کد خبر: دستمزدهای-فوتبال-ایران-کم-می-شود؟-فوتب
۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴

به گزارش گروه ورزشی طبنا(خبرگزاری سلامت)، جذاب ترین و پرتماشاگرترین ورزش دنیا هم تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و تمامی مسابقات ملی و باشگاهی سراسر جهان تعطیل شده اند. ورزشگاه ها خالی از تماشاگر است و حتی برخی از آنها تبدیل به بیمارستان ها و نقاهتگاه های موقتی برای مقابله با بیماران شده است.

ویروس کرونا فقیر و غنی نمی شناسد و  سایه شوم خود را بر سر اقتصاد از بزرگترین شرکت ها و خطوط هواپیمایی جهان تا زندگی یک دستفروش ساده گسترانده ، طبیعی است که باشگاه های بزرگ فوتبال دنیا از بارسلونا اسپانیا تا یونتوس ایتالیا تحت تاثیر این ویروس منحوس قرار بگیرند و جهان حدود دو ماه بدون فوتبال سپری کند و درآمدهای این باشگاه ها و لیگ های معتبر جهان کاهش پیدا کند. همین شرایط باعث شده که اکثر باشگاه ها خواهان کاهش  دستمزد بازیکنان و مربیان خود تا 70 درصد در روزهای تعطیلی و انتشار این ویروس باشند.

حتی لیگ برتر انگلیس که گفته می شود تجاری ترین لیگ فوتبال جهان است نیز خواهان کاهش دستمزد بازیکنان شده و«وزیر بهداشت انگلیس از بازیکنان لیگ جزیره درخواست کرد تا دستمزدشان را در ایام تعطیلات کاهش دهند.»  جالب است که برخی باشگاه ها از جمله برایتون که علیرضا جهانبخش در آن بازی می کند هم از بازیکنانش درخواست کاهش دستمزد را نداشته اما باشگاه برایتون انگلیس خبر داد گراهام پاتر، سرمربی تیم و دو دستیارش به صورت داوطلبانه خواهان کاهش دستمزد 3 ماه آینده خود به خاطر تعطیلی لیگ در ایام کرونا و حمایت از این باشگاه شدند و حتی احتمالا بازیکنان این تیم از جمله جهانبخش هم در اقدامی بشر دوستانه بخشی از دستمزد خود را کاهش بدهند.

تمامی این اتفاقاتی در حالی در فوتبال جهان رخ می دهد که در فوتبال ایران که مدعی حرفه ای گری هم هست شاهد یک سکوت عجیب از سوی باشگاه ها، مربیان، بازیکنان و حتی مدیران عامل در این رابطه هستیم! انگار نه انگار فوتبال باشگاهی ایران بیش از یک ماه است که تعطیل شده و تیم ها حتی تمرین هم نمی کنند. با این حال هیچکس حاضر نشده در زمینه کاهش دستمزد بازیکنان و مربیان در فوتبال ایران سخنی بر زبان بیاورد.

هیچ مربی و بازیکن و حتی مدیرعاملی باشگاهی به روی خود نمی آورد که باید در این وضعیت سخت اقتصادی کشور اقدامی عملی نه شعاری برای کاهش دستمزدها و کاهش هزینه های باشگاه در این روزهای تلخ کرونایی انجام بدهند. دلیلش شاید خیلی نامعلوم نباشد اینکه فوتبال ما برخلاف آنچه به نهادهای بین المللی اعلام کرده ایم نه حرفه ای است و نه حتی خصوصی! ما یک فوتبال کاملا دولتی داریم که خرجش را بیت المال می دهد و باشگاه ها فقط روی کاغذ خصوصی شده اند.

جالب است که دو باشگاه دولتی ایران یعنی پرسپولیس و استقلال هم در این زمینه سکوت کرده اند و وزارت ورزش که متولی هر دو باشگاه است نیز در زمینه کاهش دستمزدهای مربیان و بازیکنان این دو باشگاه خبری اعلام نمی کند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم طبیعی است که خود را وارد چالش بازیکنان و باشگاه ها در این شرایط نمی کنند اما بهتر است که   فدراسیون و سازمان لیگ حداقل به صورت مشورتی هم که شده به باشگاه ها بگویند که برای کاهش هزینه های این فصل خود مثل تمام فوتبال جهان و باشگاه های بزرگ دنیا دستمزد بازیکنان و مربیان خود را در روزهای کرونایی و تعطیل کم کنند.

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال هم در مورد این وضعیت به فارس می گوید: وقتی باشگاه های فوتبال در ایران به طور غیر مستقیم از دولت و بیت المال ارتزاق می کنند هیچکس خود را موظف نمی داند که برای کم شدن هزینه ها و دستمزدها در این وضعیت بحرانی جهان صحبتی کند.این سکوت مدیران باشگاه ها و مدیران کمپانی هایی که تیم ها به آنها تعلق دارند دو دلیل می تواند داشته باشد اول نا آگاهی مدیران و دوم بی تفاوتی نسبت به ضایع شدن بیت المال!

به هر حال به نظر می رسد در این روزهایی که فوتبال و مسابقات و حتی تمرینات تیم ها تعطیل است باشگاه ها و  نهادهای مربوطه مثل وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به مساله کاهش دستمزد بازیکنان و مربیان به طور جدی ورود کنند و حداقل بخشی از هزینه های بیت المال را کاهش بدهند. خون بازیکنان فوتبال باشگاهی ایران از مسی و رونالدو رنگین تر نیست و قطعا مهارت شان هم از آنها در زمینه فوتبال بیشتر نیست اما دستمزد آنها نسبت به این دو فوق ستاره هم کاهش پیدا نکرده است.

جالب است در لیگ قطر هم که تقریبا تمام پول و هزینه هایش از سوی دولت قطر به طور غیرمستقیم تامین می شود هم مسئولان خواهان کاهش دستمزد بازیکنان لژیونر در لیگ ستارگان قطر شده اند. آیا باشگاه های ما نمی توانند دستمزد بازیکنان خارجی و ایرانی خود را در این روزهای تعطیل کم کنند؟!

حتی برانکو سرمربی اسبق پرسپولیس که اکنون سرمربی تیم ملی عمان شده به طور خودجوش بخشی از دستمزد خود را به فدراسیون فوتبال این کشور به خاطر انتشار ویروس کرونا بخشید! کاش برخی از مربیان و بازیکنان ما که خیلی هم ادعای حرفه ای گری در فوتبال را دارند چراغ اول را در این راه روشن کنند و به طور داوطلبانه دستمزد خود را کاهش بدهند.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha