کد خبر: دلیل-ایجاد-توهم-در-کودکان-و-بزرگسالان-چ
۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
دلیل ایجاد توهم در کودکان و بزرگسالان چیست؟

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری توهم و خیال بافی بیان کرد: وجود توهم معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود اما به ندرت در کودکان ۱۰ ساله یا کوچکتر دیده می شود.

وی افزود: توهم دوران کودکی از لحاظ مفهمومی با توهم دوران نوجوانی و بزرگسالی یکی است اما وجود آن پیش از بلوغ در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث است.

این روانشناس با بیان اینکه عوامل استرس زای روانی اجتماعی بر سیر توهم تاثیر می گذارد، گفت: همین عوامل ممکن است ضمن تعامل با عوامل خطرساز زیستی در ظهور اختلال نقش داشته باشد.

نصری تاکید کرد: در سنین پیش از بلوغ توهمات با تکلم و رفتار شدیدا آشفته و همچنین کناره گیری شدید همراه است که این موضوع می تواند به دلیل اختلال عملکرد اجتماعی یا تحصیلی هم باشد.

وی ادامه داد: توهم و خیال بافی در سنین پیش از بلوغ بسیار نادر است و تصور می شود کمتر از اختلالات دیگر روی دهد.

این استاد دانشگاه روانشناسی با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و خانوادگی می تواند در بروز و ظهور این دست اختلالات نقش داشته باشد، اظهار کرد: درمان این بیماری یک درمان چند وجهی است و با توجه به میزان تخریب کارکرد تحصیلی و روابط اجتماعی تجویز دارو ضروری است.

نصری گفت: آموزش خانواده و جلسات خانوادگی به منظور حمایت مستمر و برای افزایش میزان هر گونه حمایتی می تواند تاثیرگذار باشد به همین دلیل این موضوع هم ضروری است.

وی بیان کرد: محیط آموزشی فرد نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه نقایص مهارت های اجتماعی، نقایص توجه و مشکلات تحصیلی اغلب با این افراد همراه است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha