کد خبر: دنیا-فهمید-که-باید-به-ایران-کمک-کند
۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۱۰
دنیا فهمید که باید به ایران کمک کند

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، هجدهمین آیین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه ICERP تجهیزات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی، امروز با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان  و تنی چند از معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه  در وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آیین ضمن تشکر از همه افرادی که در دوران شیوع کرونا با این وزارتخانه همکاری داشته اند با بیان اینکه سالی که گذشت سراسر از سختی و مشکلات بود و من نمی خواهم از راهی که در این 13 ماه طی کرده ایم، صحبت کنم، گفت: ما همواره مورد حمایت و رعایت پروتکل ‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب قرار داشتیم و رئیس‌جمهور هم در این خصوص حمایت ‌های خوبی داشتند و حداقل هفته ای دوروز برای این موضوع وقت می گذارند.

وی همچنین با قدردانی از سازمان بسیج، نیرو های مسلح، صدا و سیما و اصحاب رسانه، عنوان کرد: افتتاح پروژه ای که امروز شاهد آن بودیم با همکاری و کمک سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه بوده است اگر چه کمک بانک جهانی به ما کم بود اما فتح بابی بود که دنیا بفهمد، جمهوری اسلامی ایران در سال‌ هایی که مورد تحریم قرار گرفته، توانسته روی پای خود بایستد و از این موج ها و طوفان ‌ها بگذرد و پرچم افتخار خود را بر قله های سربلندی برافرازد؛ ایران آنقدر مستحق قهر و کین نیست، این اولین‌ پیامی بود که از قفل تحریم‌ها به آن رسیدیم.

برای واردات دارو باید هزار راه را طی می‌کردیم

وزیر بهداشت تصریح کرد: زمانی که کرونا در ایران مطرح شد، ما خود را در گردابی بزرگ احساس کردیم که قرار بود با دستان بسته در این اقیانوس بلا حرکت کنیم و با سختی های بسیاری مواجه شدیم؛ به طوری که اجازه تامین ماسک، گان و مهمات اصلی این حمله سنگین و دفاع توان فرسا را ندادند و این بزرگترین افتخار ما بود که در 50 روز با لطف الهی از وارد کننده به یک تولید کننده و بعد به یک صادرکننده تبدیل شدیم.

دکتر نمکی با بیان اینکه برای واردات دارو هم ما را آزار دادند و باید هزار راه را طی می‌کردیم، خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه به دروغ می‌گفتند راه دارو و تجهیزات برای جمهوری اسلامی ایران بسته نیست، برای تهیه دارو بزرگترین مشکلات را برای ما در حمل و نقل و نقل و انتقالات مالی ایجاد کردند و اگر لطف خدا و تلاش همکاران ما نبود، طبق پیش بینی آنها در این باتلاق فرو می‌رفتیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه دستاوردی در جمهوری اسلامی ایران به دست آمد که بسیار ارزشمند بود و حتی یک بیمار پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد.

وی ادامه داد: نه فقط بیمار مبتلا به کرونا، بلکه بیماران غیر کرونایی هم پشت در هیچ بیمارستانی نماندند که اگر مانده بودند، رسانه های خارجی جنجال برپا می کردند و ما را در عرصه بین المللی تخریب می کردند.

دنیا فهمید که باید به ایران کمک کند

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه توانستیم در مدت کوتاهی 2500 تخت آی سی یو اضافه و 80 تخت آماده برای پشتیبانی تأمین کنیم، بیان کرد: بعد از اینکه خودمان را در برابر این هجمه آراستیم، سراغ زیرساخت‌های حوزه بهداشت رفتیم که یک میراث به جا مانده از اندیشمندانی است که سالها به این زیرساخت‌ها پرداخته بودند. از آنجا به بعد دیگر بهورزها به جای پرستاران تبدیل به مدافعان خط مقدم جبهه شدند. 17 هزار و 500 خانه بهداشت در این طرح مشارکت داشتند و توانستیم با کمک بسیج در اسفند و فروردین گذشته به سرعت میزان مرگ و میر و بستری‌ها را کاهش دهیم.

دکتر نمکی به طرح شهید سلیمانی اشاره و عنوان کرد: با طرح شهید حاج قاسم سلیمانی توانستیم به سرعت و در حدود ۴۰ روز که دنیا برآورد کرده بود باید در آن ایام روزی ۱۲۰۰ مرگ داشته باشیم، تعداد مرگها دو رقمی شد. آنهایی که بزرگترین و کهن ترین زیرساخت های نظام سلامت و برخوردارترین خزانه های جهان را داشتند، سرگردان شدند و متاسفانه هزاران مرگ را در روز شاهد بودند اما ایران سرافراز با تکیه بر همدلی و وفاق و اندیشه مدیریتی توانست دستاورد بزرگی به دست آورد.

وی بیان کرد: آنچه امروز در افتتاح پروژه‌های بانک جهانی دیدیم، گرچه از نظر کمیت کوچک است، اما از نظر کیفیت پرمعنی است و این سیگنال به جهان داده شد که ایران می‌تواند بعد از سالها محرومیت، از این امکانات برخوردار شود. در عین حال جهان فهمید ایران سرزمینی نیست که فساد داشته باشد و این دارایی را حیف و میل نمی‌کند. کمیته‌هایی از پاکیزه‌ترین افراد تشکیل شده و لحظه به لحظه همه چیز را رصد کردند، امروز مسئولان سازمان جهانی بهداشت مشاهده کردند که این دستگاه‌ ها در جای جای ایران قرار گرفته است.

دکتر نمکی در پایان عنوان کرد: امروز مسئولان جهانی بهداشت و دنیا متوجه شدند که اگر ایران را کمک کنند، کمک به تقویت نظام سلامت است، این اقدام بانک جهانی فتح بابی است برای مراحل بعدی و پذیرفتند که باید در مراحل بعدی نیز کمک کنند؛ دنیا فهمید که باید به ایران کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha