کد خبر: رژیم‌-لاغری
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
چه کسانی باید از رژیم‌ لاغری استفاده کنند؟

شیدفر با اشاره به موضوع تجویز رژیم لاغری توسط تعدادی از دکترهای پوست و مو و یا پرشکان داخلی افزود: تنها متخصصان و کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی که دانش کافی در این زمینه دارند می‌توانند در این حیطه فعالیت کنند و همکارانی که دانش و مدارج علمی‌تغذیه را طی نکردند نباید در حیطه اظهار نظر کنند.

دکتر فرزاد شیدفر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) با اشاره به موضوع رژیم‌ لاغری افزود: حفظ وزنی که در محدوده سلامت باشد بسیار مهم است به همین دلیل افرادی که از این محدوده عبور کرده‌اند باید با مراجعه به کارشناسان و متخصصان تغذیه به صورت منظم وزن خود را کنترل کنند. وی با بیان اینکه کارشناسان و متخصصان رژیم درمانی شاخص‌هایی برای کاهش وزن افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند در نظر می‌گیرند، اظهار کرد: این شاخص‌ها مربوط به نمایه توده بدنی است. به طور کلی در افرادی که وزن سالم و طبیعی ندارند و وزن آنها بیشتر از حد تعریف شده استاندارد باشد بهترین و سالم‌ترین کار استفاده از رژیم‌های لاغری است. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه رژیم‌های لاغری در موارد خاصی کاربرد دارد، افزود: افرادی که همیشه وزنشان بیشتر از حد طبیعی باشد باید با استفاده از رژیم‌های لاغری، وزن خود را به دامنه طبیعی برسانند. شیدفر با بیان اینکه رژیم‌های لاغری بسته به میزان افزایش وزن افراد و نیازهای انرژی روزانه بسیار متفاوت است، تاکید کرد: معتقدیم که در حالت طبیعی کاهش وزن نباید خیلی شدید در نظر گرفته شود. چه کسانی باید از رژیم‌ لاغری استفاده کنند؟

کاهش 500 کالری انرژی در روز

وی ادامه داد: رژیم‌های لاغری باید روزانه 500 کالری از انرژی مصرفی فرد را کم کند تا فرد بتواند به حد طبیعی برسد به همین دلیل افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند حتما باید با رژیم‌های لاغری مناسب نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند. متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: تنها کارشناسان تغذیه دانش کافی برای تجویز رژیم‌های لاغری دارند و از طریق فعالیت فیزیکی، میزان وزن و قد فرد و دیگر معیارها،رژیم‌های کاهش وزن را تعریف می‌کنند به همین منظور چگونگی گرفتن رژیم‌های کاهش وزن خود موضوع بسیار مهمی‌است. به گفته شیدفر رژیم‌های لاغری نیازمند مهارت علمی‌است و تنها کارشناسان و متخصصانی که در این زمینه تخصص کافی دارند می‌توانند آن را برای افراد نیازمند، تجویز کنند.

افزایش وزن در بیماران دیابت نوع 2

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد بیمار هم دچار افزایش وزن می‌شوند، تصریح کرد: در بیماران دیابت نوع 2 علاوه بر اینکه افراد مشکل افزایش قندخون و مشکلات متابلویسمی‌خاص دارند شاهد افزایش اضافه وزن و چاقی هم هستیم. متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه رژیم‌های کاهش وزن برای افراد چاق معمولی و همچنین بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد، گفت: افرادی که بیماری‌های قلبی وعروقی و کبد چرب دارند هم می‌توانند با رژیم لاغری بیماری خود را کنترل کنند. شیدفر با بیان اینکه بسیاری از افراد به دلیل افزایش وزن، خطرات ناشی از بیماری در آنها زیاد می‌شود، تصریح کرد: با رژیم‌های لاغری مناسب و علمی‌می‌توانیم میزان افزایش وزن آنها را تقلیل و به وزن طبیعی برسانیم که خود این امر در کاهش خطرات بیماری افراد بسیار مفید است. وی اضافه کرد: همچنین با رژیم‌ لاغری می‌توانیم میزان مصرفی داروی افراد چاق و بیمار را بهبود و وزن فرد را تقلیل دهیم. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به موضوع دریافت رژیم‌ لاغری نامناسب از اینترنت اشاره کرد و گفت: نباید بی تفاوت از این موضوع عبور کنیم چراکه تجویز رژیم لاغری برای افراد نیازمند دانش علمی‌بسیار دقیق و حساس است. اگر رژیم غذایی خوب و علمی‌برای افراد تدوین نشود می‌تواند اثرات مخاطره آمیز برای آنها به دنبال داشته باشد. شیدفر تاکید کرد: رژیم‌های لاغری که در فضای مجازی وجود دارد بر اساس اصول علمی‌در نظر گرفته نشده به همین دلیل به مردم هشدار می‌دهیم که از آنها استفاده نکنند. چه کسانی باید از رژیم‌ لاغری استفاده کنند؟

توده بدنی

وی با بیان اینکه متخصصان معیارهای دقیقی برای تشخیص وزن بدن دارند، یادآور شد: میزان وزن اضافی بدن افراد بر اساس نمایه توده بدنی که بیشتر از 25 تا 30 شود باشد، مشخص می‌شود. اگر نمایه توده بدنی فردی بیشتر از 30 باشد نشان دهنده چاقی است. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: به طور مثال فردی که 20 کیلو اضافه وزن دارد باید در هفته حداقل یک کیلو کاهش وزن داشته باشد، همچنین این فرد باید حداقل بین 4 الی 5 ماه با مراجعه به متخصص وزن خود را کنترل کند. شیدفر با بیان اینکه در بعضی موارد و شرایط خاص سرعت کاهش وزن افراد بیشتر می‌شود، گفت: این موضوع نیز تعریف علمی‌دارد و بسته به میزان چاقی افراد و وضعیت آنها رژیم لاغری برای آنها در نظر گرفته می‌شود. گاهی چاقی سلامتی افراد را تهدید می‌کند به همین دلیل سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهیم. وی در ادامه با اشاره به موضوع تجویز رژیم لاغری توسط تعدادی از دکترهای پوست و مو و یا پرشکان داخلی افزود: تنها متخصصان و کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی که دانش کافی در این زمینه دارند می‌توانند در این حیطه فعالیت کنند و همکارانی که دانش و مدارج علمی‌تغذیه را طی نکردند نباید در حیطه اظهار نظر کنند. خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha