کد خبر: ساخت-واکسن-کرونا-را-به-صورت-چراغ-خاموش-آ
۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی، در جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی و کمیته علمی اخلاق بالینی کشور که صبح امروز در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی با ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، عنوان کرد: جلسات مربوط به اخلاق، جلسات بسیار پراهمیتی است، چراکه مبحث اخلاق در تمامی امور از جمله خدمات، پژوهش و آموزش علوم پزشکی تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: اگر ظهور و سقوط تمدن ها را مطالعه کنید، مشاهده می کنید که یکی از علت های اصلی فروپاشی همه تمدن های بزرگ و موفق، سقوط اخلاق است. به قول ملک الشعرای بهار: "اقوام روزگار به اخلاق زنده اند/ قومی که گشت‌ فاقد اخلاق‌، مردنی است".

دکتر نمکی بیان کرد: اخیرا کتابی تحت عنوان "تاریخ اجتماعی معرفت" از "پیتر برک" را مطالعه کردم، برک در این کتاب منکر این شده است که دانش و معرفت در پروسه تدوین و تکوین، همراه با اخلاق بوده باشد. یعنی اخلاق به نسبت رشد معرفت، دانش و علم، رشد نکرده است. مثلا وقتی یک جوان موفق فارغ التحصیل از یک دانشگاه معتبر اروپایی به یک قوم وحشی مانند داعش می پیوندد و وحشیانه ترین و فجیع ترین اقدامات ضدانسانی را انجام می دهد، به این دلیل است که پا به پای دانش، اخلاق رشد نداشته است.

وی با بیان اینکه رشته های علوم پزشکی در تمامی ابعاد، یکی از نیازمندترین رشته ها به مبحث اخلاق هستند، تصریح کرد: گرچه در سالهای بعداز انقلاب در حوزه علوم پزشکی اساتید بسیار ارجمندی را در کشور داشته و دانش آموختگان گرانقدری را به مملکت تقدیم کرده ایم، اما آیا هنوز آموزش علوم پزشکی در کشور نیازمند رشد اخلاقی نیست؟ آیا هنوز هم به دانشجوی علوم پزشکی می آموزیم که باید به عنوان اخلاق مدار ترین فارغ التحصیل دانشگاهی در خدمت مردم باشد؟ بنظر می رسد که علیرغم تلاش های صورت گرفته در شوراهای عالی و کمیته های اخلاق، هنوز هم دو نقیصه قابل توجه در حوزه آموزش علوم پزشکی بر پایه محور اخلاق وجود دارد، بازهم نیازمند دو شیوه مهم در آموزش علوم پزشکی هستیم. یکی از آنها تقویت و عرضه الگوهای اخلاق مدار آموزش پزشکی در کشور است. به بیان دیگر، دانشجوی علوم پزشکی باید الگوها و اسطوره های رشته خود را بشناسند و از آنها الگوبرداری کنند. با وجود اینکه از گذشته تاکنون الگوهای ارزشمندی در حوزه علوم پزشکی داشته ایم، اما هنوز هم نیازمند تقویت الگوهای اینچنینی در کشور هستیم، نیاز است کسانیکه با آب و خاک این مملکت علقه بیشتری دارند، با دانشجویان ارتباط بیشتری برقرار کرده و اخلاق حرفه ای را نه به عنوان یک رشته مجزا، بلکه به عنوان یک جزء تفکیک ناپذیر در آموزش رشته ها نهادینه کنند. زیرا هنوز هم متاسفانه همکارانی داریم که دانشجویان را به رفتن از کشور سوق می دهند.

وزیر بهداشت درخصوص پژوهش نیز بیان کرد: در زمینه پژوهش گرچه زحمات زیادی کشیده شده، اما به عنوان یک معلم بیش از سی ساله در دانشگاه علوم پزشکی، باید بگویم که در پژوهش ها علاوه بر آنچه به عنوان اخلاق در پژوهش دنبال می کنیم، اخلاق در هدفمندی پژوهش ها نیز بسیار حائز اهمیت است، آیا ما منابع پژوهشی کشور را اخلاق مدارانه از منابع عمومی کشور برمی داریم و خرج تحقیق می کنیم؟ آیا پژوهش های ما هدفمند هستند برای حل گره ای از مشکلات مردم در نظام ارائه خدمت؟ آیا این پژوهش ها می توانند در تشخیص زودرس یک بیماری موثر باشند؟ آیا می توانند به یک پتنت تبدیل شوند؟ بارها تاکید کرده ام که پژوهش ها نباید فقط به چاپ یک مقاله در یک مجله خلاصه شوند، بلکه پژوهش های ما باید در کنار چاپ مقاله، به حل گره ای از مشکلات نظام سلامت و مملکت بدل شوند. گرچه چاپ مقاله به عنوان یک پروداکت می تواند در رنکینگ هایمان در عرصه جهانی موثر باشد.

ضرورت تقویت اخلاق مداری در نظام ارائه خدمات سلامت

دکتر نمکی تاکید کرد: گرچه در سرتاسر کشور همکارانی داریم که به خصوص در موضوع کرونا از جان و دل مایه می گذارند و به مردم خدمت می کنند، اما در نظام ارائه خدمت هنوز هم نیازمند اخلاق مداری بیشتری هستیم.

اخلاق جزء لاینفک شخصیت انسان هاست

وی گفت: از همکارانم در نظام سلامت درخواست می کنم که اخلاق را منفک از سایر بخش ها درنظر نگیرند، اخلاق جزء لاینفک شخصیت انسان هاست. آدم بی اخلاق برای هیچ شغل و کاری مناسب نیست. نمی توان با دو واحد درس، اخلاق را به انسان تزریق کرد، بلکه باید به Integration اخلاق در تمامی مراحل زندگی افرادی که تربیتشان می کنیم برای جایگاه های مختلف، فکر کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در ایران و جهان، بیان کرد: دنیا بعد از صد و چند سال دچار بحرانی به نام کووید 19 شد و در این میان، جامعه پزشکی، پرستاری و کادر سلامت بسیار خوش درخشیدند.

همت و اراده کادر سلامت در بحران کرونا

وی ادامه داد: کشور ما در سخت ترین روزهای تحریم با خزانه تهی و گرفتاری های ویژه ای که یک سیاستمدار بی اخلاق در جهان برای کشورمان روا داشته، با طوفان کووید 19 مواجه شد. جامعه پزشکی خالصانه و شجاعانه در مقابل این طوفان ایستادگی کرد و دستاورد آن رفتن به سمت مرگ های دو رقمی است. درحالیکه متاسفانه مردم در سایر نقاط جهان مثلا آمریکا، سه هزار مرگ در روز و کشورهای اروپایی مرگ های بیش از 1000 نفر را رد کرده اند و اینها در شرایطی است که زیرساخت های بهداشت و درمان آنها از ما بسیار بسیار پیشرفته تر و اقتصادشان نیز قدرتمندتر است؛ آنچه در این مملکت ما را روی پا نگه داشت و برخلاف پیش بینی های سازمان های جهانی که باید مرگ بالای 1000 نفر را تجربه می کردیم اما به مرگ دو رقمی نزدیک می شویم، فقط و فقط همت و اراده کادر سلامت است. غالب جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی نشان داد که غیرت ملی و علاقه به هموطن و علقه زیادی به سرزمینش دارد و خوشبختانه امروز در یک نقطه موفق و چشمگیر در جهان ایستاده ایم و این دستاورد را به ملت شریف ایران تبریک می گویم و دستبوس کادر سلامت نیز هستم.

از روز نخست بحث واکسن کرونا را دنبال کردیم/ ساخت واکسن کرونا را به صورت چراغ خاموش آغاز کردیم

وی با اشاره به مبحث واکسن کرونا تصریح کرد: در موضوع کرونا، ما از روز نخست بحث واکسن را دنبال کردیم. بنده به دلیل علاقه ای که به توسعه این زیرساخت در کشور دارم و از سالها قبل آن را دنبال کرده ام، ساخت واکسن کرونا را به صورت چراغ خاموش آغاز کردیم و از دانشمندان شرکت های دانش بنیان دعوت کردیم و در حال حاضر، در جای جای کشور، کلونی های قدرتمندی برای ساخت واکسن شکل گرفته است و چند پلتفرم مختلف را انتخاب کرده ایم. امروز واکسن کووید 19 ما وارد فاز مطالعه انسانی شده و گروه دوم نیز از این هفته و گروه بعدی سوم نیز با پلتفرم دیگر کار را آغار کرده اند. ما در آینده ای نزدیک یکی از واکسن سازهای کرونای موفق در منطقه خودمان خواهیم بود. در حال حاضر در سایت یونیسف پلتفرم های ما را به عنوان یکی از واکسن سازهای کووید 19 در فاز مطالعات بالینی رجیستر کرده اند.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه شیوه نامه های تزریق واکسن کرونا براساس اولویت های تزریق توسط دکتر لاریجانی آماده شده است، گفت: این شیوه نامه با نظر همکاران دیگرمان تلفیق شده و نهایی خواهد شد تا به محض ورود واکسن از منابع معتبر، گروه های هدف را واکسینه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha