کد خبر: دو-همه‌گیری-مختلف-در-آفریقای-جنوبی-کر
۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
دو همه‌گیری مختلف در آفریقای جنوبی: کروناویروس و قتل زنجیره‌ای
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از CNN، اوایل صبح یکشنبه، جسد مثله شده یک خانم 42 ساله در Eersterust یک شهر طبقه متوسط در پرتوریا،  آفریقای جنوبی پیدا شد. این یکی دیگر از تلفات همه‌گیری قتل بانوان است. دو روز قبل، ساکنان شهر Soweto در ژوهانسبورگ جسد زن جوان دیگری را در زیر یک درخت کشف کردند. و درست بیش از یک هفته پیش، یک خانم 28 ساله باردار  آویزان از یک درخت در حومه ژوهانسبورگ پیدا شد.

همه‌گیری خشونت علیه بانوان در مقابل همه‌گیری کروناویروس

این سه خانم از جمله آخرین قربانیان خشونت علیه زنان در آفریقای جنوبی بودند که رئیس جمهور این کشور آن را همه‌گیری توصیف کرده است. خام Tshegofatso Pule هنگام بارداری پیدا شد که جسد مثله شده او از یک درخت آویزان شده بود. وی افزود که بیش از 20 خانم و کودک در هفته‌های اخیر در آفریقای جنوبی به قتل رسیده‌اند. وی با خواندن نام قربانیان گفت: این زنان فقط آمار نیستند، آن‌ها اسامی دارند، آن‌ها خانواده و دوستانی دارند. وی در بیانیه قبلی روز شنبه گفت كه این قتل‌ها نشان می‌دهد كه عاملان به اعمال ظالمانه بیشتری رسیده‌اند.

جان‌های پایمال شده‌ی خانم‌ها

براساس آمار پلیس، سال گذشته بیش از 2700 زن آفریقای جنوبی و 1000 کودک کشته شدند. به گفته رامافوسا، حدود 51٪ از زنان این کشور خشونت را به دست شرکای خود تجربه کرده‌اند. از زمان کاهش برخی از محدودیت‌های قرطینه کروناویروس در ماه ژوئن ، این پرونده‌ها افزایش یافته است. ما با انزجار یادآوری می‌كنیم كه در زمانی كه كشور با شدیدترین تهدیدات از بیماری همه گیر کروناویروس روبرو است، مردان خشونت آمیز از محدودیت‌های آسان برای حمله به زنان و کودکان استفاده می‌کنند. فاطیماتا موتلواتس، بنیانگذار گروه سیاه Womxn گفت: آفریقای جنوبی با مسائل مربوط به خشونت جنسیتی، نابرابری و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و این بیماری همه‌گیر می‌تواند ملت را به لبه خود سوق دهد.

بحران آفریقای جنوبی با قرطینه‌ی ناشی از کروناویروس بیش‌تر می‌شود!

آفریقای جنوبی و محدودیت‌های قرطظینه آن را تقویت می‌کند. در سپتامبر سال 2019، رامافوسا اقدامات مربوط به مقابله با خشونت علیه زنان در پی تجاوز و قتل دانشجوی دانشگاه یوئینین مروتیانا در یک سری پرونده‌های زنبورداری را اعلام کرد. مورتیانا در یک اداره پست کیپ تاون مورد تعرض جنسی قرار گرفته و کشته شده است. مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت و مجدداً گفتگوهای مربوط به خشونت جنسیتی را نادیده گرفت. در پاسخ، رامافوسا متعهد شد 75 میلیون دلار برای تقویت سیستم عدالت کیفری و مراقبت بهتر از قربانیان پرداخت کند. وی همچنین در سخنرانی روز چهارشنبه خود از قانونگذاران خواست تا یک سری اصلاحات شامل حداقل مجازات‌ها و شرایط سخت تر وثیقه برای عاملان را انجام دهند.

حقوق خانم‌ها در این وضعیت باز هم در حال پایمال شدن است!

فعالان حقوق زنان، نای مورمبدزی، از گروه مدافع زنان و مردان در برابر کودک آزاری، به سی ان ان گفت که تنها عدالت و پیگرد سریع پرونده‌ها نشان از تعهد دولت به امنیت زنان است. Murombedzi گفت: این کافی نیست كه رئیس جمهور بگوید ما خشونت را تحمل نخواهیم كرد. ما پاسخگو می‌خواهیم.  آن‌ها باید با این سخنان عمل كنند.

این بحران ناشی از مشکلات ریشه‌ای است!

اما Maite Nkoana-Mashabane، وزیر زنان جوانان و معلولین می‌گوید دولت آفریقای جنوبی به تنهایی نمی‌تواند بحران را حل کند. نكانا گفت كه مسئولان برای پایان دادن به سكوت در مورد خشونت جنسیتی و افشای سوء استفاده كنندگان نیز به كمك جوامع نیاز دارند. وی گفت: ما می‌دانیم که این مبارزه بزرگتر از دولت است و ما برای کمک به مهار این بیماری همه‌گیر نیاز به اجتماع داریم. جوامع می‌توانند با گزارش حوادث سوءاستفاده به سازمان‌های محلی و خدمات پلیس آفریقای جنوبی (SAPS) نقش مهمی در مهار این بیماری همه‌گیر داشته باشند. سخنگوی پلیس کی ماخوبلا موافق است. ماکوبلا گفت که زنان باید شرکای تهاجمی را به پلیس گزارش دهند. همه‌گیری قتل بانوان ماکوبلا به سی ان ان گفت: اگر مردم می‌بینند علائم پرخاشگری و خشونت وجود دارد، آن‌ها باید قبل از وقوع حوادثی از این دست به پلیس گزارش دهند. بلافاصله علائم خطر را می‌بینند، باید آن را گزارش دهند. اما برخی از کارشناسان می‌گویند، فرهنگ خشونت خانگی ریشه‌ای عمیق در دوره آپارتاید آفریقای جنوبی دارد، جایی که زنان و کودکان با خشونت زیاد روبرو شده‌اند و عدالت کیفری و سیستم‌‌های پلیس به تنهایی نمی‌توانند مشکلات را برطرف کنند. گرت نیوهام، رئیس برنامه عدالت و پیشگیری از خشونت در انستیتوی مطالعات امنیتی به سی ان ان گفت: تا زمانی که مردان بر اعتقادات مردسالاری  بوده و زنان را سرکوب کنند، تغییر نخواهد کرد. اکنون، ما در سنین کودکی به برنامه‌هایی احتیاج داریم که ما را در مورد نگرش‌های مختلف آموزش دهد و آن‌ها زنان را برابر با خود ببینند و احتمالاً در بزرگ شدن، از خشونت استفاده می‎‌کنند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha