کد خبر: رشد-بیش-از-سه-برابری-تعداد-بستری‌شدگا
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر محمدحسین بحرینی در نشست خبری ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: از هفته دوم خردادماه امسال تاکنون شاهد رشد چشمگیر تعداد مبتلایان سرپایی و بستری در شهر مشهد و بیشتر مناطق استان خراسان رضوی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی این مدت تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کلانشهر مشهد نیز رشدی حدود دو برابر داشته است.

اختصاص بیمارستان دکتر شریعتی و ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) به بیماران کرونایی

رییس دانشگاه علوم  پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تمام بخش‌های بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا (ع) مشهد و همچنین بیمارستان شریعتی این شهر به درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته است و در صورت تکمیل شدن ظرفیت آنها مراکز درمانی دیگری ویژه این گونه بیماران اختصاص خواهد یافت.

دکتر بحرینی افزود: تعداد مبتلایان بستری در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که علاوه بر مشهد ۱۳ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد طی مدت یاد شده بیش از دو برابر رشد کرده است.

وی ادامه داد: تعداد فوتیهای ناشی از کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که حدود ۸۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود از نیمه دوم خردادماه تاکنون رشدی سه برابر داشته است.

مردم نقش موثری در پیشگیری و کنترل کرونا دارند

رییس دانشگاه علوم  پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر فرهنگ‌سازی برای مردم در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین راهکار مقابله با کروناست چرا که پایان فعالیت این ویروس مشخص نیست و باید با آن زندگی کرد.

دکتر بحرینی افزود: بررسی‌ها نشان داده است که در ارتباطات دو فرد با یکدیگر اگر یک نفر از آنان ماسک داشته باشد خطر انتقال ویروس تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد و اگر دو طرف ماسک داشته باشند حدود یک و نیم درصد خطر ابتلا وجود دارد.

وی پیاده‌سازی نظام ارجاع و سطح‌بندی بیماران کرونایی را یکی از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح کشور عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این نظام از ازدحام و هجوم مبتلایان مشکوک به کرونا به بیمارستانها پیشگیری می‌شود به طوری که ابتدا بیمار به مراکز جامع سلامت و درمانگاههای تعیین شده مراجعه می‌کند و اگر نیاز به درمانهای تخصصی‌تر و بستری باشد بیمار به بیمارستانهای ویژه انتقال داده می‌شود.

باز راه اندازی سامانه ۱۹۱ برای پاسخگویی به سوالات مردمی

رییس دانشگاه علوم  پزشکی مشهد گفت: از مردم تقاضا داریم اگر علائم مشکوک به کرونا را دارند قبل از این که از خانه خود خارج شوند با سامانه  ۱۹۱  تماس بگیرند و از طریق مشاوره و راهنمایی‌های این سامانه به مراکز جامع سلامت معرفی شوند.

بحرینی افزود: پاسخگویی به افراد دارای علائم مشکوک به کرونا از طریق سامانه ۱۹۱ همگام با شیوع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و  این سامانه از زمان فروکش کردن شیوع موج اول کرونا در خراسان رضوی تعطیل شد و از ۱۸ تیر ماه  این سامانه در خدمت مردم و پرسشگران در زمینه کروناست.

۱۷ شهرستان خراسان رضوی از لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر  ۱۷ شهرستان این استان که مشهد نیز در زمره آنهاست به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند.

حسن جعفری افزود: هم‌اکنون چهار شهرستان استان خراسان رضوی وضعیت سفید دارند، سه شهرستان وضعیت نارنجی و هشت شهرستان به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت زرد هستند.

وی ادامه داد: موج نخست شیوع کرونا در این استان با اتخاذ تدابیر درست و منطقی، تلاش و هماهنگی تمامی مسوولان و دست‌اندرکاران و همچنین زحمات شبانه‌روزی کادر درمانی به خوبی مدیریت شد و این بیماری فروکش کرد.

جانشین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان خراسان رضوی گفت: از اواخر خردادماه و اوایل تیرماه ، روند ابتلا به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی صعودی شد و همچنان این وضعیت ادامه دارد و  اگر شرایط حادتر شود، مجبور به اعمال محدودیت‌های بیشتری خواهیم شد.

جعفری افزود: بررسی‌ها نشان داده است در مرحله نخست شیوع کرونا ۹۱ درصد مردم استان خراسان رضوی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند اما اکنون رعایت این پروتکل‌ها از سوی مردم به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مقابله با کرونا اکنون یک آزمون است و انتظار داریم همه مسوولان و مردم  از این آزمون خطرناک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک، قبول شده و سربلند بیرون آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha