کد خبر: رابطه-کووید-19-و-میوپاتی
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۴
رابطه کووید 19 و میلوپاتی!

حسین دلاور کسمایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر سیستم‌های عصبی بدن، اظهار داشت: ویروس کرونا از زمانی که شیوع پیدا کرده تظاهرات عصبی بسیار متنوعی داشته است.

وی با بیان اینکه در مورد تظاهرات عصبی این ویروس هنوز جای بحث بسیار زیاد است، گفت: با گذشت زمان شاهد تظاهرات جدیدی از این ویروس هستیم و باید تا کامل شدن نتایج تحقیقاتی در دنیا منتظر بمانیم چراکه تحقیقات به زمان زیادی نیاز دارد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این موضوع که ویروس کرونا می‌تواند باعث سکته مغزی شود، افزود: مکانسیم بیشتر این بیماری به صورت افزایش لخته‌پذیری است. در واقع کووید 19 باعث لخته شدن خون در عروق شده و حرکت این لخته به سمت مغز در نهایت منجر به سکته مغزی می‌شود.

دلاور کسمایی ادامه داد: ویروس کرونا می‌تواند بسیاری از نقاط بدن به خصوص سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی را درگیر کند. درگیری ویروس با سیستم عصبی مرکزی منجر به سکته مغزی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین این ویروس می‌تواند با درگیری با نخاع هر 2 پا یا هر 4 اندام مریض را ضعیف یا دچار گرفتگی عضلات کند که در اصطلاح پزشکی به آن میلوپاتی گفته می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب اشاره کرد: تاکنون 2 بیماری که دچار میلوپاتی شده‌اند را معاینه کرده‌ام که در ام آر آی این 2 هیچ ضایعه‌‌ای دیده نشده اما اطمینان داریم که نخاع آنها درگیر بیماری است. از این 2 بیماری یکی رو به بهبودی و دیگری هنوز هیچ بهبودی نداشته است.

دلاور کسمایی با بیان اینکه کووید 19 می‌تواند سیستم عصبی محیطی را درگیر و باعث ایجاد بیماری گیلن باره شود، گفت: همچنین می‌تواند باعث ضعف در 4 اندام شود که البته این بیماری درمان پذیر است.

وی تاکید کرد: در فاز حاد بیماری کووید 19 مریض می‌تواند دچار گیجی و منگی یا به اصطلاح پزشکی کانفیوز شود. در بیماری کووید 19 تظاهرات ریز متنوعی در حال مشاهده است که بعد از تحقیق و جمع‎‌آوری همه داده‌ها از کشورهای مختلف دنیا می‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha