کد خبر: ساده‌انگاری-مردم-در-مورد-کرونا-نگران
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۲۴
ساده‌انگاری مردم در مورد کرونا نگران کننده است/کرونا هنوز تمام نشده است

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به دلایل بالا رفتن شمار مبتلایان به کرونا و افزایش تعداد مریض های بستری در بیمارستان های کشور، اظهار داشت: بعد از اینکه اعلام شد موارد بیماری کاهش چشم گیری پیدا کرده ، ساده انگاری در جامعه افزایش پیدا کرد و همین دلیل باعث بالا رفتن آمارها شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که کرونا تمام شده و توجه زیادی به این بیماری ندارند، افزود: مردم با وجود همه محدودیت ها باز هم در حال برنامه ریزی برای سفر به کیش و شمال هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مراسم دهه فجر هم با بیخیالی در حال برگزاری است که همین اقدامات امکان اوج مجدد بیماری را در کشور فراهم می کند.

دکتر مردانی تاکید کرد: ممکن است با این اقدامات موج چهارم بیماری در کشور اتفاق بیفتد به همین دلیل همه باید به فکر باشند.

تمایل به جهش در ویروس های دستگاه تنفس فوقانی

وی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی باعث شده شاهد جهش های مختلفی از کرونا ویروس در جهان باشیم، گفت: بعضی از ویروس ها به خصوص ویروس های دستگاه تنفس فوقانی تمایل به جهش دارند. به طور مثال یکی از ویروس های شناخته شده ای که هر ساله ممکن است هم انتی ژنیک شیفت و هم انتی ژنیک دریفت در آن اتفاق بیفتد، ویروس آنفولانزا است.

تغییر در واکسن آنفولانزا

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: هر ساله واکسن آنفولانزا با سال قبل متفاوت است، هیچ وقت یک واکسن تهیه شده نمی تواند برای سال بعد برای افراد استفاده شود.

دکتر مردانی بیان داشت: نوع ویروس در گردش به خاطر جهش ژنتیکی یا موتاسیون های کروموزومی و جهش های کروموزومی است که امکان دارد تغییر پیدا کند.

امکان تغییر واکسن

وی اضافه کرد: اگر موقعیت کلی ویروس بهم ریخته شود حتی امکان دارد واکسن هم عوض شود. خوشبختانه این مشکل روی واکسن تاثیری نداشته و شرکت های فعالی که در حال تهیه واکسن هستند، مطرح کرده اند که می توانند با یک تغییرات کوچک در ساخت و ساز ،سوش های جدید هم به واکسن اضافه کنند.

جهش ویروس قابل انتظار بود

عضو کمیته کشوری کرونا اظهار کرد: جهش پیدا کردن این ویروس یک موضوع قابل انتظار بود و با توجه به این سطح ابتلایی که در دنیا در حال اتفاق افتادن است احتمال دارد باز هم این شرایط ادامه پیدا کند.

تجدید نظر روی واکسن های عرضه شده

دکتر مردانی بیان کرد: تا زمانی که واکسن های عرضه شده در دنیا بتواند روی این ویروس اثر بگذارد، نگرانی به وجود نمی آید اما بعد از مدتی باید روی این واکسن ها هم تجدید نظر کرد.

علت تست های منفی

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از تست های کرونا منفی کاذب دارند، گفت: موضوعی که وجود دارد این است که عده ای از پزشکان فکر می کنند که به همان شکلی که موارد بیماری در ماه پیش مشاهده می شد در این ماه هم باید دیده شود در حالی که موارد بیماری کم شده است. زمانی که موارد بیماری کم شود، تست های منفی هم افزایش پیدا می کند.

فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: منفی کاذب جزئی از تست پی سی آر است. تشخیص تست پی سی آر حدود 60 درصد است و 40 درصد ممکن است فردی که تست وی منفی می شود هم مبتلا به کروناویروس باشد.

دقت در انجام تست بسیار مهم است

دکتر مردانی تصریح کرد: تست هایی که انجام می شود معمولا 50 به 50 است. البته دقت در نمونه گیری آزمایش، گرفتن تست از حلق و بینی، روش گرفتن آزمایش، دقت در آزمایشگاه و رساندن سریع نمونه به آزمایشگاه همگی می تواند در تفسیر تست آزمایشگاهی دخیل باشد.

وی گفت: در حال حاضر عمده افرادی که می گویند تست ما منفی شده این موضوع واقعیت دارد و خود ما هم متوجه این موضوع شده ایم.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha