کد خبر: روند-بیماری-کووید19-در-دنیا-و-ایران-رو-به
۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۸
روند بیماری کووید19 در دنیا و ایران رو به افزایش است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر محمد جهانگیری در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: نباید به ماسک دست زد. نقد فراوانی در این زمینه وجود دارد. از مسئولان کشور نیز می‌خواهیم که هنگام صحبت کردن حتما ماسک بزنند. کرونا از طریق چانه منتقل نمی‌شود و باید ماسک روی بینی و دهان باشد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: مردم ایران امروز با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی، به صورت عملی از مدافعان سلامت حمایت می کنند و امیدواریم با تقویت روحیه جامعه پزشکی و رعایت اصول اولیه بهداشتی توصیه شده در ماه های اخیر، بتوانیم حمایت های اصلی در این حوزه را به وسیله کاهش بار مراجعه و غم جامعه پزشکی بخاطر دیدن درد مردم و همکاران شان، داشته باشیم.

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: ایران را باید با جانمان پاس بداریم. مردم ایران را قطعا با جانمان پاس می داریم و جان ما با ایران ما گره خورده و در صورتی که به مردم و وطنمان آسیبی وارد شود، جامعه پزشکی که همواره در صدر افتخارات علمی بوده، تکیه گاه مردم و مسئولان خواهد بود.

روند بیماری کووید19 در دنیا و ایران رو به افزایش است

وی اضافه کرد: متاسفانه روند بیماری کووید19 در دنیا و ایران رو به افزایش است و نحوه درمان آن نیز متاثر از افزایش روند بیماری است. اگر زیرساخت های لازم را با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم های ظالمانه نتوانیم در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهیم، ممکن است آسیب های ناخواسته ای را متحمل شویم. روند رو به افزایش ابتلا به کووید19 را باید کنترل و متوقف کنیم و اگر شیوه نامه ها و پروتکل ها را رعایت کنیم، طی یکی دو هفته آثار آن را خواهیم دید.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی یادآور شد: در این روزها بیشترین مراقبت و مراجعه مربوط به خدمات سرپایی است و خدمات سرپایی در این شرایط، مهمترین رکن مقابله با کرونا است که در مطب ها، درمانگاه ها و کلینیک ها به مردم خدمات ارائه می شود و خواهش ما از جامعه پزشکی و مردم این است که در مراجعاتی که برای بیماری های حاد تنفسی خود دارند، تمام پروتکل ها را رعایت کنند و سایر بیماری های غیرکرونا به صورت عملی پیگیری شود.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و تمام دست اندرکاران و انجمن های علمی و تخصصی بر این باورند که هم بیماری کووید19 را باید درمان کرد و هم بیماری های دیگر را نباید فراموش کرد چون پاندمی کرونا بیشتر از یک سال خواهد بود و در این مدت نمی توان خیلی از بیماری ها را به تاخیر انداخت یا کم اثر کرد.

دکتر جهانگیری در خصوص اقدامات انجام شده در این پویش اظهار کرد: یکی از اقدامات هماهنگی با متولیان امر در وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی و سایر نهادها و اعلام خواسته‌های جامعه پزشکی بود. یکی از موارد مهم، تامین منابع و خواسته‌های اجرایی جامعه پزشکی است. در حوزه خدمات بستری و سرپایی نیازهایی داریم که باید از مراجع مربوطه تامین شود.

ایثارگری و مظلومیت شهدای سلامت مثال زدنی بود

وی ادامه داد: موضوع دیگر، مباحث حمایتی است. شهدای سلامت و خانواده هایشان باید مورد حمایت قرار گیرند. هرچند شهید خدمت بیان شده بود، اما خواسته اصلی ما این بود که این افراد شهید محسوب شوند. ایثارگری بالا و مظلومیت مثال زدنی در مورد این شهدا اتفاق افتاده است. این موارد را از بنیاد شهید پیگیری کرده ‌ایم. ایثارگری این افراد باید به مردم گفته شود. پزشکان عمومی بیشترین شهدا را داشتند که این نشان می‌دهد این پزشکان حتی در مطب‌ های خود با این بیماری روبرو و گرفتار شده‌اند.

180 مجوز شهر دوم به پزشکان برای یاری همکاران خود در شهرهای دیگر

معاون فنی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید پروانه پزشکان که نتواستند بازآموزی خود را بگذرانند انجام می‌شود. حدود ۱۸۰ مجوز شهر دوم به پزشکان داده شده که به کمک همکاران خود در شهرهای دیگر بروند.

اجرای پروتکل های سختگیرانه در دندانپزشکی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره نظارت بر مطب‌ ها، گفت: در اردیبهشت ماه تدوین پروتکل‌ها برای مطب‌ها انجام شد. مطب‌ها از ابتدا بسته نبودند. در دندانپزشکی پروتکل‌ها به شدت سختگیرانه است. در پزشکی هم حتی گفته شده که در ساعت باید ۶ بیمار پذیرش شود. این پروتکل اعلام شده است.

وی ادامه داد: این ملاحظات فقط قرار نیست توسط پزشکان انجام شود و یکی از موارد مهم، مراجعه کنندگان هستند. بیماران برای مراجعه به خیلی از متخصصان از شهرستان‌ها می‌آیند. مردم باید سیستم نوبت را رعایت کنند. هرچند درمان به تاخیر افتاده است و ما نگرانی برای سایر بیماری‌ ها هم داریم.

تشدید نظارت ها بر اجرای پروتکل های بهداشتی در مطب ها

دکتر جهانگیری گفت: حتما نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد، اما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. معیار سنجش مطب با بقیه اقشار متفاوت است. زیرا همه افراد مراجعه کننده یا مشکوک به کرونا بوده یا بیمار هستند. در نتیجه این مکان‌ها ممکن است آلوده‌ترین مکان باشد. باید از تمام ظرفیت‌ ها استفاده شود و نمی‌توانیم به راحتی پلمب کنیم. نکته اصلی این است که باید از ظرفیت‌های فعال استفاده کنیم. بازنگری بر رعایت پروتکل‌ها در دستور کار است. این‌ که برای یک مطب محدودیت ایجاد کنیم، باید به این هم فکر کنیم که به جای آن باید چه چیزی ایجاد شود.

لزوم بازنگری در ساختار ارائه خدمات سرپایی

معاون فنی و نظارت درباره پزشکانی که از کار انصراف داده‌اند، اظهار کرد: برخی از همکاران ما از مطب‌ها انصراف دادند و مطب‌های خود را تعطیل کرده بودند. یکی بحث اقتصادی و دیگری بیماری و همچنین رعایت پروتکل‌ها بود. ولی این پزشکان بیشتر در بیمارستان ‌ها و درمانگاه‌ها فعالیت داشتند. امروز توصیه به بستن مطب‌ها نمی‌کنیم. باید بازنگری در کل ساختار ارائه خدمت سرپایی داشته باشیم. اگر موارد خاصی نیز گفته شده که شایعه مطرح کردند هم در حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی خواسته شده و توضیح خواستیم و پیگیری می‌شود.

ظرفیت نظام سلامت باید با بار مراجعه متناسب باشد

وی در خصوص ابتلای جمعیت زیادی از کشور به ویروس کرونا گفت: یکی از اصرارهای ما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این است که باید ظرفیت نظام سلامت با بار مراجعه متناسب باشد. اگر آمارها به شدت افزایش پیدا کند، حوزه ارائه خدمت نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. تا حد امکان تدبیر را انجام می‌دهیم تا اگر آمار افزایش پیدا کرد، خدمات ارائه شود. در مراکز سرپایی به صورت این‌که بتوانند خدمات را با پزشکان خانواده ارائه کنند، موفقیت آمیز بوده است. ۸۵ درصد افراد نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و در مطب یا منزل درمان می‌شوند. تا زمانی که این ویروس واکسن یا درمان قطعی نداشته باشد، هیچ جای دنیا در امان نخواهد بود.

توجه، تمرکز و استمرار سه اصل مهم

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: توجه به اصول شامل اصول علمی و اطلاعات صحیح است. باید بر این اصول تمرکز شده و در عمل هم تداوم وجود داشته باشد. در نتیجه، توجه، تمرکز و تداوم باید مد نظر باشد.

لزوم تامین و دپوی اقلام حفاظت فردی برای کادر درمانی

وی در خصوص تامین اقلام حفاظتی برای کادر درمان اظهار کرد: در ابتدای راه کمبودهایی وجود داشت، اما گمان می‌کردیم که زمان حداقل دو تا سه ماه باشد. در حال حاضر نگرانی ما بیشتر از ابتدای شیوع ویروس کروناست. تامین هزینه اقلام حفاظتی دیگر از توان جامعه پزشکی خارج است. اقلام حفاظتی برای یک تخت بیمارستانی از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. این موضوع در بخش خصوصی تامین نشده است. در موج های بعدی ویروس کرونا اگر دپوی استراتژیک نداشته باشیم، جامعه پزشکی در خطر بیشتری قرار می‌گیرند. باید به صورت جدی در بخش دولتی و خصوصی، تامین اقلام حفاظتی برای جامعه پزشکی انجام و هزینه آن هم در نظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha