کد خبر: رهبر-آذربایجان-متعهد-شد-که-منطقه-واگذا
۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
رهبر آذربایجان متعهد شد که منطقه واگذار شده توسط ارمنستان را احیا کند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، رئیس جمهور آذربایجان روز چهارشنبه قول داد منطقه کالباجار، آخرین سرزمینی که نیروهای ارمنی در یک آتش بس که شش هفته جنگ شدید بر سر قره باغ کوهستانی واگذار کردند، بازسازی و احیا کند. الهام علی اف رئیس جمهور بلافاصله پس از ورود نیروهای آذربایجان به منطقه، در سخنرانی خود خطاب به ملت گفت: ما کالباجر را احیا خواهیم کرد و زندگی به آنجا باز خواهد گشت. من دستور دادم که یک طرح کلی از بازسازی شهر و نه فقط شهر کالباجار، بلکه همه شهرها در منطقه، که به آن کلباجار نیز معروف است، تهیه کنند. قره باغ کوهستانی در آذربایجان قرار دارد اما از زمان جنگ جدایی طلبانه در آن در سال 1994 تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی مورد حمایت ارمنستان بوده است. این جنگ نه تنها خود قره باغ را بلکه قلمرو قابل توجهی را نیز در اختیار ارمنستان قرار داد. نبردهای سنگین در 27 سپتامبر آغاز شد و بزرگترین تشدید درگیری‌ها بین دو ملت شوروی سابق طی بیش از یک ربع قرن بود که منجر به کشته شدن صدها و احتمالاً هزاران نفر شد.

آتش بس آذربایجان و ارمنستان...

روسیه پس از چندین تلاش ناموفق برای برقراری آتش بس پایدار، خشونت را متوقف کرد. در این توافق نامه شرط شد كه ارمنستان كنترل برخی از مناطقی را كه در خارج از مرزهای قره باغ قرار دارد به آذربایجان واگذار كند. آذربایجان-و-کالباجار اولین مورد، آغدم هفته گذشته تحویل داده شد. انتظار می‌رفت کالباجار در تاریخ 15 نوامبر تحویل داده شود، اما آذربایجان پس از درخواست از ارمنستان موافقت کرد که تصرف آن را به تأخیر بیندازد. مقامات آذربایجانی گفتند که بدتر شدن شرایط آب و هوایی عقب نشینی نیروهای ارمنی و غیرنظامیان را در امتداد یک جاده واحد از طریق قلمرو کوهستانی که منطقه را با ارمنستان متصل می‌کند، دشوار کرده است. در طی نبردها، نیروهای آذربایجانی مناطق قابل توجهی از جنوب قره باغ را از جمله شهرهای جبرائیل و فیزولی و مناطق اطراف آن‌ها را بازپس گرفته‌اند. علی اف در روز وندسدی ارمنی‌ها را به دلیل تخریب این شهرها محکوم کرد و قول داد که آن‌ها را بازسازی کند. علی اف: ما دشمن را مسئول خواهیم دانست ... وقتی از شهر آغدم بازدید کردم، حتی یک ساختمان ایستاده و نه در فیزولی یا جبرائیل پیدا نکردم. علی اف ادامه داد: آن‌ها همه چیز را نابود کردند. ما این شهرها و مناطق را دوباره احیا خواهیم کرد. ما برنامه‌های بزرگی برای بازسازی این مناطق داریم.

ارمنی‌ها با آتش بس موافق نبودند!

این آتش بس به عنوان یک پیروزی در آذربایجان جشن گرفته شد، اما اعتراضات گسترده‌ای را در ارمنستان برانگیخت و هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری نخست وزیر این کشور شدند. پیش از تحویل، برخی از ارمنی‌های قومی در ترک کالباجار در یک خداحافظی تلخ خانه‌های خود را به آتش کشیدند. این ژانر به آذربایجانی‌ها که قبلاً در کالباجار زندگی می‌کردند و به دلیل قرار گرفتن در کنترل ارمنستان در اوایل دهه 1990 فرار کردند، توهین کرد. آنچه در کلباجار اتفاق می‌افتد تخریب است. نه فقط خانه‌های ما، بلکه مدارس، جنگل‌ها، مراکز فرهنگی و سایر اشیا civil غیرنظامی که (ارمنی‌ها)،  در حال سوختن هستند. پیرمرد 77 ساله می‌گوید هنگام ورود ارمنی‌ها با همسر و سه فرزند خردسال خود از کالباجر فرار کرده و خانه بزرگ وی اکنون خراب شده است. اما او آماده بازگشت و بازگرداندن شهر و ساختن خانه‌ای جدید برای خانواده‌اش است. آذربایجان-و-کالباجار هیچ خوشبختی‌ای بیشتر از زندگی در زادگاه شما نیست. من و همه خانواده‌ام آماده هستیم که در حال حاضر به آنجا برویم و در آنجا در یک چادر زندگی کنیم، در حالی که بومی خود کلباجار را بازسازی می‌کنیم. با فرزندان و نوه‌های بزرگ من یک خانه حتی بهتر خواهیم ساخت.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha