کد خبر: دست-پیش-کرونا-بر-واکسنش-برای-تصمیم‌گی
۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴
برای تصمیم‌گیری درباره واکسن کرونا زود است!

مينو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر واکسن کرونا در درمان بیماران مبتلا به کووید 19، گفت: در خصوص واکسن کرونا و تاثیر آن در درمان بیماران مباحث زیادی مطرح شده بود اما بعد از گذشت زمان و به خاطر ابتلای مجدد بهبود یافتگان به کرونا تحقیقات انجام شده با مشکلاتی مواجه شده است.

وی افزود: امکان دارد واکسن‌هایی که برای جلوگیری از ابتلا و یا درمان بیماران کووید 19 ساخته می‌شوند، پایدار نباشند چراکه عده‌ای بعد از گذشت 2 تا 3ماه از عفونت اولیه به صورت خفیف و شدید مجدد به این بیماری مبتلا شده‌اند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: هنوز علت این اتفاق مشخص نشده و نمی‌دانیم که آیا در اوج بیماری قرار داریم و این ویروس بعد از بهبودی بیماران همچنان در بدن آنها می‌ماند یا خیر و یا اینکه افراد مجدد مبتلا می‌شوند و مصونیت از بین می‌رود.

استاد بيماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: هنوز واکسنی که به صورت درازمدت بخواهد برای درمان این بیماری موثر باشد ،کشف نشده است و تحقیقات در این زمینه به زمان خیلی زیادی نیاز دارد.

محرز اضافه کرد: اگر استفاده از واکسن کرونا هم مانند آنفولانزا سالی یک بار باشد بسیار عالی است اما اگر قرار باشد هر 3 ماه یک بار به بیماران واکسن بزنیم این کار بسیار سخت خواهد شد. باید تا به دست آوردن یه نتیجه قطعی برای درمان این بیماری منتظر ماند.

وی در مورد اینکه تنها راه مهار و کاهش این بیماری استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، بیان کرد: بدون شک تغییر سبک زندگی، رعایت فاصله فیزیکی و جلوگیری از تجمعات و مهمانی خیلی سخت است اما در حال حاضر راهی جز اینکه مردم خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، نداریم.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه اگر همه مردم از ماسک استفاده کنند بیش از 90 درصد می‌توانیم مانع از گسترش ویروس شویم، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست مردم تا چه زمانی باید از لوازم ضدعفونی کننده و ماسک برای مهار بیماری استفاده کنند اما امیدوارم نیاز نباشد که مردم دنیا برای همیشه از ماسک استفاده کنند چراکه پایداری این ویروس هنوز مشخص نیست.

محرز بیان داشت: تا نتیجه تحقیقات در مورد کرونا کامل نشود نمی‌توانیم در مورد این بیماری تصمیم گیری کنیم. به زمان نیاز داریم تا بتوانیم به ماهیت واقعی این بیماری پی ببریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری نداریم اما برخی از داروها می‌تواند بیماران سرپایی یا آنهایی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند را درمان کند.

استاد بيماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برخی داروها می‌توانند برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 کمک کننده باشند اما اینکه به صورت صد درصدی بیماران را بهبود بخشد هنوز چنین دارویی کشف نشده است.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha