کد خبر: دیدار-قالیباف-با-مقام‌های-خارجی-حاضر
۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
دیدار قالیباف با مقام‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ مراسم تحلیف "سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز(ساعت 17) در محل صحن علنی پارلمان برگزار می‌شود که مقامات و شخصیت‌های سیاسی از سایر کشورهای جهان برای حضور در این مراسم به کشورمان سفر داشته‌اند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با برخی از مقاماتی که برای حضور در این مراسم به کشورمان سفر داشته‌اند دیدار و گقت‌وگو کرد.

دیدار قالیباف و حمود صباغ رئیس مجلس سوریه

  قالیباف در دیدار با  حموده صباغ رئیس مجلس سوریه ضمن  ابراز خرسندی از سفر هیات پارلمانی سوریه به کشورمان اظهار داشت: تبادل هیات عالیرتبه سیاسی و پارلمانی میان دو کشور نشان دهنده عمق روابط راهبردی تهران و دمشق است. پیرو سفر هفته گذشته به سوریه تاکید می کنم که دولت و پارلمان جدید جمهوری اسلامی ایران دور تازه ای از روابط را در سطح عالیتر با کشورهای همسایه بالاخص کشورهای اسلامی خواهد داشت و در آینده نزدیک شاهد این امر خواهید بود.

وی تصریح کرد: امیدوارم مجموع مذاکرات سفر اخیر ما به سوریه تا پیگیری های مجدانه دولت ها و مجالس دو کشور به زودی محقق شده و به مرحله عملیاتی برسد. دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی تاکید ویژه ای بر توسعه روابط به ویژه تبادلات اقتصادی با دولت سوریه دارند.

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه نیز در این دیدار گفت: امیدواریم تبادل هیات ها و رایزنی های مستمر به تقویت و تحکیم ارتباطات منجر شود. روابط میان ملت و دولت سوریه بسیار عمیق بوده و این مسئله زمینه های مناسبی برای گسترش روابط تجاری فراهم می آورد.مجالس ایران و سوریه نقش مهمی در استحکام و گسترش مناسبات فیمابین دارند، زیرا رهبران دو کشور تاکید ویژه ای بر تحکیم و تعمیق ارتباطات دارند.

رئیس مجلس سوریه  گفت: حضور هیات پارلمانی سوریه در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزم و اراده ویژه دولت و پارلمان سوریه برای توسعه و گسترش مراودات با ایران است.

دیدار قالیباف با وزیر خارجه نیکاراگوئه

به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس کشورمان در دیدار با  دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت: مقابله با سیاست های زورگویانه و یکجانبه گرایی آمریکا موجب نزدیکی دیدگاه های دو کشور در بسیاری از موضوعات بین المللی شده است.

وی با محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران و نیکاراگوئه بر ضرورت همکاری دو کشور جهت مقابله و خنثی سازی تحریم ها تاکید نمود و اظهار داشت: همکاری های سیاسی و فرهنگی بین کشورهایی که نگاه های مشترک دارند بیشتر است. از همکاری نزدیک دو کشور در سطح مجامع بین المللی خرسندیم و بر تداوم و تقویت این همکاری ها تاکید داریم.

دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن تحریم ها و اقدامات یکجانبه آمریکا، گفت: ما با وجود سیاست های مداخله جویانه برخی کشورها از شرافت و حاکمیت خود دفاع می کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحکیم مراودات و همبستگی در مباحث سیاسی، پزشکی، امنیت سایبری و توسعه روابط هستیم.

دیدار رئیس مجلس با وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین

همچنین قالیباف در دیدار با خانم بیسرا تورکوویچ وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین راهبرد جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه بالکان به ویژه کشور بوسنی و هرزگوین است. ایران از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال بوسنی و هرزگوین و همزیستی مسالمت آمیز میان همه اقوام حمایت می کند و  مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری با پارلمان بوسنی و هرزگوین با هدف توسعه مناسبات همه جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی و کشاورزی است.

خانم بیسرا تورکوویچ وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش موثر و سازنده ای در تامین امنیت و برقراری صلح بوسنی و هرزگوین ایفا کرده است و باید همکاری ها در  عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی و به ویژه حوزه اقتصادی افزایش یابد.

دیدار قالیباف با رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران

همچنین قالیباف در دیدار با اواندرو رومان رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران ضمن تاکید بر ارتقا روابط پارلمانی دو کشور گفت: روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران نویدبخش رویکردهای جدید در سیاست خارجی است. ما علاقمند به تقویت روابط دوستانه با برزیل براساس حسن نیت و تامین منافع متقابل هستیم. ظرفیت های دو طرف برای افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی بیشتر از حجم مبادلات فعلی است از این رو امیدواریم با تلاش مقامات دو طرف، تحولی در این بخش از روابط ایجاد شود.

اواندرو رومان رییس گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران نیز  گفت: گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران، تلاش خود را برای تقویت همکاری های پارلمانی دو کشور بکار گرفته است و از هرگونه ابتکاری که منجر به تسهیل همکاری های دو کشور شود، استقبال می کنیم.دو کشور در زمینه های زیادی مانند انرژی، مواد غذایی، پتروشیمی و کشاورزی دارای ظرفیت فراوانی هستند. همکاری در این حوزه ها منجر به افزایش حجم مبادلات ایران و برزیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دیدار با اصغر شکیروف نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان  گفت:سازمان های همکاری های اقتصادی آسیایی از جمله اکو و اورآسیا، فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری فراهم می آورد که کشورهای همسایه و منطقه می توانند از آن به خوبی بهره برداری مناسبی داشته باشند. مسیر ریلی حمل و نقل کریدور شمال به جنوب اثرات بسیار مثبتی برای کشورهای عضو اورآسیا خواهد داشت و یک پل ارتباطی تاثیرگذار میان آسیا و اروپا است.

اصغر شکیروف نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان نیز در این دیدار گفت: مجلس سنای قزاقستان آمادگی افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد. وظیفه پارلمان ها حمایت از قانونگذاری در جهت تسهیل روابط است و پارلمان کشور ما 114 قانون را در جهت تسهیل روابط و دستیابی به توسعه به تصویب رسانده است.

وی ادامه داد: مجمع پارلمان های آسیایی فرصت مناسبی برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف است.

نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان با اشاره به اهمیت خط ارتباطی کریدور شمال – جنوب بر لزوم تامین امنیت این مسیر با همکاری همه کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: هر دو کشور ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی دارند و انتقال تجارب در این بخش می تواند به ارتقای سطح مراودات فیمابین کمک کند.

دیدار قالیباف با دبیر اجرایی سیکا

همچنین قالیباف در دیدار با  با دبیر اجرایی کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا (سیکا) گفت: امنیت و برقراری صلح و آرامش موضوعی مهم برای مردم در سراسر جهان است. قاره آسیا در قرن 21 در برقراری این دو عامل نقش بسزایی دار البته سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و گسترش تروریسم توسط آمریکا به عدم برقراری صلح و امنیت جهانی دامن زده است و  گسترش سلاح‌های میکروبی و هسته‌ای از تهدیدات جدی در منطقه آسیا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی کشورها، تولیدکننده سلاح‌های کشتار جمعی هستند ولی در سازمان‌های بین‌المللی محکومیتی در این خصوص ندارند و از طرف دیگر با اتهامات واهی، کشورهای مستقل دنیا را تحت فشار قرار می‌دهند. یکی از وظایف مهم سیکا مقابله با این بی‌عدالتی‌ها و ایجاد صلح، ثبات و توسعه برای کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای جنوب غرب آسیا است.

 کایرات ساریبای دبیر اجرایی (سیکا) نیز در این دیدار گفت: من به عنوان نماینده 27 کشور آسیایی به ایران سفر کردم. برای سازمان سیکا پیشرفت و توسعه سیاسی و اقتصادی در جهان اولویت اول است و ایران دقیقا در مرکز اهمیت این سازمان قرار دارد که نقش فعال در پیشبرد اهداف سیکا ایفا می‌نماید. سیکا نه تنها در آسیا بلکه باید در کل جهان تأثیرگذار باشد و ما در این راستا فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: همواره در جریان برنامه‌های صلح‌آمیز هسته ای ایران قرار داشتیم و امیدواریم سند برجام که مورد حمایت دولت‌های مستقل بوده به زودی احیا شود و همه طرف‌های این توافق بین‌المللی به تعهداتشان عمل نمایند.

به گزارش تسنیم محمدباقر قالیباف در دیدار با  ابراهیم محمد آوال وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا، گفت:همکاری های خوب میان ایران و غنا در دوره جنگ تحمیلی در مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد هیچگاه فراموش نخواهد شد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی جهت تبادل هیأت و گسترش مناسبات پارلمانی میان نمایندگان مجالس دو کشور از تقویت و تحکیم روابط دوستانه فیمابین استقبال می‌کند.

رئیس مجلس بر ضرورت توسعه همکاری های  اقتصادی و تجاری دو کشور اشاره کرد و تصریح کرد: غنا جزو اولین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران در قاره  آفریقا طی چند سال اخیر بوده است. امیدواریم مراودات اقتصادی فیمابین در دوره جدید تقویت شود.

قالیباف با اشاره به فعالیت نهادهای علمی و آموزشی ایران در غنا بویژه فعالیت جامعه المصطفی به عنوان نمونه موفقی از همکاریهای علمی و فرهنگی دو کشور، بر حمایت از تداوم و توسعه فعالیت آنها در آینده تاکید کرد.

ابراهیم محمد آوال در این دیدار گفت: دولت و ملت غنا همیشه قدران کمک های ایران بویژه در زمینه های آموزشی و بهداشتی است.

وی با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا و اعمال تحریم های کاخ سفید علیه ملت ایران افزود: امیداوریم هر چه زودتر تمامی تحریمهای اعمال شده توسط دولت آمریکا رفع شود.

وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا بر لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و مبادلات فیمابین در کلیه زمینه‌ها به ویژه ارتباطات فرهنگی، پارلمانی و اقتصادی تأکید کرد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha