کد خبر: دقت-در-تست-رپید-کرونا-وابسته-به-زمان-انج
۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۳۵

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد جعفر صادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد که از آن جمله تست مولکولی یا پی سی آر PCR، تست سرولوژیک و تست رپید آنتی ژن است، عنوان کرد: تست مولکولیPCR برای تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد استفاده می شود.

وی با بیان اینکه تست سرولوژیک مشخص می کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟ ادامه داد: تست سرولوژیک برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگوئی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده می شود.

رئیس اداره پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تست رپید در مقایسه  با پی سی ار،  ارزش تشخیصی کمتری دارد و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می شود، عنوان کرد: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که فاقد علامت هستند قبل از روز 5 تا 7 پس از تماس با بیمار مبتلا به کرونا  انجام شود دقت بیشتری دارد اما پس از آن به شدت افت می کند.

دکتر صادقی با بیان اینکه رپید تست زمانی انجام می شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست (پی سی آر ) PCR پاسخگو نیست، ادامه داد: در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد باید دو روز دیگر تکرار شود، اگر باز هم منفی بود، انجام تست (پی سی آر ) PCR ضروری است.

وی گفت: کنترل روزانه علایم، قرنطینه خانگی و رعایت نکات بهداشتی در افراد علامت دار و یا بدون علامت در تماس نزدیک با فرد علامت دار، علیرغم تست منفی رپید توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha