کد خبر: سلامت-مصرف‌کنندگان-را-دریابیم-محمودر
۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵

سالم‌سازی محصولات کشاورزی نقشی ماندگار و موثر در تامین سلامت جامعه و محیط زیست دارد. ستاد در تلاش است با راه‌اندازی شبکه محصول سالم، فعالیت‌های این حوزه را سامان‌ دهد و بهره‌وری تولید را بالا ببرد.

این شبکه به افزایش اعتماد مردم به سلامت محصولات و ترویج سبک زندگی سالم منجر خواهد شد. شبکه محصول سالم با مشارکت شرکت‌ها و گروه‌های کنشگر و تاثیرگذار بر زنجیره تامین محصولات سالم به طور داوطلبانه تشکیل شد.

شبکه شمس توانسته است بیش از ۲۰۰ عضو حقیقی و حقوقی در زنجیره تولید تا مصرف را گرد هم آورد و بیش از ۱۰ هزار مخاطب در حوزه مصرف محصولات سالم گواهی شده را شناسایی و سازماندهی کند.

این شبکه با تلاش ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده است تا فرصتی برای توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی و بازارسازی، بازاریابی و فروش این محصولات در راستای ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذا در کشور فراهم شود.

همچنین با راه‌اندازی سیستم ردیابی و ره‌گیری محصولات و خدمات کشاورزی از مزرعه تا سفره در تلاش است تا حلقه مفقوده و معیوب این زنجیره را شناسایی و اقدامات فناورانه، دانشی و علمی برای رفع آن را بیابد.

ایجاد سامانه ردیابی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره، «حفظ امنیت و سلامت مصرف‌کنندگان»، «بهبود کارایی و ارتقای بهره‌وری در زنجیره تامین، تضمین و تسهیل فروش»، «فروش با اطمینان بخشی به مصرف‌کننده»، «تسهیل نظارت پایش و رصد محصولات کشاورزی» و «استفاده از ظرفیت اعضای حقیقی و حقوقی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط» را به دنبال دارد.

تامین غذا یک زنجیره به هم پیوسته‌ای است که نبود یا نقص در یکی از حلقه‌هایش اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی دارد. اگر امکان ردیابی و پیدا کردن حلقه معیوب وجود نداشته باشد تامین غذای سالم برای جامعه میسر نیست.

به همین دلیل برخی کشورها در سال‌های اخیر اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی خارج از مرزهای خود کرده‌اند. اما آنها برای توسعه این صنعت مهم در کشورشان به سمت استفاده از فناوری‌های زیستی و ژنتیکی، واردات خام و صادرات فرآوری شده و راه‌اندازی سیستم یکپارچه ره‌گیری و ردیابی زنجیره تامین غذا روی آورده‌اند.

*مجری شبکه محصول سالم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha