کد خبر: رشته‌های-جدید-کاردانش-در-راهند
۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، مصطفی آذرکیش با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از یک قرن سابقه و قدمت در ایران دارد اظهار کرد:  از زمانی که اولین هنرستان تحت نام هنرستان صنعتی تهران راه‌اندازی شد حدود ۱۱۲ سال می‌گذرد و امسال صد و دوازدهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت و سابقه طولانی مدتی را در آموزش‌های فنی وحرفه‌ای داریم. وی افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی‌اهتمام و حمایت جدی از حوزه فنی و حرفه‌ای بوده و اکنون در تمام مناطق آموزشی حداقل یک هنرستان داریم. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تفاهم و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و به ویژه دستگاه‌های متولی مهارت، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر در توسعه آموزش‌های مهارتی به شمار می‌رود گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تقاضا محور و ماهیت این آموزش‌ها مشارکتی است. آذرکیش با اشاره به نشست مشترک وزرای رفاه و آموزش و پرورش به منظور انعقاد تفاهم نامه‌ای پیرامون رفع مشکلات هنرستان‌ها اظهار کرد: یکی از دستگاه‌های اجرایی که همکاری بیشتری را با آموزش و پرورش، نسبت به سایر دستگاه‌ها در حیطه آموزش‌های مهارتی دارد وزارت رفاه است. وی ادامه داد: این همکاری از سال ۷۱ به صورت ویژه و با تصویب آیین‌نامه همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز تولیدی و آموزشی در اجرای نظام جدید آموزش متوسطه پررنگ و قوی تر شد. در این آیین‌نامه که مصوب ۲۸ آذر ۱۳۷۱ هیئت وزیران است، دو فصل دیده شده که فصل اول آن دربرگیرنده آموزش‌های مشمول قانون کار است و وزارت رفاه حضور و مشارکت جدی در آن دارد و  فصل دوم نیز مرتبط با سایر دستگاه‌ها است. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۲۷ سال است که در آموزش‌های مهارتی کاردانش، تعامل تنگاتنگ و اثربخشی با وزارت رفاه و به ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داریم عنوان کرد: بیش از ۶۵ درصد استانداردهای مهارتی که اکنون در کاردانش استفاده می‌شود توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین و طراحی شده و این سازمان در فرایند آموزش که شامل تدوین استانداردها، اجرا، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است مشارکت دارد. آذرکیش با بیان اینکه در حال حاضر چند نوع همکاری با وزارت رفاه داریم که باید گسترش یابد عنوان کرد: آموزش‌های مهارتی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک مراکز دولتی و غیردولتی، تدوین استانداردهای جدید آموزشی، توسعه و تقویت کارآفرینی، ارتقای آموزش‌های فنی و کاردانش و پیشنهاد لوایح و ماده واحده‌هایی جهت اولویت دادن به فارغ التصیلان هنرستانها در بهره‌مندی از مشوق‌هایی در زمینه خوداشتغالی و دریافت کمک‌های فنی و اعتباری از این جمله است. وی درباره به روزآوری استانداردهای مهارتی کاردانش نیز گفت: طی سال‌های ۷۳ تا ۹۸ ، هشت مجموعه استاندارد مهارتی تصویب و مورد استفاده قرار گرفته است. اخیرا نیز در حال نهایی کردن مجموعه نهم هستیم و تعدادی رشته جدید هم در چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر به تصویب رسیده که پس از طی مراحل نهایی اعلام خواهد شد. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مجموعه نهم، اتفاقات خوبی را رقم می‌زند. قطعا نیاز داریم رشته‌های قدیمی‌تر که کارآمدی کمتری در حال حاضر دارند حذف و رشته‌های جدید افزوده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha