کد خبر: سردار-سلیمانی-دیپلمات-اقتدار-بود-عنصر
۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۶
سردار سلیمانی دیپلمات اقتدار بود/عنصر اصلی در مکتب حاج قاسم خودباوری است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر ابوذر یاسری گفت: دیپلماسی ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد، حرکت و حضور ما در مسیر مقاومت یک دیپلماسی پیچیده دارد. مسئولان سیاست خارجی ما از شخصیت سردار سلیمانی به عنوان شخصیت دارای دیپلماسی پیچیده و مسلط به این دیپلماسی یاد کرده‌اند. با دیپلماسی حرکت کرده‌ایم و در فضای سیاست خارجی دیدگاه‌های مختلفی مطرح است.

وی اظهار داشت: به دو مفهوم دیپلماسی و اقتدار باید توجه کرد. اقتدار میدانی ما در منطقه شرط شکل‌گیری مسئله‌ای مثل برجام شد، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه هم اشاره داشته‌اند که اگر اقتدار میدانی نداشتیم، به برجام سال 1392 دست پیدا نمی‌کردیم. در مذاکرات سال 1382 اقتدار نبود و منجر به 2 سال پلمپ کامل تأسیسات هسته‌ای ایران شد. درصورتی‌که دولت تغییر نکرده بود، این پلمپ ابدی می‌شد.

یاسری افزود: توقف نداشتن سیستم هسته‌ای کشور به واسطه اقتدار است. ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم اما اروپایی‌ها به هیچ‌کدام از تعهداتشان را عمل نکردند. در سال 1382 ما درخواست فعالیت تنها یک سانتریفیوژ را داشتیم تا به داروهای مورد نیازمان دسترسی داشته باشیم اما تیم مقابل اجازه فعالیت حتی یک سانتریفیوژ را هم ندادند.

دبیر انجمن مدرسان بیانیه گام دوم تأکید کرد: در مذاکرات برجام سال 1392 و 1393 ما توانستیم از مجموعه 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ 5 هزارتا را فعال نگه داریم و این توانایی به واسطه اقتدار میدانی بود؛ دیپلماسی بدون اقتدار معنا ندارد.

یاسری در ادامه گفت: تبلور مکتب مقاومت در شخصیت حاج قاسم است. در 40 سال اخیر با مکتب دیگری مواجه بودیم که این مکتب با دولت اول و شخص بنی‌صدر آغاز شد. در این مکتب عنوان می‌شد که ما زمین بدهیم و زمان بگیریم. جنگ ما در دولت حاکمیت لیبرال‌ها شکل گرفته است. رویکردهای بنی‌صدر و بازرگان منجر به جنگ تحمیلی شد.

وی افزود: هنری کیسنجر می‌گفت باید داعش تقویت شود تا جلوی حرکت‌های ایران را بگیریم. زمانی که مکتب حاج قاسم شکل گرفت، کسینجر می‌گوید ایران برای اولین‌بار بعد از امپراتوری پارس توانسته نفوذش را به مرزهای مدیترانه برساند. در نتیجه تمدن نوین مردم پایه ایرانی اسلامی را شکل دادیم.

دبیر انجمن مدرسان بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: سیاست فریب اجازه نداد، سیاست خارجی اصلی انقلاب اسلامی را معرفی کنیم. در قضیه فلسطین، سوریه و عراق نظر جمهوری اسلامی رأی مردم بوده است. اگر مردم اصیل فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان در رأی‌گیری به هر نتیجه‌ای برسند، جمهوری اسلامی همراه آن‌ها خواهد بود.

یاسری اظهار داشت: برای شناخته شدن شخصیت ذوابعاد سردار سلیمانی زمان کمی داشته‌ایم. عنصر اصلی در مکتب حاج قاسم خودباوری است. عنصر خودباوری در چند جا خودش را نشان می‌دهد، به‌طور مثال در قضیه اربیل تنها از بشار اسد حمایت نکردیم، بلکه جلوی تصرف اربیل توسط داعش را نیز گرفتیم. بارزانی گفته بود داعش در حال تصرف اربیل است و امریکا و سعودی‌ها به ما کمک نکردند. حاج قاسم از بارزانی خواست که یک‌شب اربیل را نگه دارد تا بعد از نماز صبح در آن منطقه حاضر شود. جاسوسان داعش نام سلیمانی را شنیدند فرار را بر قرار ترجیح دادند. در مستندی امریکایی سردار سلیمانی را فرمانده سایه‌ها معرفی کرده‌اند.

وی افزود: فرمانده آمریکایی‌ها می‌گوید زمانی که با ژنرال سیلمانی مواجه شدم، این احساس را نداشتم که با یک نظامی مواجه هستم؛ شخصیت مرتب و اتوکشیده او نشان می‌داد که اراده‌اش را محقق خواهد کرد. سردار سلیمانی دیپلمات اقتدار بود. در تاریخ هم شاهد دیپلماسی ذلت و دیپلماسی اقتدار هستیم. در دوران صفویه نماینده پرتغالی‌ها دو سال در اصفهان منتظر اجازه شاه‌عباس برای دیدار می‌شود. از شاه‌عباس بحرین را درخواست می‌کند اما شاه‌عباس او را بیرون می‌کند.

دبیر انجمن مدرسان بیانیه گام دوم در پایان گفت: برخلاف دوران صفویه در دوران پهلوی با دستور؛ بحرین از ایران جدا می‌شود. رژیم پهلوی پایه‌اش با کودتاست و بقای محمدرضا هم با کودتا بود. مادر محمدرضا شاه نقل می‌کند که محمدرضا در کاخ گفت: خدا مرده‌شور این سلطنت را ببرد که آمریکایی‌ها بدون اجازه من هواپیماهای ما را به جنگ ویتنام برده‌اند اما سلیمانی اقتدارساز ایران اسلامی شد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha