کد خبر: راهکارهای-تامین-مایعات-بدن-در-زمان-ابت
۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷

برای بزرگسالان با تب۳۹ درجه سانتیگراد، تعریق منجر به از بین رفتن حدود ۹۰۰ سی سی مایعات در طول ۲۴ ساعت به همراه ۱۰۰ سی سی آب اضافی از دست رفته هنگام سرفه و تنفس می شود. همچنین تهوع، استفراغ و یا اسهال و مصرف ناکافی مایعات ناشی از کم شدن اشتها می تواند باعث از دست رفتن بیشتر مایعات شود.

کاهش وزن ناخواسته و سریع در هنگام بیماری نشانگر این است که بدن مایعات را از دست می دهد و از عضلات برای تامین انرژی و حفظ عملکردهای طبیعی بدن استفاده می کند. از بین رفتن مایعات و پروتئین بدن بر توانایی فرد در مبارزه با بیماری و بهبودی تأثیر می گذارد.

هیدراتاسیون (تامین مایعات) و تغذیه نقش مهمی در واکنش بدن و واکنش آن به ویروس ۱۹ COVID- دارند و بخش مهمی از درمان پزشکی فرد مبتلا هستند. از علائم کمبود آب بدن می توان به افزایش تشنگی، تب، ادرار با رنگ تیره، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب، خستگی و کلافه بودن اشاره کرد که لازم است مورد توجه قرار گیرند و در صورت بروز این علائم توجه بیشتری به تامین مایعات صورت بگیرد.

هیدراتاسیون و تامین مایعات کافی

- حتی اگر فرد تشنه یا گرسنه نباشد، مهم است که برای پشتیبانی از توانایی بدن در مبارزه با ویروس و پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی بدن، همچنان به خوردن و نوشیدن مایعات ادامه دهد. مصرف ۸-۶ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات مانند آبمیوه های طبیعی به ‌عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می ‌شود.

- هنگام کمبود آب بدن، ترشحات تنفسی غلیظ تر می شود و تمیز کردن آنها از ریه ها دشوار است. عدم توانایی در تمیز کردن ترشحات از ریه ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و یا حتی افزایش استعداد ابتلا فرد به ذات الریه شود. بنابراین فرد باید مایعات بدن که از دست رفته را جایگزین کرده و ترشحات تنفسی خود را رقیق تر کند.

- مقادیر زیاد مایعات همچون آب، آبمیوه طبیعی و آب سبزی ‌های تازه، چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ به مقدار کافی برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی استفاده شود.

- مصرف انواع آبمیوه طبیعی که علاوه بر افزایش تحمل برای دریافت بیشتر مایعات، سبب دریافت بیشتر مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌ شود.

- لازم است دست کم هر ۱۵ دقیقه، ۶۰ تا ۱۲۰سی سی مایعات نوشیده شود.

- فرد باید خود را از نظر علائم کمبود آب بررسی کند. توصیه می شود مصرف مایعات خود را در صورت لزوم افزایش دهید تا اطمینان حاصل شود که هر چهار ساعت ادرار زرد کم رنگ دارد.

- مایعات باید در کنار تخت نگهداری شود که در طول شب هم آب خورده شود.

- در هنگام استفراغ یا اسهال، اطمینان حاصل شود که یک محلول هیدراتاسیون خوراکی علاوه بر آب مصرف شود.

دستورالعمل محلول برای هیدراتاسیون :

موارد زیر را در پارچ مخلوط کنید

یک دوم تا سه چهارم قاشق غذاخوری نمک،یک لیوان آبمیوه های طبیعی به همراه سه لیوان آب

«فاطمه شفیعی»

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha