کد خبر: راه-اندازی-آزمایشی-خط-مشاوره-تلفنی-ترک
۸ تیر ۱۴۰۰، ۷:۰۳
راه اندازی آزمایشی خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات و سامانه خودارزیابی روانشناختی
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر احمد حاجبی، در آیین راه اندازی آزمایشی خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات و راه اندازی سامانه خودارزیابی روانشناختی که با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و برقراری ویدئوکنفرانس با دانشگاه های علوم پزشکی کشور و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، برگزار شد، گفت: آمارهای جهانی نشان می دهد که 1.3 میلیارد نفر در جهان مصرف کننده دخانیات هستند که 80 درصد آنها در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین زندگی می کنند.
وی افزود: سالانه بیش از هشت میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند که از این تعداد هفت میلیون نفر بر اثر مصرف مستقیم مواد دخانی و 1.2 میلیون نفر به دلیل مجاورت با افراد استعمال کننده دخانیات یا دود دسته دوم، جان خود را از دست می دهند. بنابراین مصرف دخانیات یکی از بزرگ ترین تهدیدکننده های سلامت عمومی است که جهان با آن روبرو است.
دکتر حاجبی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از مصرف دخانیات، مداخلات مختلفی را در راستای استقرار استراتژی های جهانی مصرف دخانیات انجام داده تا مصرف آن در بین مردم کاهش پیدا کند و در این خصوص بر راه اندازی خط مشاوره تلفنی ترک مصرف دخانیات و توانمندسازی ۶۳ مرکز بهداشتی درمانی منتخب در سطح کشور در راستای ارائه خدمات ترک دخانیات، تمرکز دارد.
ادغام خدمات ترک دخانیات در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه
وی گفت: آنچه حائز اهمیت است، ادغام خدمات ترک دخانیات در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه است. برای ادغام این خدمات، ظرفیت قابل توجه پزشکان عمومی و کارشناسان سلامت روان شاغل در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه هدف گذاری شد. به گونه ای که از این ظرفیت ها در راستای ارائه خدمات ترک مصرف دخانیات استفاده شود، به همین دلیل متون آموزشی برای درمان های دارویی و غیر دارویی به ترتیب برای پزشکان و کارشناسان سلامت روان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی تدوین و ابلاغ شد. پس از آن، پزشکان و کارشناسان سلامت روان در دوره های آموزشی شرکت کردند. خروجی این اقدامات، توانمندسازی و تقویت ظرفیت 63 مرکز برای ارائه خدمات دارویی و غیردارویی خدمات ترک اعتیاد است و پیش بینی می شود که این مراکز در آینده ای نزدیک، تا حدود 600 مرکز در سطح کشور افزایش باید.
وی یادآور شد: در راستای راه اندازی خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات، فعالیت هایی از جمله، تهیه خط چهار رقمی 4030 نیز انجام شده است، بعد از تماس افراد با این خط تلفنی، با استفاده از کدهای اختصاصی، افراد به سمت خدمات تلفنی مشاوره ترک دخانیات هدایت می شوند. در این تماس ها فرد مخاطب علاوه بر مشاوره مسقیم با روانشناسان آموزش دیده، می تواند با وارد کردن کدهایی که در پیام صوتی به وی اعلام می شود، از محل مراکز منتخب ترک دخانیات نیز مطلع شده یا اینکه از مطالب آموزشی استفاده کند.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: فعالیت دیگر، آموزش علمی و مهارتی روانشناسان منتخب برای پاسخگوی در خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات است.
ساعات کاری خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات
وی گفت: خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات، در مرحله اول، 6 روز در هفته و در ساعات اداری فعال خواهد بود و افراد در ساعات غیراداری می توانند از پیام های صوتی ضبط شده استفاده کنند.
آثار روانی کرونا/ ارائه مداخلات روانشناختی در دوران کرونا
دکتر حاجبی درخصوص آسیب های روانی دوران کرونا، گفت: به موازات گسترش کووید 19 در جهان، آثار این همه گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل استرس و اضطراب نمایان شده و این آثار در گروه خاصی از جمعیت از جمله سالمندان، بیماران و کودکان و زنان، بارزتر است. از طرفی پایبندی به پروتکل های بهداشتی و محدودیت در تعاملات اجتماعی، به تدریج باعث شکل گیری احساس انزوا و تنهایی در بین بسیاری از افراد شده است. دپارتمان سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، در طی 16 ماه گذشته در راستای ارائه خدمات در حوزه سلامت روان در گروه های هدف مختلف مداخلات متعددی را طراحی و ارائه کرده است.
راه انداری پلتفرم خودارزیابی روانشناختی در سامانه salamat.gov.ir
وی گفت: سال گذشته دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، پلتفرم سلامت روان و حمایت های روانی را راه اندازی کرد و به تبع آن، دپارتمان سلامت روان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با الگوبرداری از آن، نسخه ایرانی و بومی شده را با همکاری دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران راه اندازی کرده و نتیجه این فعالیت، پلتفرم خودارزیابی روانشناختی در راستای خودمراقبتی سلامت روان در شرایط پاندمی کووید 19 است. این پلتفرم با آدرس salamat.gov.ir در دسترس عموم جامعه بوده و برای ورود به آن، نیاز به وارد کردن مشخصات هویتی نیست و افراد می توانند با مطرح کردن مشکلات روانشناختی خود، اطلاعات لازم درخصوص دریافت مشاوره و مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی را دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha