کد خبر: زمان-طلایی-غربالگری-چشم-کودکان
۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی میرزاجانی در نشست خبری اظهار کرد: بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران در تاریخ بیست سوم الی بیست و پنجم مرداد  در محل سالن همایش‌های رازی با حضور اپتومتریت‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف برگزاری کنگره افزایش سطح علمی اپتومتریست‌ها در راستای افزایش کیفیت خدمات است، گفت: بینایی در سن کودکی حائز اهمیت است. خانواده‌ها توجه داشته باشند که کودکان را حداقل یک مرتبه تا سن 3 سالگی و یک مرتبه در سن 3 الی 6 سالگی برای معاینه چشم نزد اپتومتریست یا چشم پزشک ببرند.

میرزاجانی تصریح کرد: خانه‌های بهداشت و مراکز غربالگری بهزیستی برای غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال اقدام می‌کنند. اگر والدینی به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه نکردند باید به این مراکز که هزینه‌های کمتری دارند مراجعه کنند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: استاندارد سنجش تابلوی دید است و اگر کودکی به تابلوی دید پاسخ ندهد از دوربین برای بررسی چشم استفاده می‌شود، این دوربین‌ها از تابلوی دید دقیق‌تر نیست اگر کودکی به تابلوی دید پاسخ نمی دهد یا با پزشک همکاری نمی‌کند و بهتر است برای کسب اطمینان به وسیله امتومتریست معاینه و ارزیابی شود.

وی تأکید کرد: کودکان زیر 3 سال نباید با دوربین غربالگری شوند، اگر والدینی نسبت به بینایی فرزندش مشکوک است لازم است توسط امتومتریست یا چشم‌پزشک معاینه شود.

میرزاجانی افزود: اگر برای کودکی تجویز عینک صورت گرفت باید طبق دستور استفاده شود چون ممکن است در طول زمان آسیب‌هایی غیرقابل جبران به چشم کودک وارد شود.

وی گفت: افراد بالای 40 سال در خطر بالا بودن فشار چشم یا مقوله آب سیاه یا گلوکوم هستند. در معاینات باید فشار چشم آن‌ها ارزیابی شود به دلیل اینکه گلوکوم یا آب سیاه به عنوان دزد مخفی بینایی شناخته می‌شود و می‌تواند به حدود ۵۰ درصد میدان بینایی چشم را آسیب تحت تاثیر قرار دهد. افراد مسن لازم است از سنجش فشار چشم اطمینان حاصل کنند و در صورت بالا بودن فشار چشم به متخصص چشم مراجعه کنند.

وی افزود: گلوکوم دومین علت نابینایی در کشورهای در حال توسعه است و باید برای پیشگیری از این بیماری تشخیص زودهنگام صورت گیرد، این بیماری معمولاً در سن بالای 40 سال رخ می‌دهد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha