کد خبر: روزه-داران-تحت-هیچ-شرایطی-وعده-های-دارو
۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۵۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر جبرائیل موفق با بیان اینکه اثربخشي بسياري از داروها، ارتباط مستقيمي با مصرف به موقع آنها در زمان معين داردخاطر نشان کرد: قطع ناگهانی برخی داروها بسیار خطرناک است و باید روزه داران درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده از آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک یا داروساز مشورت داشته باشند.

وی تصریح کرد: بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون مورد بررسی قرار گیرند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران دیابتی باید در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

دکتر موفق تصریح کرد:  چنانچه روزه داران مبتلا به بيماري مزمن مانند فشارخون، ديابت، بيماري هاي گوارشی، اعصاب و روان، قلبي عروقي، تنفسی و اختلالات كليوي هستند باید برای اطلاع از وضعیت خود و روزه داری با پزشک خود مشورت نموده و  همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژيم غذايي مناسب در ماه مبارک رمضان، با پزشک و داروساز مشورت کنند.

دکتر موفق با بیان اینکه برخی از بانوان در ماه مبارک رمضان اقدام به مصرف قرص  های ضد بارداری می کنند افزود: استفاده خودسرانه از داروهای ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندامهای تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دریافت واکسن کووید-19 منافاتی با روزه داری ندارد تاکید کرد: با توجه به احتمال بروز واکنش های ازدیاد حساسیت سریع بعد از تزریق هر واکسنی، توصیه می شود حتی الامکان فردی که واکسن کووید-19 را دریافت می نماید، در روز تزریق واکسن دچار کمبود مایعات بدن نباشد و روزه داران ترجیحا قبل از دریافت واکسن، سحری را میل کرده باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در صورت بروز واکنش های ازدیاد حساسیت سریع (سرگیجه، افت فشار، تورم صورت، گرفتگی صدا، بثورات پوستی خارش دار گسترده) بعد از تزریق واکسن حتما به مرکز درمانی مراجعه شود. تا زمان مراجعه بیمار به مرکز درمانی، جهت حفظ مایع داخل عروقی، پاهای بیمار بالا نگاه داشته شود.

وی گفت: برای کنترل درد عضلانی و درد استخوانی و مفاصل (میالژی و آرترالژی) بعد از تزریق واکسن کووید-19 ، روزه داران می توانند از شیاف استامینوفن و یا شیاف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (تحت نظر پزشک) استفاده نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha