روابط عمومی مرز، زمان و مکان جدا ندارد/ روابط عمومی موفق باید مرزهای موحود فرهنگی را بشناسد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی همایش، یکی از اهداف این همایش آشنایی با مدل مهارت‌سنجی حرفه ای با استاندارد اروپایی ESCO Standard of Competences) (European بوده که با همکاری دانشگاه Mgunivercity پاریس برای اولین بار در ایران برگزار شده است.

دکتر داود زارعیان؛ عضو هیات داوری برنامه ESCO:

استانداردسازی در روابط عمومی، از جنس استانداردسازی کالا نیست

استانداردسازی روابط عمومی از جنس استانداردسازی کالا نیست بلکه از جنس علوم انسانی است که از سالها پیش در دنیا روی آن کار شده و نتایج آن در اختیار ماست ولی ما فرصت نکردیم آن را به دیگران برسانیم و از آن تجارب بهره ببریم اما دوستان ما در برنامه ESCO در تلاشند این مسیر را پویا کنند تا ما در جهت توسعه‌ بخش روابط عمومی از آن استفاده کنیم.

استاندارد در مدیریت سازمانی از قاعده (هفت s مکنزی) شروع می‌شود که اگر در هنه این هفت مورد به صورت هماهنگ عمل کنیم شاهد نتایج خوبی خواهیم بود متاسفانه در کشور ما نتایج خوبی نگرفتیم چون اینها با هم دیده نمی‌شوند.

برخی از این موارد مانند فرایندها در استانداردسازی روابط عمومی، اصل بسیار مهمی است.

عامل استراتژیک و مهم بعدی فرهنگ سازمانی است که در کشور ما از یک نسل به نسلی دیگر منتقل می‌شود. که اگر خوب شکل بگیرد می‌توان امیدوار بود که مابقی sها تاثیرگذار باشند و ساختار کارآمد سازمانی تداوم پیدا کند. در ساختار روابط عمومی کشور، مشکل ما از عدم شناخت و ترسیم دقیق فرایند و ساختارهاست که در نتیجه، نمی‌توان پرسنل شایسته و ماهر را به کار گرفت.

نظام مهارت سنجی حرفه ای ESCO میتواند نقشه راه ما را کامل کند.

دکتر حمیدرضا شعیری؛ استادیار دانشگاه تربیت مدرس و دکترای نشانه‌شناسی از دانشگاه «لیموز» فرانسه:

روابط عمومی مرز و زمان ندارد

من از حوزه متفاوتی در این همایش حضور دارم و آن نشانه و معنا شناسی ارتباط است. بنیان روابط عمومی بر گفتمان است. اگر روابط عمومی نتواند گفتمانی به روز باشد و نیازسنجی کند، موفق نخواهد بود. کار روابط عمومی هدایت است. براساس گفتمان‌های جدید و بر خلاف گفتمان‌های ساختارشکن باید شرایط به سمت روند تعاملی برود. یعنی ترغیب و تشویق مبنای کار باشد تا در نهایت به انتخاب منجر شود. زیرا گفتمان تجویزی تحکمی و از بالا جوابگو نیست. در کشور ما هنوز این نوع گفتمان، ساری و جاری است و این امر ساختارهای اصلی روابط عمومی را مورد هجمه قرار می‌دهد و به آن ضربه می‌زند. تکنیک ها در روابط عمومی مرز و زمان و مکان جدا ندارد و روابط عمومی برای موفقیت باید مرزهای فرهنگی را بشناسد. روابط عمومی موثر باید ایجاد امنیت، اطمینان، مفیدبودن و حس کنجکاوی، جذابیت ارتباط و جلوگیری از سرخوردگی و ملالت کند.

همچنین در یک روابط عمومی موفق آینده‌نگری لازم است.

دکتر حمید شکری خانقاه؛ مدیر دپارتمان روابط عمومی و برند ESCO و دبیر کل همایش :

جامعه روابط عمومی باید یک‌دست شود

همیشه این سوال مطرح است که یک روابط عمومی خوب، چه معیارهایی دارد؟ بعضی می‌گویند چه استانداردهایی را باید لحاظ کرد؟

این یک مطالبه گفتمانی است و ما باید به این موضوع فکر کنیم که در برابر چالش های جدید، چه ویژگی‌ها و استانداردهایی را باید داشته باشیم؟ سوال اصلی این است که در روابط عمومی ما چه می‌گذرد؟

چند درصد از فعالان این عرصه در موقعیت حرفه‌ای مناسبی برای کار موثر در این حوزه هستند و از شایستگی‌های لازم بهره مندند؟

من معتقدم روابط عمومی در ایران هنوز آن جایگاه شایسته را پیدا نکرده و نیازمند بازسازی و حتی درمان است.

حتی هنوز شاخص‌های اولیه فعالیت در این حوزه تعیین نشده و این جامعه بزرگ، از یک ناهمگونی رنج می‌برد.

وقت آن رسیده که استاندارد و هماهنگ شویم.

اگر بتوانیم نظام آموزشی‌مان را کارآمد کنیم، قواعد جدیدی وضع کنیم و نظام شایسته‌سالاری را به شکل واقعی اجرا کنیم، می‌توان نهاد و جایگاه حرفه ای روابط عمومی را تقویت کرد.

در ارزیابی ها متوجه شدیم که همکاران ما در حوزه روابط عمومی کارهای بزرگی انجام دادند ولی به مستندسازی اهتمام کافی نداشتند. بنابراین باید از خودمان آغاز کنیم و تمام عملکردهای‌مان را جمع‌آوری و منسجم و مستند ارایه کنیم.  برای حرفه ای شدن و تخصصی عمل کردن هر فعال و علاقمند و شاغل در این حرفه باید به این نکته توجه داشته باشد که " از خودمان آغاز کنیم ".

 روابط عمومی مدیر نظام ارتباطات یکپارچه سازمان است لدا باید در روابط عمومی ها تمام معیارهای شایستگی  مهارتی ، دانشی و عملکردی را مدون کنیم و از طریق مبادی قانونی، منشور ملی روابط عمومی ، نظام صنفی روابط عمومی و معیارهای تخصصی مدیریت روابط عمومی استاندارد  را با مدلهای جهانی  پیاده سازی کنیم.

یکی از فواید مشارکت در برنامه مهارت سنجی حرفه ای با استاندارد اروپایی ESCO کمک به فراگیری سواد شایستگی و مستندسازی تلاش ها در مولفه های دانشی مهارتی آن است.

دکتر محمد سلطانی‌فر؛ دکترای ارتباطات و استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک:

سواد رسانه‌ای نیاز همه مردم است

این استاد دانشگاه با سپاس از برگزار کنندگان همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی به خاطر دعوت و فرصت صحبت به ایشان، گفت:

ما نیاز به پژوهش داریم اما متاسفانه در کشور ما خیلی سطحی و بازاری به آن نگاه کردیم که در نتیجه این بخش دچار ضربه شدید شده است.

در حوزه سواد رسانه‌ای بسیاری وارد شده‌اند که باز هم برخورد عجولانه را در این بخش داشته‌ایم. صدا و سیما و آموزش و پرورش از متولیان این حوزه هستند که باید ورود جدی تری به این امر داشته باشند.

ابتدا باید سواد رسانه‌ای را تقویت کنیم و  بازخوردها را دریافت کنیم  سپس برای آن همایش راه بیندازیم و دبیرخانه دایر کنیم. سواد رسانه‌ای برای همه مردم نیاز است. اما این نیاز برای روابط عمومی‌ها به مراتب بیشتر است. در دنیای امروز باید به مدیران بیاموزیم که مولتی مدیا همراه همه ماست و نمی توان آن را مهار کرد. برخوردهای سلبی کارآمد نیست از همین‌جا می‌گویم که اگر بنا بر برخورد با  منتشرکنندگان واقعیت باشد، من مسئول همه چیزهایی هستم که در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

دکتر حمیدرضا کمالی؛ مدیرعامل موسسه نشان‌آور و مجری انحصاری برنامه مهارت سنجی با استاندارد اروپایی ESCO در ایران:

دوران همه‌چیز دانی تمام شده است

هدف اصلی این برنامه انتقال تجارب موفق ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در ساماندهی بازار کار و بازار آموزش حرفه‌ای به سایر مناطق جهان است و رتبه‌بندی شاغلان در حوزه علوم انسانی را در برنامه دارد. این برنامه ویژگی‌هایی بسیار مفصل، جذاب، کاربردی و پویایی دارد.

 یکی از دلایل اینکه چرا رتبه‌بندی شاغلان روابط عمومی را در اولویت قرار داده‌ایم این است که در روابط عمومی کسانی هستند که برند،اعتبار، پرستیژ و آبروی مستقل شخصی دارند و به سازمان محل خدمت، محل سکونت، فامیل و شهرشان وابسته نیستند. اگرچه اینها هدف و مخاطب اصلی برنامه ESCO نیستند زیرا این انسان‌های موفق در هر رشته تنها ۵ درصد آن جامعه را تشکیل می‌دهند اما مخاطب ما ۹۵ درصد دیگر هستند که باید با کمک ۵ درصد موفق، ارتقا یابند.

ESCO به ما می‌گوید دوران همه چیز دانی تمام شده است و وقت آن رسیده که به مهارت‌ها و تخصص‌ها عمق ببخشیم. در این برنامه کسی نمی‌تواند بگوید من مدیر یا کارشناس روابط عمومی هستم مگر آنکه سطح خودش را اعلام و بگوید مدیر یا کارشناس درجه چند هستم.

این برنامه هزینه‌ساز نیست بلکه مشوق صرفه‌جویی است. چون برای پیشرفت حرفه ای به آموزش رسمی اعتقاد چندانی ندارد بلکه به یادگیری و مهارت‌ورزی هدفمند اهمیت می‌دهد.

 اطمینان دارم با ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی و با توان علمی، مهارتی موجود در نیروی انسانی کشور با ابزار اسکو می‌توانیم به به‌گزینه‌ای در جذب استخدام و شایسته‌سالاری در انتصابات برسیم و با اعتمادی که(MGU) به ما داده نیروی ماهر و خلاق ایرانی نه تنها در حوزه تمدنی فارسی‌زبان که در حوزه  سی.آی.اس ، اوراسیا و اقصی‌نقاط خاورمیانه می تواند برای خود مزیت و درآمد و برای کشور افتخار بیافریند.

دكتر على دارابى؛ معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما:

روابط عمومی، نیاز مخاطبان را در اولویت قرار دهد

اعتلای جایگاه روابط عمومی در کشور، در گرو شناخت شاخص‌ها، فراهم کردن زمینه‌های حرفه‌ای شدن و تقویت باورهای شایسته‌سالاری است.

توجه به روابط عمومی حرفه ای، موجب تقویت رقابت سالم و سازنده، افزایش بهره‌وری و انگیزش، و بروز خلاقیت و نوآوری در نظام پیشنهادها می‌شود و در نهایت، به تحقق شایسته‌سالاری منجر خواهدشد.

ارزیابی وضعیت روابط عمومی‌های سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای مختلف نشان می‌دهد که این سازمان‌ها فاقد قواعد، نظامنامه و شیوه‌نامه‌های دقیقی برای سنجش عملکرد خود در ابعاد مختلف از جمله تعیین مدیران متخصص، شرح وظایف حرفه‌ای و اجرای فعالیت‌های علمی و استاندارد هستند.

در عصر ارتباطات و حاکمیت بلامنازع رسانه‌ها، روابط عمومی، با بازنگری در ماهیت و کارکرد سنتی خود، افکار عمومی و نیاز مخاطبان را باید در اولویت قرار دهد و راهبردهای خود را متناسب با زمانه و عصر خود طراحی کند.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش و انتخاب هدف و شعاری بسیار خوب برای آن، هم اندیشی در زمینه استانداردسازی را یکی از نیازهای جدی در این حوزه برشمرد.

وی گفت برنامه های جامعی همچون ESCO که با حضور جدی افراد فرهیخته و مجرب و مقبول و دلسوز این حوزه پیگیری می شود میتواند زمینه تحول در روابط عمومی کشور را فراهم کند و رسانه ها باید در تبیین آن کمک کنند.

قرائت پیام مکتوب پرفسور Daniel Eelfani رئیس دانشگاه MGUniversity با موضوع اهداف و رویکردهای MGU در برنامه مهارت‌سنجی با استاندارد اروپایی ESCO توسط دکتر محسن جابری قرایت شد.

پروفسور دلفانی در پیام خود بر اهمیت سنجه سازی در تعامل فرهنگی تاکید کرد و آن را یکی از ضرورت ها برای دوام و ماندگاری تمدن کهن ایرانی دانست.

وی از تیم ESCO در ایران، تقدیر و بر پیشتازی ایران در خاورمیانه تاکید نمود.

رونمایی از کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات سواد رسانه‌ای»، و اعطای اعطای گواهینامه و مدال‌های ESCO  به اولین های روابط عمومی مشارکت کننده در این برنامه از دیگر بخش‌های این همایش بود که در فواصل آن به انجام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha