرید، حتی اگر هیچ بیماری یا مشکل زمینه ای هم ندارید بصورت دوره ای از سلامت  چشمان خود مطمئن شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha