کد خبر: رسانه‌-ملی-در-مورد-کرونا-کوتاهی-می‌کن
۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۱
آمارها در خصوص مبتلایان و فوتی‌ها واقعی نیست!

پروفسور ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شرایط بسیار وخیم بیماری کووید 19 در کشور، اظهار داشت: این بیماری می‌تواند با هر علائمی مانند اختلالات گوارشی، سردرد، گلودرد و دیگر علائم تظاهر پیدا کند به همین دلیل از مردم کشور درخواست دارم برای پیشگیری و انتقال بیماری در صورت بروز هر علائمی حتما به مراکز درمانی مراجعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه با وجود بسیاری از هشدارها مردم هنوز بیماری کووید 19 را جدی نگرفته‌اند، افزود: راهکار برون رفت و پیشگیری از این بیماری، فرهنگ سازی است؛ رسانه‌ها باید بیشتر از گذشته عمق فاجعه را به مردم نشان دهند.

استاد گروه گوش و حلق و بينی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آمارهای منتشر شده در خصوص تعداد مبتلایان و فوتی‌های این بیماری، گفت: نکته بسیار مهم این است که باید آمارهای واقعی به مردم گزارش شود چراکه آمارهایی که مربوط به مبتلایان و تعداد فوتی‌ها مطرح می‌شود، واقعی نیست.

آمارها ثبت نمی‌شوند

رزم‌پا بیان داشت: میزان مبتلایان و درگذشتگان بیماری کووید 19بسیار بیشتر از آمارهای مطرح شده است؛ نمی‌گویم در این خصوص تعمدی وجود دارد و وزارت خانه به عمد اعلام نمی‌کند اما بسیاری از آمارها ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که فوت می‌کنند و یا دچار مشکلی می‌شوند به خاطر عدم مراجعه جزو آمارها نمی‌آیند و کسی متوجه بیماری آنها نمی‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: بسیاری از مردم با وجود داشتن علائم بیماری کووید 19 به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند به همین دلیل این آمارها در هیچ کجا ثبت نمی‌شود.

مردم متوجه عمق فاجعه نیستند

رزم‌پا بیان کرد: آمارهایی که از سوی وزارت خانه مطرح می‌شود آمار بیمارانی است که ثبت شده هستند. بیماری تعداد زیادی از مردم کشور ثبت نمی‌شود و اگر آمار واقعی اعلام شود مردم متوجه عمق فاجعه خواهند شد.

وی گفت: مسوولان باید وسعت خطرناک بودن بیماری را نشان دهند؛  همچنین باید به طور منظم با کارشناسان، پزشکان گروه‌های مختلف صحبت کنند و از آنها مشورت بگیرند. تعدادی کارشناس ثابت در مجموعه وزارت بهداشت حضور دارند که فقط از آنها آمار گرفته می‌شود در حالی که این شیوه باید تغییر کند.

کوتاهی رسانه ملی

استاد گروه گوش و حلق و بينی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برنامه‌های اطلاع رسانی باید بیشتر شود، افزود: در صدا و سیمای ملی ما برنامه‌های شبکه 1،2 و 3 که پر بیننده هستند باید به موضوع فرهنگ سازی در خصوص کرونا اختصاص یابد.

رزم‌پا بیان داشت: در رسانه‌های ما مانند گذشته به موضوع کرونا پرداخته نمی‌شود و هشدارهای لازم به مردم ما داده نمی‌شود. معتقدم رسانه‌ها در خصوص اطلاع رسانی در مورد کرونا کوتاهی‌هایی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگر مردم ما کرونا را جدی نمی‌گیرند به خاطر کوتاهی رسانه‌ها است. مسوولان می‌تواند با مشورت با پزشکان شاخص در رشته‌های مختلف نسبت به این بیماری اطلاع رسانی دقیق‌تری داشته باشند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha