کد خبر: سرماخوردگی-می‌تواند-باعث-ریزش-مو-شود
۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۱۹
سرماخوردگی می‌تواند باعث ریزش مو شود/ درمان مو آسیب دیده با تخم مرغ!

سيد مسعود داوودی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت اصلی ریزش مو، اظهار داشت: ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های داخلی، بیماری‌های پوستی و التهابات مربوط به پوست سر داشته باشد.

وی افزود: شایع‌ترین نوع ریزش مو، نوع ارثی است که به اسم ریزش مو تیپ مردانه یا آندروژنیک تلقی می‌شود. آندروژنیک می‌تواند در آقایان و خانم‌ها اتفاق بیافتد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه ریزش مو در خانم‌ها به خاطر مسائل هورمونی می‌تواند بیشتر از آقایان مشاهده شود، گفت: اصولا اگر خانم‌ها ریزش مو داشته باشند به خاطر اینکه شانس ریزش مو ارثی یا همان آندروژنیک کمتر است باید یک بررسی از طریق هورمونی و بیماری‌های داخلی روی آنها انجام شود است.

داوودی ادامه داد: در مورد آقایان از روی شکل و ظاهر ریزش مو می‌توان فهمید که‌ علت چیست. بعضی از بیماری‌های پوستی می تواند نقش بسیار مهمی در ریزش مو آقایان داشته باشند. اگر در آزمایش مشخص شد که علت بیماری و یا ریزش مو؛ کم‌خونی، مشکل تیروئید و یا مشکلات هورمونی است طبیعتا درمان این موارد می‌تواند در درمان ریزش مو موثر باشد.

وی اضافه کرد: اما اگر در آزمایش پوست و مو دلیل و بیماری خاصی مشاهده نشد در غیر این صورت علت ریزش مو همان تیپ مردانه خواهد بود.

برای درمان آقایان محدودیت دارویی داریم

به گفته این متخصص پوست و مو برای درمان در آقایان محدودیت دارویی داریم اما در خانم‌ها معمولا تنوع دارویی بیشتر است‌ و معمولا نتیجه بیشتری هم گرفته می‌شود. برای درمان خانم‌ها یک دوره طولانی مدت چند ساله لازم است.

داوودی در پاسخ به این سوال که کمبود انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌تواند نقشی در ریزش مو داشته باشند، بیان داشت: تجویز ویتامین‌ها نمی‌تواند نقشی در درمان ریزش مو داشته باشند اما سوء تغذیه و کمبود ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو شود بنابراین افرادی که برای درمان ریزش مو به ما مراجعه می‌کنند معمولا مصرف یک دوره ویتامین و زینک به آنها پیشنهاد می‌شود.

کمبود ویتامین

وی تاکید کرد: اگر افراد به خاطر نوع تغذیه کمبود ویتامین داشته باشند ما برای جبران حتما به آنها مصرف ویتامین را توصیه می‌کنیم. معمولا مصرف ویتامین طی چند ماه کمبودها را جبران می‌کند اما اگر مشکل برطرف نشد داروهای اصلی ریزش مو باید ادامه پیدا کند.

تاثیر مشکلات عصبی در ریزش مو

این متخصص در مورد اینکه آیا فشارهای احساسی یا مشکلات عصبی و افسردگی نقشی در ریزش مو دارند یا خیر، گفت: استرس روحی و شوک‌های عصبی و حتی استرس‌های جسمی هم می‌تواند باعث ریزش مو شوند که البته این نوع ریزش موها موقت و گذرا هستند.

وی با اشاره به استرس‌های جسمی افزود: استرس‌های جسمی معمولا به خاطر خستگی ناشی از کار مفرد و حتی مسافرت و پروازهای طولانی می‌تواند باعث ریزش مو شود، البته این ریزش مو بعد از گذشت دو تا سه ماه از اتفاق یا حادثه جسمی و روحی و یا بیماری‌هایی که بهبود پیدا کرده‌اند می‌توانند به وجود بیایند.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: حتی یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی هم بعد از گذشت چند ماه می‌توانند باعث ریزش مو شود که البته بعد از گذشت چند ماه به خودی خود برطرف می‌شود.

نقش شیمی درمانی در ریزش مو

داوودی با بیان اینکه شیمی درمانی یکی دیگر از دلایل ریزش مو است، گفت: البته این نوع ریزش مو از نظر ظاهری فرقی با ریزش مو ناشی از استرس ندارد اما نظر ماهیت متفاوت است. زمانی که شیمی درمانی این افراد هم تمام می شود معمولا رشد مجدد مو را به کامل دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انواع برس‌های برقی، اتوهای مو، سشوار و دیگر محصولات می‌توانند نقشی در ریزش مو داشته باشند یا خیر، اظهار داشت: سشوار، اتو و انواع محصولات برقی دیگری که برای مو استفاده می‌شوند می‌توانند به ساقه مو آسیب بزنند و باعث شکنندگی موها شوند.

این متخصص پوست و مو بیان داشت: در خانم‌ها بیشتر از آقایان می توانیم موخوره و شکنندگی مو را مشاهده کنیم. با استفاده زیاد از این وسایل جنس مو بهم می‌ریزد و مو حالت مرده پیدا می‌کند و دیگر زیبایی گذشته را ندارد.

استفاده از سشوار و اتوی مو

داوودی اضافه کرد: استفاده از این محصولات به طور مستقیم نقشی در ریزش مو ندارند مگر اینکه از سشوار یا اتوی مو بد استفاده شود و حرارت به پوست سر برسد و باعث سوختگی و آسیب دائمی ‌شوند.

وی در مورد نقش انواع شامپوها‌ در ریزش مو، گفت: هیچ نوع شامپویی نمی‎‌تواند روی ریزش مو تاثیر بگذارد. این شامپوها فقط جنبه تبلیغاتی دارند و نمی‌توانند دلیلی بر ریزش مو باشند.

تاثیر انواع داروهای گیاهی در درمان ریزش مو

این متخصص در مورد تاثیر انواع داروهای گیاهی روی ریزش مو، تصریح کرد: تجربه نشان داده که داروهای گیاهی خوراکی و مالشی هم روی ریزش مو خیلی موثر نیستند. انواع ریزش موها معمولا به دارو احتیاج دارند و یا خوردن داروهای گیاهی هم برطرف نمی‌شوند.

داوودی با تاکید بر اینکه در وهله اول باید علت ریزش مو مشخص شود، افزود: در صورتی که علت ریزش مو مشخص شد می‌توانیم نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم. معمولا بسیاری از بیماران با دارو به درمان جواب کامل می‌دهند و یا بهبودی نسبی پیدا می‌کنند. بدون مشخص شدن علت ریزش مو شانس درمان بسیار کم است.

وی ادامه داد: علت ریزش مو معمولا با معاینه ظاهری مشخص می‌شود. گاهی هم لازم است که فرد برای تشخیص درست برخی آزمایشات را انجام دهد. گاهی هم با نمونه برداری بافتی از بدن و یا تیکه برداری نسبت به تشخیص ریزش مو اقدام می‌کنند.

تخم مرغ مو آسیب دیده را درمان می‌کند

این متخصص پوست و مو با اشاره به مصرف تخم مرغ، آبلیمو، سیر و پیاز برای کاهش و یا درمان ریزش مو افزود: نمی‌دانم چرا مردم ما بیشتر به دنبال طب سنتی هستند هرچند که طب مدرن از سنتی جدا نیست. طب مدرن معمولا فرم تغییر یافته همان طب سنتی است که تئوری آن کاملا تغییر کرده است.

داوودی در ادامه بیان داشت: استفاده از تخم مرغ، آبلیمو، سیر و ... تاثیری در تقویت و رشد مو ندارند. اما آنهایی که از رنگ مو استفاده می‌کنند و یا سشورا به مو آنها سیب زده؛ تخم‌مرغ می‌تواند کیفیت ظاهری موهای آنها را بهتر کند.

تبلیغات دروغین

وی در مورد تبلیغاتی که در فضای مجازی برای درمان‌ بیماری‌های پوست و مو انجام می‌شود، گفت: احساس می‌کنم به خاطر تبلیغات دروغینی که در فضای مجازی منتشر شده، طبابت در زمینه پوست بسیار سخت شده است و افراد به راحتی این تبلیغات دروغین را باور می‌کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha