کد خبر: رسانه-ملی-شریک-جدی-آموزش‌وپرورش-در-آم
۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
رسانه ملی شریک جدی آموزش‌وپرورش در آموزش دانش آموزان است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹و در دفتر وزیر آموزش‌وپرورش و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و آرزوی قبولی عزاداری‌ها، اظهار کرد: امسال محرم متفاوتی داشتیم و بلوغ فکری و نظم‌پذیری مردم که پیوند عمیق و عاشقانه با امام حسین دارد، آشکار شد و با رعایت پروتکل‌ها و مقررات بهداشتی و حفظ سلامت عزاداری‌ها برگزار شد و ایران به حسینیه بزرگی تبدیل شد و همه مردم به نحو مناسبی توانستند در عزاداری‌های این ایام شرکت کنند.

وی افزود: به جهت اینکه محیط مدارس فضای مناسبی برای استقرار هیات مذهبی بود، لذا در آموزش‌وپرورش تصمیم گرفته شد تا حیاط مدارس در اختیار هیات‌های مذهبی قرار گیرد و در بازدیدی که از تعدادی از مدارس داشتم متوجه شدم که به‌خوبی این فضا در اختیار عزاداران قرارگرفته و به بهترین وجه عزاداری‌ها برگزار می‌شود که این کار ادای دین آموزش‌وپرورش به ساحت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش بود.

آغاز سال تحصیلی رویداد بزرگ فرهنگی کشور است

حاجی میرزایی بابیان اینکه در آستانه ١۵شهریورماه و آغاز سال تحصیلی جدید هستیم، گفت: همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است که زندگی خانواده‌ها را تغییر می‌دهد و پدیده‌ای است که جامعه آن را حس می‌کند و امیدواریم امسال نیز با همه دشواری‌ها و محدودیت‌ها سال تحصیلی باشکوهی را آغاز کنیم و با ارائه آموزش باکیفیت مأموریت خود را انجام دهیم.

اصل یک؛ هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم بماند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان چند اصل موردتوجه آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: اولین اصل ارائه آموزش به همه دانش آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم بماند، لذا متعهد هستیم آموزش را به تمام دانش آموزان صرف ازنظر محدودیت‌ها و مناطقی که حضور دارند ارائه دهیم.

اصل دو؛ اصل بر آموزش حضوری دانش آموزان است

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه اصل بر آموزش حضوری دانش آموزان است، گفت: هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود چراکه کارکردهای مدرسه؛ توسعه ارتباطات و شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنان با هیچ روش دیگر جایگزین نمی‌شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تنها مقررات بهداشتی می‌تواند حضور دانش آموزان را محدود کند که هر زمان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود ما مقررات را رعایت خواهیم، اظهار کرد: ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموزان بسیار اهمیت دارد به‌ویژه در پایه‌های ابتدایی که این ارتباط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه سال گذشته دوسوم دوره آموزشی سال تحصیلی طی شده بود و پس‌ازآن آموزش مجازی را داشتیم، گفت: سال گذشته معلمان بادانش آموزان خود آشنا بودند اما امسال در همان ابتدای سال اگر به‌صورت غیرحضوری کلاس‌ها برگزار شود با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

اصل سه؛ مراقب سلامت دانش آموزان باشیم

وی در ادامه اضافه کرد: اصل سوم مراقبت از سلامت دانش آموزان است همانطور که آموزش حق دانش آموزان است، سلامت و امنیت نیز حقی برای آنان است، لذا حداکثر مراقبت را برای سلامت دانش آموزان برنامه ریزی خواهیم کرد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مسئولیت سلامت مسئولیت مشترک بین آموزش‌وپرورش و خانواده است؛ لذا تلاش می‌کنیم محیط مدرسه  محیطی مناسب و سالم باشد و خانواده‌ها نیز باید با مدرسه همراهی و مشارکت داشته باشند.

اصل چهار؛ مدرسه باید فعال باشد

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه اصل چهارم فعال بودن مدرسه است، خاطرنشان کرد: مدرسه کانون عرصه آموزش است و فعال بودن مدرسه این امکان را می‌دهد در هر شرایطی که قرار می‌گیریم مدرسه بتواند برنامه‌ای طراحی کند؛ لذا اختیاراتی ویژه‌ای به شورای مدرسه داده‌ایم که در چارچوب ضوابط می‌توانند برنامه‌ریزی‌های آموزشی داشته باشند.

حاجی میرزایی بابیان اینکه نقش معلمان امسال ویژه و متمایز است چراکه با شرایط متفاوتی روبرو هستیم و این شرایط نیاز به خلاقیت‌ها و نوآوری‌های معلمان دارد، اظهار کرد: معلمان در این شرایط می‌توانند تجربیات ارزشمندی کسب کنند، لذا معلمان می‌توانند با ارائه خلاقیت‌ها، توانمندی و مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند همان‌طور که در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته با اقدامات تحسین‌برانگیز معلمان مواجه شدیم.

خانواده‌ها شریک اصلی آموزش‌وپرورش و هستند

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه نقش خانواده‌ها در مورد آموزش فرزندانشان بسیار مهم است، گفت: ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار اهمیت دارد، لذا نیازمند مشارکت جدی‌تر خانواده‌ها هستیم. به همین دلیل به مدیران توصیه کردیم تمام برنامه‌های آموزشی را با خانواده‌ها مرور و نگرانی آنان را برطرف کنند تا شرایط مناسب برای آموزش دانش آموزان فراهم شود.

حاجی میرزایی بابیان اینکه رسانه‌ها امروز نقش کاملاً متمایزی دارند، اظهار کرد: وارد محیطی شده‌ایم که ابهام فراوانی دارد و دائماً با شرایط جدیدی مواجه شویم و باید خودمان را تطبیق دهیم و در این شرایط نیازمند مساعدت فکری و همراهی رسانه‌ها هستیم تا به کمک ما بیایند و به خانواده‌ها اطمینان بدهیم و شرایط را برای ارائه آموزش باکیفیت فراهم کنیم.

وی بابیان اینکه نقش دانش آموزان در سال تحصیلی جدید متمایز خواهد بود، اظهار کرد: دانش آموزان همیشه نقش فراگیر را داشتند اما در حال حاضر باید فراگیر فعال باشند و انتظار است دانش آموزان با جدیت امر آموزش را دنبال کنند. البته تجربه نیم سال دوم نشان داد که دانش آموزان باعلاقه آموزش‌های خود را پیگیری می‌کنند.

رسانه ملی شریک جدی آموزش‌وپرورش در آموزش دانش آموزان است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رسانه ملی شریک جدی و راهبردی آموزش‌وپرورش در آموزش در شرایط کرونا است، گفت: با وجود همه تمهیدات برنامه‌ریزی ‌شده ممکن است مناطقی دسترسی‌های مناسب را نداشته باشد، لذا تلویزیون می‌تواند با پوشش گسترده‌ای که دارد آموزش‌ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. با همراهی و هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان صداوسیما از ١۵شهریورماه آموزش‌های تلویزیونی را برای تمامی پایه‌های تحصیلی خواهیم داشت، لذا امسال باید ایران سراسر مدرسه شود چراکه مدرسه تلویزیونی ایران می‌تواند همه خانه‌های ما را به مدرسه تبدیل کند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه محتوای تمام دروس تولید و در اختیار دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: روز پنج‌شنبه رونمایی از قابلیت‌های جدید شبکه شاد  را خواهیم داشت.

روش‌های مشترک کشورهای جهان در مواجه با ویروس کرونا: تأکید بر آموزش حضوری، استفاده از پلتفرم‌های آموزشی و تولید بسته‌های آموزشی

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد کشورها اصول مشترکی را در مواجه با ویروس کرونا پیگیری کرده‌اند، در مورد این اصول گفت: تمام کشورها بر آموزش حضوری اصرار دارند، از پلتفرم‌های آموزشی برخط و غیر برخط  استفاده می‌کنند و بسته‌های آموزشی تولید کرده‌اند، لذا آموزش‌وپرورش نیز تلفیقی از تمام روش‌ها را برای سال تحصیلی در نظر گرفته است.

حاجی میرزایی با اشاره به آموزش حضوری خاطرنشان کرد: اگر تعداد دانش آموزان متناسب با مساحت ‌کلاس و مدرسه متناسب نباشد، دانش آموزان را گروه‌بندی خواهیم کرد و ورود و خروج  دانش آموزان به مدرسه و حضور در کلاس‌های درس را گروه‌بندی خواهد شد.

وی تأکید کرد: دروسی که الزام باید حضوری آموزش داده شود، مشخص‌ شده است و امیدواریم با ترکیب آموزش‌های حضوری، غیرحضوری، تلویزیونی، شبکه شاد و بسته‌های آموزشی در سراسر ایران هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و به خانواده‌ها و ملت ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha