کد خبر: روزنامه-نگاران-دستگیر-شده-در-آمریکا-در
۵ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۱
روزنامه نگاران دستگیر شده در آمریکا در تاریخ معاصر بی سابقه است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، دست کم 50 روزنامه نگار در ایالات متحده در تظاهرات Black Lives Matter در سراسر آمریکا دستگیر شده‌اند، در حالی که ده‌ها نفر دیگر نیز توسط گلوله‌های لاستیکی، اسپری فلفل و گاز اشک آور زخمی شده‌اند. ردیاب آزادی مطبوعات آمریکا (US Press Freedom Tracker) نزدیک به 500 حادثه را از 382 گزارش، از ناآرامی‌های مینیاپولیس در پی کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس در اواخر ماه مه، تا تظاهرات در بیش از 70 شهر در 35 ایالت جمع آوری کرده است. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط این سازمان، حداقل 46 روزنامه نگار از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن دستگیر شده‌اند. ده‌ها نفر دیگر از مجروحان ناشی از اجرای قانون، شلیک گلوله‌های پلاستیکی، گلوله‌های گاز اشک آور و سلاح‌های دیگر را به سمت جمعیت یا مستقیماً به خبرنگاران در حین تظاهرات، حتی زمانی که خود را معرفی کرده و مدارک را نشان داده بودند، گزارش دادند. دو خبرنگار دچار آسیب دیدگی دائمی شده‌اند.

جهش قابل توجه در خشونت علیه روزنامه نگاران!

آخرین گزارش‌ها از اواخر ماه مه، زمانی که اعتراضات سراسری آغاز شد، جهش قابل توجهی را نشان می‌دهد، در آن زمان این سازمان فقط پنج دستگیری و 26 حمله را برای کل سال ثبت کرده است. اما در پایان ماه، پس از بیش از یک ماه اعتراضات شبانه و سایر تظاهرات علیه خشونت پلیس و بی‌عدالتی نژادی، تعداد حملات تقریباً 5 برابر شده است. کریستین مک کودین، سردبیر مسئول Press Freedom Tracker در بیانیه‌ای گفت: اهمیت مستندسازی این موارد و انجام هرچه سریع‌تر آن از بین نمی‌رود، گفت‌گوها و موضوعات‌هایی که پیش روی ماست به عنوان یک کشور در حال شکل گیری است. مهم نیست که در کجا در مورد آن صحبت می‌کنیم، پیام یکسان است: آن‌چه در 70 شهر و در بیش از 30 ایالت در طول یک ماه در کشور اتفاق افتاده است، شبیه چیزی نیست که در تاریخ معاصر دیده‌ایم و از کل سه رهگیر تاریخچه اسناد سال پیشی می‌گیرد. مینیاپولیس 71 حادثه گزارش شده علیه خبرنگاران داشته است و پس از آن واشنگتن دی سی با 33، نیویورک با 27 و لس آنجلس با 20 مورد، گزارش شده است. خبرنگاران از شبکه‌های اجتماعی برای ضبط چندین مورد از حوادث رخ داده در تظاهرات استفاده کردند، در حالی که شبکه‌های خبری گزارش‌های قابل توجهی را به اعتراضات هفته‌های اول تظاهرات اختصاص می‌دادند و هدف خود را از آن می‌یافتند.

حمله به خبرنگار در حال گزارش زنده...

خبرنگار CNN عمر جیمینز، یک ساعت را در بازداشت به سر برد، در حالی که او در حال پخش اخبار معترضان در مینیاپولیس در ماه مه بود، به طور زنده در تلویزیون دستگیر شد. حمله به خبرنگار در حال گزارش در همان روز، یک گزارشگر تلویزیونی محلی در لوئیزویل کنتاکی که ناآرامی‌ها را پس از قتل برونا تیلور توسط پلیس ضبط می‌کرد، ظاهراً یک افسر دوربین او را هدف قرار گرفته و یک توپ فلفل را مستقیماً به دوربین او شلیک کرد. خبرنگار عکاس، لیندا تیرادو، که اخیراً در کمیته کنگره در مورد خشونت پلیس در اعتراضات شهادت داده است، هنگام عکسبرداری در مینیاپولیس هنگامی مورد اصابت گلوله لاستیکی قرار گرفت که دوربین خود را برای لحظه‌ای کوتاه از صورت خود دور کرد. حمله به روزنامه نگاران در حال گزارش این ضربه چشم چپ او را برای همیشه کور کرد. در تاریخ 1 ژوئیه، اندرو بانكومب، خبرنگار ارشد آمریكا در The Independent، هنگامی که در حال تهیه گزارش از پلیس در مورد منطقه اعتراضی CHOP بود، در سیاتل دستگیر شد. وی علی رغم شناسایی مکرر خود به عنوان روزنامه نگار و دست کم هشت ساعت در بازداشت قبل از آزادی به عدم پراکنده شدن متهم شد.

رفتار ترامپ با روزنامه نگاران تغییری نمی‌کند!

در حالی که روزنامه نگاران همچنان از خشونت پلیس علیه آن‌ها در صحنه خبر می‌دهند، که به گفته مدافعان مطبوعات، بر اعتماد رو به کاهش پلیس برای رسانه‌های خبری تأکید می‌کند، پیام دونالد ترامپ به هواداران خود همان است. رفتار ترامپ با روزنامه نگاران رئیس جمهور در کنفرانس‌های مطبوعاتی خود روزنامه نگاران را برای اخبار جعلی مورد تمسخر قرار داده و حامیان را در سخنرانی‌های خود برای مسخره کردن دشمن مردم در اتاق تشویق کرده است. او در میان خشم مبارزات انتخاباتی خود برای انتخاب مجدد در سال 2020 در روز استقلال، به عنوان بخشی از فاشیسم چپ افراطی (far-left fascism) که علیه او شورش انجام می‌دادند، به خبرنگاران حمله کرد. حملات وی علیه مطبوعات به عنوان تهدیدی استبدادی تلقی می‎شود، زیرا دستگیری روزنامه نگاران تحت مدیریت وی از کسانی که تحت رژیم‌های استبدادی هستند، پیشی گرفته است.

این دستیگری‌ها باید متوقف شود

کمیته حمایت از روزنامه نگاران در نظرسنجی خود در سال 2019 کشف کرد که حداقل 248 روزنامه نگار در سراسر جهان به تلافی کار خود در آن سال به زندان افتادند. بررسی سالانه آن نشان داد که 255 خبرنگار در سال 2018 زندانی شده‌اند. دستیگری روزنامه نگاران بیشترین تعداد روزنامه نگاران زندانی در هر سال از زمان شروع بررسی سالانه این سازمان 273 نفر در سال 2016 بوده است. این سازمان گزارش داد، سال گذشته حداقل 48 روزنامه نگار در چین زندانی شدند و به دنبال آن‌ها 26 نفر در عربستان سعودی و 26 نفر در مصر به زندان افتادند. در حال حاضر ایالات متحده در فهرست جهانی آزادی مطبوعات 2020 توسط گزارشگران بدون مرز در بین 180 شهرستان در رتبه 45 قرار دارد. گستردگی حملات به روزنامه نگاران در ایالات متحده، گروه‌های بین المللی حقوق بشر را نگران کرده است، آن‌ها از مقامات شهرستانی و ایالتی و پلیس خواسته‌اند تا بلافاصله دستگیری خبرنگاران را متوقف کرده و کمیسیون‌های مستقلی را برای تحقیق در مورد حملات تعیین کنند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha