کد خبر: روایت-مستند-بازماندگان-قوم-قزاق-روی-آن
۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۳۰
روایت مستند بازماندگان قوم قزاق روی آنتن شبکه پنج سیما

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مهاجرت قزاق‌ها از سرزمین خود به ایران در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به‌دلیل فشار استالین آغاز شد. در آن سال‌ها تعداد بسیاری از قزاق‌ها از منطقه سیاهكوه (منقشلاق) در جنوب‌غربی قزاقستان در حاشیه دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از تركمنستان و مواجهه با عشایر تركمن كه گاه منجر به درگیری می‌شد، وارد خاك ایران شدند. آنها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندرتركمن ساكن شدند و در هرسه شهر محل اصلی اقامت آنها «قزاق‌محله» نام دارد و هم‌اكنون بیش از ۱۵ هزار نفر قزاق در ایران زندگی ‌می‌كنند.

«وت باسی» در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید دو نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنن مختلف این قوم پرداخته شده است. قزاق‌ محله را همه در گرگان می‌شناسند. محله‌ای كه در مركز شهر قرار گرفته و اهالی‌اش زردپوست هستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت ۹۰ سال سكونت در شهرهای بندرتركمن، گنبدكاووس و گرگان همچنان از لباس‌های بومی قزاقی استفاده می‌كنند.

مستند مردم نگارانه «وت باسی» در قالب یك مستند نیمه بلند به نویسندگی و كارگردانی مهسا طاهری و تهیه كنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha