کد خبر: ریه‌های-مردم-انبار-مازوت-شده-است
۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲
ریه‌های مردم انبار مازوت شده است!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، سمیه رفیعی در مورد شدت گرفتن آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها در نتیجه بی مسئولیتی متولیان قانون هوای پاک است؛ در چند روز گذشته شاهد شدت گرفتن آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها بودیم؛ دستگاههای که ناظر به اجرای قوانین هوای پاک هستند در اجرای هوای پاک قصور و کوتاهی می‌کنند، حتی در برخی از موارد در مقابل کوتاهی‌های دیگر دستگاههای مسئول چشم پوشی دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای افزود: در چند روز گذشته اعلام شد مازوت متهم اصلی آلودگی هوا است، با تمام این شرایط دستگاههای مربوطه از مصرف آن چشم پوشی نمی‌کنند از طرفی دولت در اجرای انجام وظایف خود در جهت کنترل هوای پاک کوتاهی می‌کند؛ باید اعتراف کنیم مدیریت آلودگی هوا به درستی انجام نمی‌شود.

خبرهایی از سوخت «مازوت» در صنایع به گوش می‌رسد

وی با اشاره به دپوی سوخت مازوت، گفت: در چند ماه اخیر با وجود اعمال برخی از محدودیت‌های رفت و آمد شبانگاهی و همینطور دورکاری بسیاری از کارمندان و تعطیلی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها باز شاهد رشد آلودگی هوا در کلانشهرها بودیم. این موضوع سوال اکثر رسانه‌ها است چرا با کاهش ترددها آلودگی هوا همچنان پابرجاست، یکی از مقصرین همیشگی آلودگی هوا خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده بوده و هستند اما به تازگی خبرهایی از سوخت «مازوت» در صنایع و نیروگاه‌ها، به‌گوش رسید مبنی بر ساخت انبارهای جدید برای دپوی مازوت صادر نشده به علت تحریم‌ها علیه کشور، انجام شده است. با تمام حرف و حدیث ها باید محیط زیست و وزارت نیرو این مسئله را برای مردم روشن کند اگر این ماجرا حقیقت داشته باشد علنا مسئولان از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می کنند.

در جلسه کاهش کنترل آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر دستگاههای متولی شرکت نداشتند گویا چنین مسئله‌ای مهمی که با سلامتی مردم در ارتباط نزدیک است برای متولیان قانون هوای پاک اهمیت ندارد

وی ادامه داد: در جلسه کاهش کنترل آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر دستگاههای متولی شرکت نداشتند گویا چنین مسئله‌ای مهمی که با سلامتی مردم در ارتباط نزدیک است برای متولیان قانون هوای پاک اهمیت ندارد.

رفیعی با انتقاد از گرانی خودروها گفت: هنوز بخش بزرگی از آلودگی هوای تهران و کلانشهر مربوط ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و خودروهای اسقاطی شخصی است که شهرداری و خودروسازی بدون شک در این راستا کوتاهی دارند، افزایش قیمت خودرو نه به ناوگان حمل و نقل عمومی و نه صاحبان خودرو شخصی فرسوده اجازه نوسازی خودرو را نمی‌دهد.

دود گرانی خودرو در چشم و ریه مردم است

نماینده مردم تهران تصریح کرد: گران شدن خودرو عواقب ناخوشایندی برای مردم به همراه داشته و دود این گرانی به هر طریق ممکنی به چشم مردم می‌رود، نتیجه این بی‌تدبیری و دور تسلسل دستگاههای متولی در مبارزه با آلودگی هوا است که هر از چند گاهی روزی با بارش برف و باران به مرحله پاکی هوا ختم می شود.

وی ادامه داد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی درآمد قابل توجهی از محل مالیات‌ها کسب می‌کند و باید اولویت را در نوسازی حمل و نقل عمومی قرار می‌داد اما متاسفانه در ارائه خدمات به مردم خصوصا در این بخش، عملکرد موثری نداشته و البته دولت هم طی هفت سال گذشته به تعهدات خود عمل نکرده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دستگاههای مسئول در خصوص عمل به قانون هوای پاک به مجلس و سایر نهادهای نظارتی پاسخگو نیستند شاید بهتر است بگوییم هوای پاک و سالم برای آنها اولویت ندارد در صورتی که این حق طبیعی مردم است که باید استیفا شود اما چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، انداختن تقصیر گردن همدیگر بوده و پاسخ روشنی از عملکرد مسئولان مربوطه نمی بینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha