کد خبر: روسیه-قطب-شمال-برای-ماست-و-یخ-شکن-arktika-اثبا
۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۲
روسیه: قطب شمال برای ماست و یخ شکن Arktika اثبات آن است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، سن پترزبورگ یخ شکن پرچمدار جدید مجهز به انرژی هسته‌ای روسیه که گفته می‌شود بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن جهان است، روز سه شنبه یک کارخانه کشتی سازی را به سمت قطب شمال ترک کرد. این کشتی عظیم نمایندگی جاه طلبی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای افزایش حضور روسیه از راه دور در این منطقه را دارد. یخ شکن Arktika (قطب شمال) سرانجام از سن پترزبورگ  پس از سه سال تأخیر ناشی از زنجیره تأمین و موانع فنی حرکت کرد و به سمت بندر شمالی مورمانسک، جایی که مستقر خواهد شد، حرکت کرد.
  • جالب است بدانید: رئیس آژانس فضایی روسیه سیاره ونوس را یک سیاره روسی که مطعلق به روسیه است، اعلام کرد!
این سفر دو هفته‌ای اولین آزمایش کشتی در شرایط یخبندان خواهد بود و آن را به اولین آزمایش از سری برنامه ریزی‌های اضافی ناوگان یخ شک‌‌های روسیه تبدیل می‌کند. طول Arktika بیش از 570 فوت است، بلندی یک ساختمان 15 طبقه  و برای عبور از لایه یخی به عمق 9 فوت طراحی شده است.

روسیه تنها کشور مجهز به کشتی و یخ شکن با انرژی هسته‌ای غیرنظامی!

در حالی که روسیه تنها ملتی است که در حال حاضر کشتی‌های غیرنظامی با انرژی هسته‌ای دارد، چین در حال پیشرفت بوده و یخ شكنی را با نسبت‌های مشابه و با جاه طلبی‌های مشابه برای گشودن راه قطب شمال توسعه می‌دهد. یخ شکن Arktika روسیه شرکت دولتی روسیه Rosatomflot، که یخ شکن‌های مجهز به انرژی هسته‌ای روسیه را اداره می‌کند، Arktika را بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن جهان اعلام کرد. این کشتی در تلاش مسکو برای ایجاد مسیری روشن برای تردد بار در طول مسیر دریای شمال، که از مورمانسک به تنگه برینگ در نزدیکی آلاسکا ادامه دارد، بسیار مهم است. روسیه امیدوار است که این مسیر بتواند به یک ارتباط حمل و نقل تجاری منظم بین آسیا و اروپا تبدیل شود. سال گذشته، پوتین گفت ناوگان قطب شمال این کشور با حداقل 13 یخ شکن سنگین کار خواهد کرد که اکثر آن‌ها از راکتورهای هسته‌ای نیرو می‌گیرند. تقویت حضور روسیه و پتانسیل تجاری آن در منطقه قطب شمال که از نظر منابع غنی است، از اولویت‌های سیاست کرملین در زمان حکومت پوتین بوده است. در سال‌های اخیر روسیه به طور جدی برای تسلط بر قطب شمال، جایی که رقبای اصلی آن کانادا، ایالات متحده، نروژ و چین است، تحت فشار قرار گرفته است.

روسیه: قطب شمال برای ماست!

گئورگی پولتاوچنکو، فرماندار سن پترزبورگ در مراسم راه اندازی روز سه شنبه گفت: این کشتی شگفت انگیز در آینده نزدیک هر روز حاکمیت ما را در سرزمین‌های شمالی اقیانوس منجمد شمالی تایید می‌کند. وی با بیان اینکه روسیه آمادگی همکاری با سایر کشورها را دارد، گفت: قطب شمالِ روسیه بسیاری از علاقه مندان به منابع آن را به خود جلب می‌کند. اما قطب شمال مال ماست و ما این قضیه را اثبات کرده‌ایم. کشتی آرکتیکا به نام یخ شکن مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی که اولین کشتی سطحی بود که در سال 1977 به قطب شمال رسید نامگذاری شد. کشتی جدید اولین قدم مهم در تلاش روسیه برای تمدید ناوگان شوروی و افزایش ترافیک در آب‌های قطب شمال است. دوستداران محیط زیست نگرانی را از حضور روزافزون انرژی هسته‌ای در منطقه حساس، که قبلاً نیز به دلیل مشکلات مرتبط با تغییر اقلیم رنج برده است ، ابراز داشته‌اند. طبق برخی تخمین‌ها، قطب شمال ذخایر نفت و گاز معادل 412 میلیارد بشکه نفت، یعنی حدود 22٪ نفت و گاز کشف نشده جهان را در خود جای داده است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha